אינדקס גייסה קרן חדשה בהיקף של 700 מיליון דולר

הקרן תשקיע בין 50 אלף דולר ל-75 מיליון דולר בכל חברה חדשה ■ סול קליין, שותף בקרן: "נשקיע לא רק בחברות אינטרנט ו-IT, אלא גם במכשור רפואי ומובייל"

קרן ההון סיכון האירופית Index Ventures השלימה גיוס קרן חדשה בהיקף של 700 מיליון דולר, שמיועדת להשקעה בחברות בשלב הצמיחה. למרות שאינדקס היא קרן זרה, החדשות בהחלט נוגעות גם לחברות ישראליות. לפי הקרן, 75% מתוך הסכום שגויס יושקעו בחברות אירופיות וישראליות, ו-25% ממנו בחברות אמריקניות.

אינדקס כבר משקיעה בחברות ישראליות. סול קליין, שותף בקרן, מתגורר בישראל בשנתיים האחרונות ומנהל את ההשקעות המקומיות.

בראיון ל"פייננשל טיימס" אמר קליין כי הקרן החדשה תשקיע סכומים של שינועו בין 20 ל-70 מיליון דולר בחברות בצמיחה מהירה, באירופה, בישראל ובארה"ב.

לדברי קליין, האסטרטגיה החדשה של אינדקס בישראל תאפשר לה להשקיע כל סכום מ-50 אלף דולר ועד 75 מיליון דולר, בהתאם לצורכי החברה. הוא הוסיף כי בעקבות הרחבת הפעילות של אינדקס בישראל, הקרן תשקיע לא רק בחברות תוכנה, IT ואינטרנט, אלא גם בחברות מכשור רפואי ומובייל.

השקעה מוצלחת בסקייפ

אינדקס היא קרן צעירה יחסית. היא הוקמה בשנת 2006 ומנהלת נכסים בשווי 3.7 מיליארד דולר. הקרן הוקמה במקור כקרן שוויצרית, אך הפכה לקרן גלובלית שמתמקדת באירופה, כשישראל נחשבת חלק ממנה. כיום 40% מחברות הפורטפוליו הן חברות אמריקניות, ו-10% מהן ישראליות. בשנים האחרונות אינדקס השקיעה בחברות מקומיות כמו אופטיר, וחברות האינטרנט מיי הריטג', זנד, סלוטו ונובוקיור.

אינדקס מבקשת לחזק את נוכחותה בארה"ב. לשם כך היא פותחת משרד חדש בסן פרנסיסקו, ומעבירה לשם את שני השותפים הבכירים בה, דני רימר ומיק וולפי, שינהלו משם את ההשקעות של הקרן.

אינדקס ביצעה כמה השקעות מוצלחות בתחילת דרכה, למשל בסקייפ ובחברת הקוד הפתוח MySQL. לפני חודשים אחדים היא מכרה את חברת cloud.com לסיטריקס תמורת 200 מיליון דולר.

אינדקס משקיעה בחברות בתחומי האינטרנט, הפיננסיים, חברות מחשוב ענן ומובייל, משלב ההאצה המוקדמת ועד לשלבי הצמיחה המואצת.

השנה האחרונה הייתה שנה מצוינת עבור אינדקס. היא רשמה 15 אקזיטים, בין השאר היא מכרה את החברות Lovefilm ו-Guluster. שניים מהאקזיטים - Betfair ו-RPX - הם הנפקות ראשונות. החברות המעניינות בפורטפוליו שלה הן הישראליות סולוטו וורקליייט, שמספקת פלטפורמה לבניית יישומים ברשתות חברתיות בארגונים ונבחרה כאחת החברות המבטיחות של "גלובס" לשנת 2010, והאמריקניות Housetrip ודרופבוקס.

אינדקס מצטרפת לשורה של קרנות מקומיות וזרות שלוטשות עיניים אל חברות ישראליות בשלבי הביניים, ובהן קרן הצמיחה של JVP, שותפים לשעבר מאוורגרין וגם קרן וינטג', שמתכננת לגייס קרן חדשה.

חברות המצויות בשלבי הצמיחה שלהן מתקשות לגייס הון משמעותי מקרנות ההון סיכון המקומיות או הזרות. בניגוד לחברות העובריות, הן זקוקות להון משמעותי כדי לבצע את קפיצת המדרגה הבאה בצמיחתן.

בחודש יולי השנה הודיע אינדקס כי יש בכוונתה להגדיל את ההקצאה הפנימית שלה להשקעות בחברות סטארט-אפ בישראל. אינדקס מתכוונת להשקיע בחברות הישראליות בשני מסלולים, השקעות בחברות עובריות והשקעות בחברות בוגרות יותר.