במעלה הפירמידה: מה הסיכוי שתגיעו לתפקיד ניהולי בכיר?

לעתים נדמה כי היכולת להתקדם בארגון כמעט בלתי אפשרית, במיוחד לנוכח ההידבקות לכיסא של בעלי המשרות המסורתיות כמו סמנכ"ל משאבי האנוש או סמנכ"ל הכספים ■ אבל הנה חדשות טובות: קצה הפירמידה הניהולית מתרחב, ותפקידים חדשים נוספים אליו ■ מהם התפקידים החדשים הללו, ואיך אפשר להתברג אליהם?

חושקים בקריירה ניהולית עתירת כיבודים עם שכר נאה בצדה? קרוב לוודאי שבארגונים הגדולים המשרות המסורתיות כמו סמנכ"ל שיווק, סמנכ"ל כספים או סמנכ"ל משאבי אנוש כבר תפוסות והסיכויים שחובשי הכיסא ייפרדו ממנו בקרוב זניחים, בפרט לנוכח חרב המיתון עולמי הנוסף המתנופפת באוויר.

החדשות הטובות הן שקצה הפירמידה הניהולית מתרחב ובארגונים גדולים נוספים טייטלים חדשים. יתר-על-כן, בתפקידים החדשים הללו אין עדיין צפיפות גדולה מדי ומי שינקוט בגישה פרואקטיבית יוכל השתחל לפירמות גדולות, שכבר הגיעו להכרה שהם צריכים את הפונקציה הזאת אצלם, אך עדיין לא הצליחו לאיישה.

"גלובס" משרטט שלוש משרות חדשות שמתהוות בארגונים, מה מסתתר מאחורי הטייטל שלהם, מהם תנאי הסף הדרושים כדי להתברג אליהם ועל כמה עומד שכרם.

השריף הארגוני: סמנכ"ל דליברי, CDO

Chief Delivery Officer (רש"ת: CDO) הוא פונקציה ארגונית שמטרתה לוודא כי המוצר או השירות שיצא מהפירמה נחת באתר הלקוח כהלכה ולשביעות רצונו המלאה.

רינת נחום, מומחית להשמת מנהלים ממוקדת: "CDO הוא תפקיד ניהולי חדש שנכנס בשנה וחצי האחרונות לארגוני היי-טק גדולים. מדובר בתפקיד רוחבי שחולש על הרבה מערכות וצוותים, ותפקידו לוודא שכל מוצר או שירות שיוצא מהפירמה ינחת באתר הלקוח כהלכה ולשביעות רצונו המלאה. סוגיית הדליברי הפכה לחוליה הקריטית ביותר במערכת היחסים בין הספק ללקוח, כיוון שהמרחק בין שלב האפיון לשלב הדליברי מתארך ויכול לעתים לעמוד על שנה-שנתיים. הנהלות הפירמות מבינות היום שגם אם הן מספקות את המערכת הטובה ביותר ללקוח ותופרות אותה 'ביי-דה-בוק', הן עלולות בשלב הדליברי לגלות, למשל, כי הלקוח צריך פתאום מודול נוסף שהוא שכח להגדיר או שהוא מחויב מציאות בשל השתנות הסביבה העסקית - וכאן נכנס לפעולה סמנכ"ל הדליברי".

- למה הוא נכנס דווקא היום?

"פירמה היום קמה ונופלת על שירות. חברות גדולות בענף ההיי-טק - כמו מטריקס, נס, יעל, בינת, IBM וכו' - מספקות ללקוח פחות או יותר את אותו דבר, הבידול היחיד ביניהן הוא תנאי השירות. תפקידו של ה-CDO הוא לוודא שהלקוח יקבל את מה שהוא רוצה, בתנאי השירות שהוא רוצה, ותוך כדי כך לבדוק שלא נוצרות חריגות בתקציב".

- אילו כישורים נדרשים למשרה?

"לתפקיד CDO מעסיקים לא יחפשו בהכרח בוגר MBA או איש טכנולוגיה מבריק. הם כן יתעקשו על אדם עם ניסיון של 10 שנים לפחות במגה-פרויקטים, אדם שצמח מלמטה ומכיר את ה-Bits and Bytes של הזירה הזו, כשגם ניסיון צבאי בהובלת פרויקטים מורכבים יהיה יתרון. ברמה הפרסונלית, הם מחפשים מועמד עם כריזמה, אדם עם סובלנות גבוהה לאי-ודאות, שיודע לעמוד בתנאי לחץ, להתנהל מול מספר ממשקים בו-זמנית ולפתור בעיות בזמני משבר".

■ השכר: 40-50 אלף שקל בחודש, לא כולל בונוסים

הפנים של הארגון: סמנכ"ל מדיה

השם הרשמי של התפקיד הוא Media Manager Affiliate, שבארגונים גדולים מתעצם והופך לסמנכ"ל מדיה. במה מדובר? בפונקציה הארגונית שאחראית למיתוג ולמוניטין של החברה.

בלוריה דיין, מנכ"ל חברת ההשמה אזימוט: "בלי קשר לסמנטיקה של הטייטל הסופי בארגון, מדובר בתפקיד משמעותי מאוד, שכן זהו מנהל שאחראי על ה'פרונט' של החברה בהיבטים של מיתוג ומוניטין. בשנה האחרונה ראיתי קפיצה גדולה במספר המשרות הללו, כשתחומי האחריות רחבים ורב-תחומיים: איתור שותפי מדיה, תפעול קמפיינים פרסומיים באינטרנט (גם באתרי מתחרים), כתיבת מאמרים מקצועיים ופרסומם בכתבי עת מקצועיים וניהול המוניטין של הפירמה. עד לא מכבר, כל הפעולות הללו נעשו על הדרך על-ידי מנהלת המרקום או חברת יחסי הציבור באאוטסורסינג; היום זו הפכה למשרת אינהאוס נחשבת בפני עצמה, ומנהל זה מוזמן גם לישיבות הנהלה".

- למה הוא נכנס דווקא היום?

"בעידן שבו הצרכן טובע באינפורמציה, האימפקט של הפרסום המסורתי בעיתונות, בטלוויזיה וברדיו מאבדים גובה והנהלות הפירמה מגלות שהלקוח שלהם הרבה יותר בררן, מתוחכם, אדיש וחסר קשב. בתנאים הללו הן מנסות להגיע אליו דרך המחשב האישי שלו ואחרי פילוח דקדקני, אפיון צרכים, ואספקת תכנים באדפטציה מדויקת מאוד. פירמות מגלות שהן זקוקות לפונקציה שבאופן מושכל תהפוך תכנים פרסומיים ואחרים ותתפור אותם ללקוח במדיה החדשה, ולא היא תגלה שהפרסום שלה חסר מיקוד, לא אפקטיבי ובזבזני".

- אילו כישורים נדרשים למשרה?

"לתפקיד זה מעסיקים מחפשים אנשי מחשבים שעשו הסבה לעולם האינטרנט, אנשי SEO, PPC או שיווק במדיה חברתית. לחלופין, הם יחפשו אנשים שמגיעים מזירות ה-PR, עיתונות, פרסומאים ואנשי מרקום, כשההשכלה הפורמלית המועדפת תהיה שיווק ותקשורת. במסגרת תפקידו מנהל מדיה לא בהכרח מנהל צוותים גדולים, ועל כן הם פחות יתעכבו על כישורים פרסונליים ויותר על מיומנויות ורבליות, ניסוח וכתיבה".

■ השכר: 18-25 אלף שקל, לא כולל בונוסים.

בלדר הידע הארגוני: מנהל תקשורת פנים ארגונית

פונקציה ארגונית שתפקידה לוודא כי הידע הארגוני - הפורמלי והבלתי-פורמלי, כמו הלך הרוח בחברה ותחושות העובדים - נע כהלכה למעלה, למטה ולצדדים.

משה ויצמן, מנכ"ל חברת עתיד השמה: "בשנה האחרונה ישנה דרישה הולכת וגוברת למשרת מנהל תקשורת פנים ארגונית, שתפקידו לוודא כי הידע בארגון ינוע כהלכה לכל הכיוונים.

"מול מקבלי ההחלטות בארגון הוא מעלה גם את המידע המקצועי-רשמי וגם את המידע הבלתי-פורמלי: הלך הרוח בחברה ותחושות העובדים.

"יש להדגיש שלא מדובר ב'בלדר ידע', אלא באיש מקצוע שלוקח את המסר, מעבד אותו ואורז אותו מחדש בהתאמה לקהל היעד בארגון. לדוגמה, אם ההנהלה מחליטה לקצץ 10% בשכר העובדים, מנהל תקשורת פנים ארגונית לא רק ימסגר את האמירה הזו מחדש, אלא ילך בכיוונים עמוקים יותר: ימציא תהליכים ארגוניים חדשים שמשתפים את העובדים במצב החברה כדי שאמירה כמו 'אל תפטרו, קצצו בשכר' תגיע מהם".

- למה הוא נכנס דווקא היום?

"ראשית, בסביבה עסקית תחרותית שבה ערך החדשנות הפך מקודש, מנהלים הפכו מודעים לכך שהרעיונות הטובים ביותר באים מהעובדים ושאת ה-Make or break של הפירמה הם יעשו ממידע שזורם מלמטה, וכאן מנהל תקשורת פנים ארגונית נכנס לתמונה.

"שנית, מבחינה תעסוקתית אנו מצויים היום בעידן של תחרות אדירה על טאלנטים טובים בני דור Y, שמהווים היום את חתך הגילאים המרכזי בארגונים.

"עם עובדים מדור Y נדרשת מצד ההנהלה התממשקות בקווים של כבוד, הקשבה ושיתוף, והתפקיד הזה של מנהל תקשורת פנים ארגונית נועד לוודא שכל הערכים הללו יתקיימו דרך התקשורת של ההנהלה עם העובדים, כדי לא לאבד את הטאלנטים לטובת המתחרים".

- אילו כישורים נדרשים למשרה?

"תואר בהתנהגות ארגונית, פסיכולוגיה או סוציולוגיה יסייע, אבל זה לא מספיק. במשרה זו מעסיקים מחפשים בעיקר אינטליגנציה רגשית, יחסי אנוש מצוינים, אדם שיודע להתאים את עצמו במהירות לקהלי יעד שונים ולדבר איתם בשפה המתאימה. כלומר, לקחת מסר מילולי ולעשות לו אדפטציה על-פי קהל המטרה. גם יכולת ורבלית היא תנאי הכרחי אך לא מספיק. למשרה הזו נדרש אדם עם כושר המצאה, אדם שידע לייצר תשתית ארגונית שעל גבה המידע בארגון יזרום כהלכה".

■ השכר: סביב 15 אלף שקל לחודש.