מאוחר לחסום את דרעי

לא מוסרי להחיל רטרואקטיבית חוק למניעת הגבלת קלון עכשיו כשדרעי מאותת על חזרתו

מבחינת החוק, אין מניעה לשובו של אריה דרעי לפוליטיקה, צעד שעליו הוא הודיע השבוע (ד'). תקופת 7 השנים שנקבעה בחוק לצינון בעלי קלון כבר עברה.

כשלעצמי, אני לא כל-כך מבין איך אפשר לתחום קלון בזמן. ברור שאין בעיה לתחום תקופת עונש, אבל קלון הוא לא עונש, הוא גם לא יכול להיות הגדרה פלילית. קלון הוא כתם מוסרי, פגם באופי, תווית המעידה על בעליה שהוא אדם לא ראוי.

מתברר כי לו קין (להבדיל, כמובן) היה רוצח את הבל היום, המחוקק הישראלי היה מגביל את הקלון שלו בזמן. אצל אלוהים, אותו אלוהים של דרעי, זה עבד אחרת: אצלו אות הקלון הוטבע על מצח האדם עד סוף חייו, בלי שהיה אפשר למחוק אותו או לשנותו.

מתברר כי בעניין זה מעדיף דרעי את חוקי ישראל על חוקי אלוהיו. זה כמובן לא מפתיע, רק שווה תזכורת.

הוא השתנה, הוא השתנה, הוא השתנה?

האם דרעי השתנה? מיטב המוחות יעסקו בשאלה זו בימים הקרובים, אולי עד הבחירות. שאלות מן הסוג הזה הן לחם לפילוסופים, עיתונאים, פסיכולוגים - כל מי שלשונו אומנותו.

למה זה "לחם"? כיוון שאין לשאלות כאלה תשובה. שאלה ללא תשובה מזמינה כמובן הרבה תשובות, ובשביל זה קיימות תוכניות המלל ועמודי העיתונים הרבים מספור, בשביל לדבר ולדבר גם כאשר אין בעצם על מה.

קלון הוא קלון הוא קלון

אני מודיע בזאת על פרישה מהמרוץ רב החשיבות הזה. אני מודה מיד, ללא הסתייגויות, שאין לי מושג אם השתנה האיש אם לאו. ולא בא לי לנחש, כי זו מלאכה עקרה. לכן התובנה היחידה שאני יכול לתרום לשיח הזה היא זו: קלון הוא קלון הוא קלון.

אם רוצים לאמץ גישה זו, צריך לשנות את החקיקה, ואמנם, מאז הודיע דרעי על כוונתו לחזור, כבר קמו כמה חברי כנסת עם יוזמות חקיקה שעיקרן קביעה כי קלון משפטי לא יוגבל בזמן כאשר מדובר באיש ציבור. בהחלט הגיוני.

מה שלא יפה זה שחברי הכנסת חיכו עד עכשיו. אם החוק הקיים לא נראה להם, מדוע לא יזמו את תיקונו בלי קשר לדרעי או לכל אחד אחר? ואם דרעי לא היה חוזר, האם אז לא היה מקום לשנות את החוק?

אלא שחברי הכנסת, כפי שמוכיח גם מקרה זה, הם עצלנים בני עצלנים בנוסף להיותם פופוליסטים בני פופוליסטים. זה לא שהם רוצים חוק צודק יותר; הם לא רוצים את דרעי בפוליטיקה. וגם זה לא מטעמים של חוק וצדק, אלא מטעמי כדאיות או אי-כדאיות, מפלגתית ופוליטית.

מאוחר לחסום את דרעי

אני בהחלט לא רוצה לראות בפוליטיקה אנשים מסוגו של דרעי, אבל אני מתנגד, מסיבות עקרוניות, להצעות החוק שנועדו לחסום את דרכו לפוליטיקה.

רבותיי המחוקקים, אתם רוצים בשינוי החוק? בבקשה, בכל הכבוד, אבל לא עם תחולה של מכאן ואילך. על דרעי החוק הזה כבר לא יכול לחול, כיוון שאתם התרשלתם והתעצלתם בתפקידכם.

אני מניח שבתנאים כאלה אתם שוב תבחרו לא לעשות דבר, שכן כאמור, מה שמעניין אתכם זה טובת מפלגתכם, לא טובת החוק והמוסר הציבורי. בכל מקרה, חוק רטרואקטיבי הוא דבר בלתי מוסרי שפשוט אינו בא בחשבון - לא לגבי דרעי ולא לגבי אף אחד אחר.