להשקיע בשוק היורד

שנתוני המאקרו לא יטעו אתכם: השוק צומח אבל לאט, ואפשר לעשות מזה לא מעט כסף

לאחר שבועות של נתוני מאקרו חלשים ודוח תעסוקה מאכזב שפורסם בסוף השבוע (ו'), גובר החשש אצל המשקיעים כי הצמיחה בארה"ב אנמית, בתגובה מדדים מסביב לעולם רושמים ירידות.

אך גם במצב החדש אפשר למצוא אפיקים אטרקטיביים שיכולים להביא לרווחים, רק צריך להסתכל מעבר לאכזבה ולראות שהנתונים עדיין מצביעים על צמיחה.

מדד ה-ISM (מדד מנהלי הרכש) לדוגמה רשם 54.6 נקודות בחודש מאי, אך רמתו עדיין גבוהה מ-50 נקודות כך שעדיין מצביע על צמיחה במגזר. כך גם דוח התעסוקה המאכזב, מראה אמנם על האטה בגיוס עובדים, עם זאת, מדובר בחודש ה-17 ברציפות בו שוק העבודה האמריקני מייצר משרות חדשות. מנתונים אלו עולה כי כלכלת ארה"ב צומחת, פשוט לא בקצב מהיר כמו שחשבו בשוק. ייתכן והצמיחה השנה תהיה נמוכה מ-2%, אך גם שיעור זה צמיחה.

החוב דווקא אוהב צמיחה מתונה

אחת מהבעיות של שוק האג"ח הממשלתיות בישראל בתקופה האחרונה היא דווקא הצמיחה המקומית המהירה. הצמיחה המהירה מביאה לאינפלציה גבוהה, וזו מחייבת העלאת ריבית, שאינה חביבה על משקיעי האג"ח כיוון שהיא מורידה את מחיר האג"ח, ועלולה להביא להפסדי הון. כמו כן, ריבית גבוהה מהווה אלטרנטיבה לשוק האג"ח, ולכן פוגעת באטרקטיביות האפיק.

המצב המאקרו כלכלי בארה"ב שונה ואף תומך בשוק הממשלתי והקונצרני. מצד אחד המשק האמריקני צומח - מצב מצוין לחברות, שמרוויחות ואוגרות מזומנים. חברות רבות מנפיקות חוב זול, ומשפרות את המבנה הפיננסי שלהן. בנוסף, משקיעי החוב בארה"ב ובעולם קיבלו מתנה נוספת - ריבית נמוכה לאורך זמן. הצמיחה הנמוכה בארה"ב ואירופה תחייב את השארת הריבית האפסית לאורך זמן, מצב אופטימלי למשקיעי האג"ח. כך שאנו מקבלים תבשיל משובח להשקעות באג"ח בחו"ל - צמיחה במקביל לריבית נמוכה.

החברות המרכזיות שיכולות להרוויח ממצב זה הינן חברות ה-High Yield. המצב מביא לכך שעלות גיוס החוב שלהן קטנה, ובכך הן מגלגלות חוב בקלות ובזול תוך הקטנת סיכון האשראי. יש לשלב רכיב מסוים של החזקות כאלו בכל תיק אג"חי.

עדיפות לדיבידנד

קשה לדעת לאן ילך שוק המניות בתרחיש של האטה בצמיחה. מצד אחד, השווקים אינם יקרים, החברות מרוויחות והכלכלות צומחות. מצד שני, יש האטה בצמיחה והשוק לא אוהב את החשש שההאטה הזו תתפתח למיתון.

בתרחיש כזה, יש להיזהר מלהשקיע השקעת ביטא (השקעה מבוססת כיוון שוק), אלא לחפש נכסים שיכולים להניב תשואה גם במצב של שוק מדשדש או יורד.

אחת האפשרויות הבולטות הינה השקעה במניות דיבידנד גדולות. הכוונה הינה בחברות ענק בדרך כלל, עם תזרים מזומנים שקוף וברור, שתלוי מעט במצב השוק. חברה כזאת, אם נבחרה נכון, תניב דיבידנד גם במצב של שוק מדשדש, ואף טומנת בחובה אפשרות לרווחים נוספים במצב של שוק עולה.

מזעור החשיפה למטבעות

גם במטבעות קשה לדעת האם הדולר יתחזק או להפך. סיום תוכנית ההקלה הכמותית (QE2), יכולה להביא להתחזקות הדולר, בטח כאשר ישנו חשש להמשך יציבות גוש האירו. עם זאת, ההאטה בצמיחה מתחילה כבר להעלות דיבורים על תוכנית הקלה נוספת - דבר שיחליש את הדולר. השקעה מטבעית הינה השקעה ספקולטיבית מאוד, ולכן מומלץ שילוב המטבעות יחד, או מזעור החשיפה למטבעות.

הפחד הנבנה בתקופה האחרונה בשוק מוגזם. בכל מצב שוק ניתן למצוא השקעות שיניבו תשואה חיובית. אל תתנו לנתונים האחרונים לבלבל אותנו, אנו נמצאים במצב של כלכלה צומחת וריבית נמוכה. סביבה אופטימאלית להשקעה. בניית תיק אג"ח ממשלתי וקונצרני בתיבול של אג"ח High Yield ומניות דיבידנד יכולה לספק תחולת רווח חיובית בסטיית תקן נמוכה יחסית.

חיים נתן הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך.

שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.