כך ניצלתי את המנהל הטיפש שלי

הפסיקו לבזבז אנרגיה על מדידת רמת משכל המנהל, במקום להגדיר את מקור הבעיה

עובדים רבים מתקשים להעריך את מנהלם וקובעים שאינו חכם, אולי אפילו "טיפש". ההגדרה לטיפש הוא חסר שכל וכושר שיפוט לגבי מצבים או אנשים. התייחסות קיצונים שכזאת כלפי הבוס בוודאי לא מועילה לעובד.

איך מתמודדים? הנה כמה מהשאלות שעובדים צריכים לשאול את עצמם ולאחר מכן לפעול בהתאם:

1. מה גורם למנהל להיתפס כבלתי חכם?

קודם כל, יש להפסיק לבזבז אנרגיות מיותרות על הגדרת המנהל ורמת המשכל שלו, במקום להגדיר את מקור הבעיה: מה גורם לי לחשוב שהמנהל שלי אינו חכם?

בין התשובות האפשריות: קצב איטי, היעדר שנינות ובעיות זיכרון. אם הגורמים לא מהווים לעובד מכשול בעבודתו - אשריו. באשר לאלה שכן, יש לפעול כדי לשנות את המצב המפריע.

לדוגמה, במקרה שהגורם הוא קצב איטי, אפשר להביא את הבעיה לידיעת המנהל מבלי להאשימו בקיומה בדרך שאף תעלה את קרנו של העובד בעיניו. העובד יכול לומר שיש מטלות שבהן הוא מרגיש שהוא יכול לרוץ קדימה, אך לא יכול בגלל הצורך באישורים מלמעלה. לאחר מכן, להציע שייטב לארגון אם יורשה להתקדם ללא תלות באישורים.

במקרים אחרים ייתכן שיהיה צורך רק לסלול דרך עוקפת למכשול. למשל, אם לעובד יש בעיית תפעול של מכשור כלשהו, והמנהל לא יכול לסייע, במקום להתמרמר על כך עדיף להגדיל ראש וליצור קשר עם היצרן או עם עובד אחר שמנוסה בדבר.

באופן דומה, בעת קושי עם לקוח, אפשר לפנות למחלקת ההדרכה של הארגון, ולקבל הכוונה פרקטית.

2. האם אני מקנא במנהל?

לעתים תיוג המנהל כטיפש עשוי לנבוע מקנאה. במקרה כזה, חשוב להבין מה מקור הקינאה, משום שלרוב הוא מצוי במקנא, ולא במושא הקנאה.

לאחרונה סיפר לי עובד שאינו מסוגל לסבול את מנהלו משום שהוא טיפש. בהמשך שיחתנו, הסתבר שבימים שבהם מנהלו קודם, הוא עצמו ניסה להתקדם בארגון, ללא הצלחה. "לא יתכן שאדם פחות מוכשר ממני יהיה המנהל שלי, ולא להיפך", טען.

ברור היה שהבעיה היא הקנאה ותחושת האי-צדק. הבאתי לתשומת לבו שלא המנהל אחראי לכך שלא קיבל את הקידום שייחל לו, אלא הממונים, שהעדיפו לקדם אדם אחר על פניו. וכאן, נשאלה השאלה למה?

בהמשך השיחה, עלינו על בעיה אחרת: הוא לא יודע כיצד לשווק את עצמו ולהוכיח את חיוניותו לארגון. עבדנו על המיומנויות הדרושות לכך, והוא יצא עם כלים, ביטחון, ואף תחושה שמנהלו לא טיפש כפי שחשב (שכן לעומתו, הוא ידע לשווק את עצמו ולהתקדם).

3. האם המנהל מנסה להוכיח שהוא חכם?

לעתים אין זו טיפשות לכשעצמה, אלא ההתנהגות המתלווה לה. זה באמת מעצבן שמנהל מנסה בכל עת להוכיח שהוא חכם כשאיננו. למשל, מנהל שמרבה להלל את עצמו: "אני שמח שהצעתי לעשות כך בפרויקט הזה" - גם כשאין דברים בגו, או מנהל שמרבה להתנגד רק כדי להשמיע את קולו, ובכך עוצר תהליכים.

מחשבה נוספת עשויה לגלות שהמנהל עושה זאת משום שהוא מודע לכך שהוא פחות חכם מעובדיו, ומרגיש נחות. אפשר להבין - זה בטח לא קל לנהל צוות של אנשים מוכשרים, בתחושה שאתה אינך כזה.

אם אכן נראה שמדובר במנהל הפועל מתוך רגשי נחיתות, כדאי לגרום לו להרגיש טוב עם עצמו, ולהפחית את הצורך המתמיד להוכיח חכמה. אפשר לפרגן לו מילולית, ובמקביל להביע הערכה במעשים, למשל, להיוועץ בו גם כשאין ממש צורך בעזרתו.

אם התנגדויות המנהל פוחתות אך ממשיכות לצוץ לעתים, התגובה המומלצת היא עדיין המפרגנת, ולצידה אלטרנטיבה מקצועית: "זה רעיון טוב מאוד לעשות כך. אני חשבתי גם על...". כשהאלטרנטיבה משכנעת, יש סיכוי גבוה שהמנהל יסתפק בהערכה כלפיו, ויצדד בהצעת העובד.

4. במה המנהל טוב ממני?

אם תיוג המנהל כבלתי חכם לא מפריע לעובד פרקטית, אלא רק ברמה הבין-אישית, מומלץ לעצור ולחפש כל שבב הערכה כלפיו. לאתר את הדבר שבו המנהל מתמצא ואף מצטיין. גם אם באופן מלאכותי, יש בכך כדי להיטיב עם היחסים בין השניים, ולאפשר לעובד להתרכז במה שבאמת חשוב בעבודתו.

יש לזכור שרבים נוטים להעריך אחרים על סמך היתרונות שהם עצמם מחזיקים בהם. למשל, עובד בעל יכולת אנליטית מעולה יעריך אחרים שמאתגרים אותו בתחום זה. במקביל, אם למנהלו חסרים כישורים אנליטיים, יהיה לו קל לקבוע שהוא אינו חכם.

בשל כך מומלץ לעובדים לחפש את יתרונות המנהל דרך החסרונות של עצמם. העובד האנליטי יכול לבחור בתכונה אחרת, שהוא עצמו לא מחזיק בה - למשל יכולת ארגון - וכך עשוי לגלות במה מנהלו עולה עליו.

גם אם לא ייהפך לגאון בעיניו, תהיה לו סיבה להעריך אותו על משהו שהוא עצמו לא חזק בו.

ולבסוף, חוכמה היא רצף. אין אדם טיפש לחלוטין, ואדם יכול להיות חכם בתחום אחד, ולא חכם באחר. אמרו את זה קודם לפניי (למשל גרדנר, בתיאוריית האינטליגנציות המרובות).


- למה כל כך מעצבן אתכם שהבוס שלכם טיפש?

- מה לא יהיה נכון לעשות בעת ההתמודדות עם מנהל כזה?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. תוכן מאמריה מבוסס על הניסיון והידע שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה. יודגש כי פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לצורך שמירת פרטיות מושאיהם.

פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל: Yaelmehoudar@gmail.com.