אובמה: מדינה פלסטינית בגבולות 67' עם חילופי שטחים

הנשיא האמריקני מתח ביקורת על הסכם האחדות בין הפתח לחמאס ■ אובמה: "יש צורך לתאם נסיגה מלאה ומדורגת של כוחות צבא ישראלים"■ לשכת רה"מ: "ראש הממשלה מצפה לשמוע מהנשיא אובמה אשרור להתחייבויות האמריקניות כלפי ישראל מ-2004"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז הערב (ה'), כי גבולות 1967 צריכים לשמש בסיס למו"מ בין ישראל לפלסטינים, עם אופציה לחילופי שטחים בין שני הצדדים. אובמה הוסיף כי מדינה פלסטינית עתידית חייבת להיות מפורזת ומתח ביקורת על הסכם האחדות בין הפתח לחמאס.

בנאום בסטייט דיפרטמנט, שעורר ציפיות ברחבי העולם המוסלמי, שם אובמה דגש על התמורות במזה"ת ובצפון אפריקה, ועל הדרכים בהן מתכננת ארה"ב לתמוך במגמת הדמוקרטיזציה באזור.

עשר דקות מתוף נאומו של הנשיא האמריקני הוקדשו לסכסוך ישראלי-פלסטיני. "אנו מאמינים שהגבולות בין ישראל לפלסטין צריכים להיות מבוססים על גבולות 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים בין שני הצדדים, כדי ששתי המדינות ייהנו מגבולות בטוחים ומוכרים", אמר אובמה. "לעם הפלסטיני צריכה להיות זכות לשלוט על עצמו ולהגיע למלוא הפוטנציאל שלו במדינה ריבונית ורציפה".

אובמה אמר כי ישראל חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה וכי צריך למצוא דרכים להפסיק פעולות טרור והברחת נשק לשטחים פלסטיניים. "יש צורך לתאם נסיגה מלאה ומדורגת של כוחות צבא ישראלים על סמך הנחה שהפלסטינים יהיו אחראים לביטחון במדינה ריבונית ומפורזת", אמר הנשיא.

אובמה ציין שזו תהיה רק ההתחלה וכי הבעיות הכאובות - עתיד ירושלים וגורל הפליטים הפלסטיניים - לא ייעלמו. אך, לדבריו, התקדמות עכשיו, על בסיס שטחים וביטחון תשמש מסד לפתרון שתי הבעיות הקשות האלה.

הנשיא ציין, שהסכם האחדות בין פתח לחמאס "מעורר שאלות משמעותיות ולגיטימיות מבחינת ישראל". נציין כי זו היתה הביקורת הראשונה שהשמיע אובמה על ההסכם.

"איך אפשר לנהל מו"מ עם צד שהראה שהוא אינו מוכן להכיר בזכותך להתקיים? בשבועות ובחודשים שיבואו, המנהיגים הפלסטיניים ייצטרכו לספק תשובה אמינה לשאלה זו", אמר אובמה. "ההנהגה הפלסטינית לא תשיג שלום או רווחה כלכלית אם חמאס יוסיף לדבוק בטרור ובהתנגדות, ולא יעלה בידה להשיג שלום אם תוסיף להתכחש לזכות הקיום של ישראל".

את החלק שהוקדש לסכסוך פתח הנשיא במילים "במשך עשרות שנים, הסכסוך בין הישראלים לערבים הטיל צל על האזור. מבחינת הישראלים, המשמעות היתה, לחיות בחשש שילדיהם יהיו באוטובוס שיתפוצץ בפעולת טרור או שבתיהם ישמשו מטרה לרקטות, וכן להיות מודעים לעובדה הכאובה שילדיים אחרים באזור לומדים לשנוא אותם. מבחינת הפלסטינים, המשמעות היא הסבל וההשפלה של כיבוש, וחיים במדינה לא להם. יתר על כן, הסכסוך גבה מחיר גדול יותר למזה"ת כולו, מפני שהוא הכשיל שותפויות שהיו עשויות להניב ביטחון, רווחה כלכלית והעצמה עצמית לאנשים מן השורה באזור".

"למעלה משנתים פעלתי לשים קץ לסכסוך, אך ללא הצלחה", אמר הנשיא. "פעילות ההתנחלויות נמשכת והפלסטינים עזבו את השיחות (עם הישראלים)".

עם זאת הוסיף אובמה כי הוא חולק על הספקנים שסבורים כי אי אפשר להזיז את תהליך השלום: "בתקופה שבה העמים במזה"ת ובצפון אפריקה משילים מעצמם את כבלי העבר, הדחף לשלום בר-קיימא, שישים קץ לסכסוך ויישב את כל התביעות, הוא חיוני יותר מאשר אי פעם".

אובמה הדגיש כי מאמצי הפלסטינים לשלול לגיטימציה מישראל לא ייצלחו וכי צעדים סמליים במאמץ לבודד את ישראל בעצרת או"ם לא יחוללו מדינה עצמאית. "לידידותינו עם ישראל יש שורשים עמוקים של היסטוריה וערכים משותפים. המחויבות שלנו לביטחון ישראל אינה ניתנת לערעור. אנו נפעל נגד כל המאמצים להפלות אותה לרעה ע"י הטחת ביקורות בה במוסדות בינלאומיים", אמר אובמה בנאומו.

"אבל דווקא בגלל הידידות הזו, חשוב שנאמר את האמת: הסטטוס-קוו אינו בר קיימא. הישראלים צריכים לפעול בעוז רוח כדי לקדם שלום בר-קיימא", אמר אובמה. "לעולם נמאס מתהליך שלום אין סופי שאינו מניב דבר. החלום של מדינה יהודית ודמוקרטית לא יתגשם עם כיבוש של קבע". הוא ציין בהקשר זה את המספר ההולך וגדל של פלסטינים שחיים ממערב לירדן ואמר ברמז לרשתות החברתיות, שהניעו את ההתקוממויות במצרים, טוניסיה ומדינות אחרות, שהתפתחויות טכנולוגיות יקשו על ישראל להגן על עצמה.

"הישראלים והפלסטינים הם שצריכים לנקוט פעולה", הוסיף הנשיא. "ארה"ב והקהילייה הבינלאומית יכולות להצהיר במפורש מה שכל אחד יודע: שלום בר-קיימא יהיה כרוך בשתי מדינות לשני עמים".

אובמה סיים את החלק על הסכסוך ישראלי-פלסטיני של הנאום בנימה אופטימית ואמר כי הדחיפה לשלום היא בחירה בין משטמה לתקווה והיא ניכרת לא רק בין ישראלים לפלסטינים אלא גם באזור כולו. "חרף כל האתגרים שניצבים בדרך, אני רואה סיבות רבות מדוע אנו יכולים להיות אופטימיים", אמר אובמה.

כאמור, הדגש בנאום הושם על יזמה חדשה של הממשל: להזרים מיליארדי דולר למדינות במזה"ת ובצפון אפריקה שעושות צעדים לחיזוק הדמוקרטיה, במאמץ לעוד צמיחה כלכלית וליצור מקומות עבודה חדשים במדינות אלה. במוקד התכנית: חבילת סיוע בסך שני מיליאר דולר למצרים: מיליארד דולר במחילת חובות ומיליארד נוסף בערובות להלוואות.

אובמה הכריז, כי הבנק העולמי ומוסדות רב-לאומים אחרים יספקו מיליארדי דולר נוספים כסיוע להגברת הצמיחה מזה"ת, בעיקר לטוניסיה. אמונת הממשל היא, שהגברת הסחר והגידול בתעסוקה שיניב הסיוע יתנו דחיפה לכלכלת מצרים וטוניסיה, אך גם ישמשו מודל מודל למדינות אחרות באזור.

מבחינת הממשל, שיעור האבטלה הגבוה של צעירים ושחיתות כרונית במדינות ערב הן רעות חולות שמזינות את התסיסה הגוברת במדינות אלה, אמר אובמה.

הבית הלבן ייחס חשיבות רבה מאוד לנאום וסיפק סטרימינג באינטרנט עם תרגום סימולטני בעברית, ערבית ופרסית.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לנאום כי "ישראל מעריכה את מחויבותו של הנשיא אובמה לשלום. ראש הממשלה מצפה לשמוע מהנשיא אובמה אשרור להתחייבויות האמריקניות כלפי ישראל מ-2004 שזכו לתמיכה גורפת בשני בתי הקונגרס הנוגעות בין היתר לכך שישראל לא תתבקש לסגת לקווי 1967 שאינם בני הגנה ושיותירו מרכזי אוכלוסייה ישראליים גדולים ביהודה ושומרון מחוץ לגבולות אלה".

"ראש הממשלה יבהיר שעל מנת להגן על ישראל צה"ל חייב להיות פרוס לאורך נהר הירדן", נכתב בתגובה. "ראש הממשלה נתניהו גם יביע את אכזבתו מהחלטת הרשות הפלשתינית לאמץ את החמאס, ארגון טרור המחויב להשמדת ישראל, ומהתבטאויותיו האחרונות של מחמוד עבאס שמסלפות את ההיסטוריה ומבהירות שעבאס חותר למדינה פלשתינית במטרה להמשיך את הסכסוך עם ישראל, במקום לסיימו".