"ה'פד' מעדיף הפסקה פתאומית של רכישות האג"ח ביוני"

תוכנית רכישת האג"ח הממשלתיות ב-600 מיליארד דולר מתקרבת לסיום, ובשוק מתחילים להיערך ■ החשש: ללא תמיכת ה'פד', וול סטריט לא תוכל להתמודד עם זרם הנפקות האג"ח

חברי הפדרל ריזרב מאותתים שהם מעדיפים להפסיק באופן פתאומי ומיידי את רכישות האג"ח במסגרת תוכנית ה-QE2 (תוכנית רכישות האג"ח ב-600 מיליארד דולר), ולא את האסטרטגיה הקודמת שגרסה כי ה'פד' צריך להפסיק את התמיכה בשווקים הפיננסיים בהדרגתיות. כך מדווחת היום (ו') סוכנות בלומברג, בהתבסס על דברים שאמרו לאחרונה בכירים ב'פד' ועל הערכות כלכלנים בשוק האמריקני.

"אני לא חושב שזה הכרחי לנקוט בגישת היציאה ההדרגתית", אמר חבר ה'פד' דניס לוקהארט. דברים דומים נאמרו בחודש שעבר על ידי חבר ה'פד' צ'ארלס פלוסר.

ה'פד' הכריז על התוכנית לרכישת אג"ח ממשלתיות ב-600 מיליארד דולר לאחר תום התוכנית הקודמת בהיקף של 1.7 מיליארד דולר, לפני שנה. ה'פד' רוכש כ-80 מיליארד דולר בחודש והתוכנית אמורה להסתיים ביוני. ההערכות בשוק הן כי יו"ר ה'פד' בן ברננקי מעוניין לראות שהכלכלה האמריקנית אכן מתחזקת ושאינה זקוקה עוד לתמיכתו, בטרם יחליט אם להפסיק באופן סופי את התערבות ה'פד' בשווקים.

אם ה'פד' אכן יפסיק את ההתערבות שלו, המשמעויות יהיו כבדות משקל. הדבר יבשר את תום עידן ההרחבה המוניטארית ויירה את יריית הפתיחה לקראת העלאת הריבית בארה"ב. לפי סוכנות בלומברג, כלכלנים בארה"ב מעריכים שה'פד' לא יעלה את הריבית לפני הרבעון הראשון של 2012. תוכנית ההרחבה המוניטארית היא אחת הסיבות המרכזיות להיחלשות הדולר בעולם.

"ההתאוששות הכלכלית מספיק חזקה כדי להתמודד עם העלאות ריבית, אז למה ה'פד' לא מפסיק כבר את ההתערבות בשווקים לעזאזל?", אמר לסוכנות בלומברג דן גרינהאוס, כלכלן מאקרו בבית ההשקעות מילר טבק. "בכל זאת, אני עדיין עצבני מאפשרות של הפרעות בשווקים ביום שבו ה'פד' יפסיק את ההתערבות".

לו קרנדל, כלכלן ב-Wrightson ICAP, הסביר את הסיכון הכרוך בהפסקה פתאומית של רכישות האג"ח: "אם ה'פד' יפסיק פתאום את הרכישות ב-1 ביולי, ישנו סיכון כיוון שהחיתום שוק האג"ח הממשלתי לא יהיה פשוט כיוון שוול סטריט תתחיל לנסות לספוג בעצמה את כל עודפי הנפקות האג"ח".

במילים אחרות, החשש הוא שוול סטריט לא תוכל להתמודד עם מבול הנפקות האג"ח הממשלתיות של האוצר האמריקני, מה שיבוא לידי ביטוי בביקושים נמוכים בהנפקות ועלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות. זו בדיוק הסיבה שבכירים ב'פד' קוראים להגברת התקשורת מול וול סטריט, כדי למנוע כל אלמנט של הפתעה ב-1 ביולי.

"לא משנה באיזו אסטרטגיה נבחר, חשוב שלא נפתיע את השוק", אמר פלוסר לכתבים ב-23 בפברואר.