"צריך לבנות 10,000 דירות בשנה רק למגזר החרדי"

איגוד לשכות המסחר: "המחסור בעובדים מקצועיים בענף הבנייה יביא לירידה דרסטית בהתחלות הבנייה במגזר החרדי כבר בתקופה הקרובה" ■ האם ההזהרות של השר אטיאס יתממשו?

"המחסור החריף בעובדים מקצועיים בענף הבנייה יביא לירידה דרסטית בהתחלות הבנייה במגזר החרדי כבר בתקופה הקרובה", כך מתריע היום (ג') אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כ"א מקצועי לבנייה באיגוד לשכות המסחר.

על פי הערכת משרד השיכון, מתוך כ-100 אלף יח"ד שחסרות בכלל המשק, עקב הפער שנוצר בעשור האחרון בין קצב יצירת משקי בית חדשים להשלמת בנייה של יחידות דיור חדשות מדי שנה, כ-30 אלף מהן הן דירות שהיו צריכות להיבנות לסקטור החרדי, ולא נבנו. מעבר לכך, מתוך כ-40 אלף משקי בית חדשים שנוצרים מדי שנה בממוצע בשנים האחרונות, ההערכה היא כי כ-15%-20% מהם הם משקי בית חרדים ומכאן שיש לבנות מידי שנה כ-7,000 יחידות דיור עבור משקי בית חרדים חדשים, וזאת לפני שפותרים את מצוקת הדיור והמחסור הכללי בדירות.

כזכור, שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, הזהיר בסוף השנה שעברה כי "אם לא ייבנו שכונות לחרדים, הם יכבשו שכונות חילוניות", ולאחר ההזהרות שלו ראינו במספר פעמים רוכשים חרדים שקונים דירות בשכונות חילוניות דרך אנשי קש, במטרה להפוך את השכונה לחרדית. הדברים של ניצן היום עלולים להחיש פעולות כאלה בעתיד.

10,000 דירות בשנה רק למגזר החרדי

לדברי ניצן, "אם נרצה לכסות גם על עודף הביקוש המצטבר יהיה צורך לבנות כ-10,000 יחידות דיור בשנה רק לצורכי הסקטור החרדי. "בפועל הבנייה במגזר החרדי עומדת על פחות ממחצית מסך זה. לפיכך, יש להכניס במיידית כ-20,000 עובדים מקצועיים זרים לענף הבנייה על מנת לעמוד בדרישה ליחידות דיור לציבור בכלל ועל מנת להגדיל ב-2,000-5,000 יחידות דיור לסקטור החרדי כדי לענות על הביקוש השוטף".

על פי נתוני התאחדות הקבלנים, בשנים האחרונות נבנו פחות מ-3,000 יחידות דיור בשנה במגזר החרדי. לדברי ניצן, גם אם נוסיף את התחלות הבנייה של דירות לחרדים בירושלים, אשדוד, נתניה, ת"א , חיפה ובישובים אחרים שבהם יש אוכלוסיה חרדית, לא נגיע ליותר מ 5,000 יח"ד חדשות בשנה עבור הסקטור החרדי.

לדבריו, למרות המחסור החריף בדירות, תאגידי כוח האדם אינם מסוגלים לענות על הדרישה לעובדים ואינם מסוגלים לספק את היקף העובדים המקצועיים הנדרש, זאת בשל הורדת מכסות העובדים המקצועיים הזרים בענף הבנייה. כזכור, על פי החלטת הממשלה, החל מחודש יולי הקרוב תרד מכסת העובדים המקצועיים הזרים בענף הבנייה ל-5,000 עובדים בלבד ובהמשך תבוטל לחלוטין המכסה. מדובר בעובדים בתחומי הליבה של ענף הבנייה וכל הנסיונות להביא עובדים ישראלים לעבודות הללו, כשלו.

לדברי איגוד לשכות המסחר, למרות הביקושים הגדולים מצד הקבלנים לעובדים עבור פרוייקטים ביישובים החרדיים, התאגידים אינם מסוגלים לעמוד בביקושים ופרויקטים רבים כלל אינם יוצאים לדרך. "כלל האצבע בענף הבנייה היא שצריך עובד מקצועי זר בעבודות הליבה לכל בנייה של יחידת דיור אחת", אומר ניצן.