דנקנר ל"גלובס" על עסקת מכתשים: "עסקה זו היא מבחינתי פתח לעסקאות נוספות בסין"

(עדכון) - "כשראיתי איזו כימיה יש עם הסינים החלטתי לסגור" ■ דנקנר מרוצה מהעסקה עם כמצ'יינה ומתכנן שותפות עימם ל-7 שנים לפחות ■ ההנהלה הנוכחית של מכתשים אגן צפויה להישאר, והחברה הסינית תמנה יו"ר מטעמה ■ "אני מתפעל מדרך ההתנהלות של הסינים"

אחרי שלושה וחצי חודשים של מגעים, העסקה למכירת יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן לכמצ'יינה (ChemChina) הסינית צפויה להיחתם. היום הודיעה בעלת השליטה כור , מקבוצת אי.די.בי , כי החתימה על העסקה צפויה בתוך כשבועיים, לאחר שאתמול הושגו ההסכמות לגביה. מדובר ככל הידוע בעסקה הגדולה ביותר למכירת חברה ישראלית לסינים. השלמת העסקה צפויה במהלך הרבעון השני או השלישי ב-2011.

"עסקה זו היא מבחינתי פתח לעסקאות נוספות בסין", אמר ל"גלובס" נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי. דנקנר סיפר ל"גלובס" על המו"מ עם הסינים, ועל ההחלטה לבצע את העסקה.

"חוויתי את המו"מ יחד עם הסינים בצורה צמודה והדוקה ב-3.5 חודשים האחרונים. יש כאן צוות של אנשים שהם פטריוטים לסין ומייצגים נאמנה את האומה הסינית, ואולי בגלל זה אולי הם קשוחים ועומדים בזהירות רבה על כל נושא", אמר דנקנר.

"היה כאן מו"מ קשוח ומאתגר, שדרש מבחינתנו סבלנות רבה ואורך רוח. אני מתפעל מדרך ההתנהלות של הסינים לאורך המו"מ, כי גם כשנאמרו דברים של חוסר הסכמה עסקית, הכול נעשה בצורה מכובדת, לבבית בכימיה טובה וביחסים אישיים נפלאים. יצרנו שותפות במהלך הזה", הוא הוסיף.

דנקנר סיפר גם על הרגע שבו החליט לסגור את העסקה: "כשהגעתי לסין לפני יומיים שאלתי כל אחד איך האווירה והיחסים. כל אחד מאנשי הצוות הישראלי הפליג בשבחיו של הצוות הסיני, וכששאלתי את הסינים והם הפליגו בשבחי הצוות הישראלי. כשראיתי את רמת הכימיה והכבוד, הדבר נסך בי אמון וביטחון גדול, והחלטתי לסגור את העסקה", הוא מספר.

לפני 12 יום הגיע צוות של אי.די.בי לסין, ובראשו עמד יו"ר מכתשים אגן עמי אראל. לאחר מו"מ אינטנסיבי הגיע דנקנר ואישר סופית את העסקה. מכתשים אגן תימכר לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר.

רווח הון לכור

מדובר באותו שווי שפורסם בעדכון מצב מו"מ לפני חודש. יחד עם זאת נציין, כי במונחים שקליים מדובר בירידה קלה: החברה תימכר לפי מחיר מניה של 19.98 שקל, לעומת 20.3 שקל בפרסום בנובמבר. הסיבה היא התחזקות השקל במהלך אותה התקופה.

בשוק ההון התלהבו מההודעה על העסקה, ושלחו את מניית החברה לזינוק של 6.7%. המניה נסגרה בשער של 18.04, רחוקה רק ב-11% ממחיר המניה בעסקה.

המתווה הסופי כולל כמה שלבים: בשלב הראשון תרכוש כמצ'יינה את מלוא מניות הציבור (52.3%) תמורת 1.27 מיליארד דולר (4.55 מיליארד שקל), באמצעות הצעת רכש, וכן 7% ממניות כור תמורת 168 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל).

כור צפויה לרשום בעקבות שלב זה רווח הון של 149 מיליון שקל, וכן גידול בהון העצמי בסך של 49 מיליון שקל. נוסף לכך ייתכן שכור תרשום גם רווח הון שינבע מההלוואה שהיא תקבל מכמצ'יינה, שגם היא חלק מתנאי העסקה.

בסיום השלב הזה של העסקה תחזיק כמצ'יינה ב-60% ממניות מכתשים אגן, וכור תחזיק ביתרת ה-40%. בעוד מתווה העסקה הראשון כלל אופצית PUT למכירת יתרת מניות כור בחברה, הרי שבסופו של דבר האופציה בוטלה.

במקום זאת תעניק כמצ'יינה לכור הלוואה של 960 מיליון דולר (3.44 מיליארד שקל). מדובר בהלוואת נון ריקורס, שמשעובדות לה ההחזקות שנותרו לכור במכתשים אגן (40% מהמניות ששוויין כיום עומד על 2.94 מיליארד שקל).

ההלוואה היא לשבע שנים בריבית של 6%, כאשר הריבית לא תשולם אלא רק תצטבר במשך ארבע השנים הראשונות. אם כור וכמצ'יינה לא יגיעו בהמשך להסכם למכירת יתרת המניות של כור בחברה, אז כור פשוט לא תחזיר את ההלוואה ותאבד את המניות.

אי.די.בי תישאר מעורבת

למרות מכירת השליטה, הצוות של אי.די.בי בראשות דנקנר עדיין יהיה מעורב בניהול החברה. הכוונה היא שיהיה ניהול משותף של כור וכמצ'יינה עם יתרון לסינים מבחינת הנציגות בדירקטוריון. כמו כן, הנהלת מכתשים אגן שבראשה עומד ארז ויגודמן המנכ"ל תישאר במתכונתה. הסינים ימנו יו"ר לחברה, ואי.די.בי תמנה סגן יו"ר לחברה. החלטה מי ימונה ליו"ר מכתשים אגן יקבל יו"ר כמצ'יינה רן ז'יאן שינג, שעשוי אף להתמנות לתפקיד בעצמו.

דנקנר סיפר ל"גלובס" על היכרותו עם שינג: "אני מכיר את רן ז'יאן שינג כבר שלוש שנים. הקשר בינינו בחודשים האחרונים הפך להדוק יותר על רקע המו"מ, בין אם בשיחות או במכתבים. מצאתי איש יוצא מן הכלל. אדם שיודע ונחוש לבצע מהלכים. פטריוט סיני אמיתי, שהלוואי שכל אחד מאיתנו היה פטריוט כמוהו. הוא הקים את כמ'ציינה כמעט מכלום, גיבש סביבו צוות יוצא מן הכלל של אנשים. הוא ידיד גדול של ישראל ומתעניין גדול, ויש לי גאווה לחיבור הזה".

"מומלץ להיענות להצעת הרכש"

המשקיעים קיבלו בהתלהבות את הידיעה על העסקה המתגבשת במכתשים אגן, ושלחו את המניה לעליות חדות. אולם האנליסטים עדיין העדיפו לשמור על אופטימיות זהירה.

"אנו ממשיכים להעריך כי העסקה תצא לפועל במחיר שעליו דווח בהודעה", אמר היום אמיר פוסטר, אנליסט כימיה ואנרגיה בדש ברוקראז'. פוסטר הוסיף: "מובן שעדיין הדברים אינם סופיים, ועד שלא ידווח כי העסקה נסגרה הכול יכול לקרות, אך איננו רואים סיבה כי מי מהצדדים יחזור בו בשלב זה".

האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים הוסיף: "בעבר ציינו, כי אחזקה במניית מכתשים אגן כמוה כאחזקה באופציה בינומית, שכן הצלחת העסקה תביא את שער המניה למחיר העסקה, ואילו כישלון המהלך עלול היה לפגוע קשות בשווי המניה, נוכח כישלון שני ברציפות בביצוע מהלך של מיזוג, וההרעה החריפה בתוצאות החברה. כעת נראה כי האופציה מתממשת על הצד החיובי ומניית החברה צפויה לסגור את הפער בין מחירה בבורסה למחיר העסקה".

במחלקת המחקר SELL SIDE של פסגות, שבניהול לימור גרובר, התייחסו למנגנון התשלום בעסקה, שלפיו 40% ממניות החברה שייוותרו בידי בעלת השליטה כור יהוו שעבוד להלוואת נון ריקורס בהיקף של 960 מיליון דולר. "להערכתנו כור למעשה מבטיחה לעצמה מחיר רצפה לשווי מכתשים, שכן בעוד שבע שנים היא תוכל לבחור שלא להחזיר את ההלוואה אלא לוותר על המניות, בעוד שאת הכסף היא מקבלת כבר עתה", ציינו בסקירתם, והוסיפו: "אנו ממשיכים להמליץ להיענות להצעת הרכש כשזו תתפרסם, לאור מחיר גבוה משמעותית מהשווי הכלכלי המוערך על-ידינו בשלב זה".

נא להכיר: חברת הכימיקלים הגדולה ביותר בסין

כמצ'יינה, שצפויה להפוך לבעלת השליטה של מכתשים אגן היא חברת כימיקלים סינית ממשלתית שהוקמה במאי 2004. היא נחשבת לחברת הכימיקלים הגדולה בסין, והיא דורגה במקום ה-28 מתוך רשימת 500 החברות הגדולות בסין, ובמקום ה-19 ברשימת חברות הכימיקלים הגדולות בעולם. נשיא החברה הוא רן ז'יאן שינג, והיא פועלת ב-140 מדינות בעולם.

לפי אתר האינטרנט של החברה, שווי נכסיה עומד על 158.6 מיליארד יואן, והכנסותיה השנתיות מסתכמות ב-130 מיליארד יואן.

פעילותה של כמצ'יינה מתרכזת בשישה תחומים עיקריים: חומרים כימיקליים מתקדמים וכימיקלים מיוחדים, כימיקלים בסיסיים, תזקיקי נפט, מוצרי גומי ומוצרי אגרוכימיה.

החברה מחזיקה במניות A (מניות שרשומות למסחר בבורסות של שנחאי ושנזן ומיועדות רק למשקיעים פרטיים סיניים, וכן למוסדיים זרים מוסמכים כמו בנקים למשל) של עשר חברות סיניות נסחרות, ובסה"כ היא מחזיקה ב-118 חברות, חמש חטיבות בחו"ל ו-24 מכוני מחקר ופיתוח חדשניים.

בין החברות הבנות של הקונצרן ניתן למצוא את BLUE STAR שבה משקיעה גם קרן ההשקעות הענקית בלקסטון. עוד מפרטת החברה באתר האינטרנט שלה כי באמצעות מחקר וניתוח שיטתיים של התעשייה, כמצ'יינה מתכננת לשלב את ששת המגזרים העסקיים למבנה של "3 1", קרי - מדעי החומרים, מדעי הסביבה, ומדעי החיים בתוספת הכימיקלים הבסיסיים.