נאום באפט בכנס התמ"ת: "אנו מתעניינים בהשקעות בישראל"

המשקיע האגדי בכנס הכלכלי-חברתי של משרד התמ"ת: "לישראל יש יתרון בשוק התחרותי העולמי - היא הוכיחה שיש בה כמות חריגה של מוחות ואנרגיה, ובעיניי זה עובד"

"אנחנו תמיד מתעניינים בהשקעות נוספות בישראל. נשמח לרכוש חברה גדולה ועצמאית בישראל, או כמה חברות קטנות - מה שאני מכנה 'מיזוגים' במערך הקיים ואני סבור שנעשה את שניהם", כך אמר המשקיע האגדי וורן באפט בראיון מיוחד שקיים עם הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בארה"ב, יריב בכר, ושהוקרן במהלך הכנס הכלכלי-חברתי של משרד התמ"ת שמתקיים היום (ג') בקריית שדה התעופה.

באפט, יו"ר חברת ההחזקות ברקשייר האת'ווי, אמר כי "החברה שלנו סי-טי-בי, שעוסקת בציוד חקלאי, קנתה בישראל שתי חברות קטנות שמצליחות יפה ויש לנו חברה בשם טי-טי-איי שלדעתי ביצעה רכישה קטנה בישראל. אהבתי את המקום, ביליתי שם כמה ימים לפני כשלוש שנים ונהניתי מאוד, הספקתי לראות כמעט את כל הארץ וזכיתי לקבלת פנים נפלאה מכולם".

"האורקל מאומהה" מאמין שיש לישראל יתרון בר קיימא בשוק התחרותי העולמי: "אם אתה הולך לחפש מוחות - עצור בישראל, אין צורך ללכת הלאה. אם אתה הולך למזרח התיכון לחפש נפט - דלג על ישראל", אמר באפט והתעלם מקדחת הנפט והגז שמתחוללת בתקופה האחרונה בישראל.

"לדעתי, ישראל כמדינה הוכיחה שיש בה כמות חריגה של מוחות ואנרגיה ובעיניי זה עובד", אמר באפט וציין לדוגמא את חברת ישקר הישראלית של סטף ורטהיימר, ממנה הוא רכש 80% מהשליטה לפני כ-4 שנים. "לא היה להם שום יתרון לפני 50 שנה ויותר, מה שהם הביאו היה מוח ואנרגיה ותראו איך זה השתלם. אני חושב שזאת דוגמה מיוחדת, הם הטובים ביותר שראיתי", אמר.

"קיבלתי מכתב מדהים מאיתן ורטהיימר בסתיו 2006. מעולם לא שמעתי עליו קודם לכן ומעולם לא שמעתי על ישקר, אבל מהמכתב הבנתי שאני שומע מאדם מרשים על חברה מרשימה. כשפגשתי אותו זה אישר את מחשבותיי - אני עוסק בהתקשרות עם אנשים שהם יותר חכמים ונמרצים ממני, זה עובד היטב בחיים. אני יותר ממרוצה מההשקעה בישקר. אם יש לך עוד חברות כמוה, תתקשר אליי, יש לי מספר טלפון חינמי שתוכל להתקשר. ישקר השיגה דברים עצומים בעשורים החולפים והיא ממשיכה לעשות דברים - היא לעולם לא תעצור, הגבולות רק הולכים ומתרחבים ועבורי זה אידיאלי - אני יכול לשבת באומהה ושאחרים יעבדו".

הרמוניה בין הממשלה והעסקים

"עם זאת, יש היום ויכוח לגבי הישגי הכלכלה הישראלית. יש האומרים שזה מבוסס על מעורבות ממשלתית, ונשאלת השאלה האם צריך להמשיך בסיוע ממשלתי למו"פ במגזר הפרטי ולחינוך, או שצריך להניח לשוק לקבוע לבדו לאיזה כיוון לפנות. לדעתי, על השוק לקבוע הרבה, אבל הממשלה והעסקים צריכים לפעול בשותפות. לפעמים זו עשויה להיות שותפות מוזרה, אבל יש לזכור כי הם חלק מאותה משפחה. זה לא אומר ששני האחים תמיד מסתדרים היטב זה עם זה, אבל יש להם מטרה משותפת. שום מדינה בעולם לא תצליח אם לא תטפח אקלים שבו עסקים פורחים, ועסקים לא יפרחו בארץ שבה הממשלה לא יציבה מתקדמת ובעלת חזון", אמר באפט.

"אני מבחין בארה"ב במצב זהה לזה שבישראל. לדעתי חשוב שהעסקים והממשלה יבינו אלה את אלה. יהיו ביניהם חילוקי דעות, אבל בסופו של דבר הממשלה לא תשגשג בלי העסקים, והעסקים לא ישגשגו עם ממשלה לא מתאימה. אני לא מכיר את המצב הפנימי בישראל, ולפעמים אני לא בטוח שאני מכיר אותו בארה"ב, אבל אני לא חושב שהייתם מגיעים למקום אליו הגעתם בישראל אילו שררו מחלוקות בין הממשלה לעסקים. גם אנחנו בארה"ב לא", לדבריו.

באפט נשאל האם יתמוך במעורבות ממשלתית כל זמן שהיא מנהלת דו שיח עם השוק התעשייה? והשיב כי "חייבת להיות מעורבות ממשלתית כלשהי. אך עליה להבין שהיא זקוקה לעסקים כדי להצליח. עליה לבסס אקלים שבו הצלחה היא התוצאה הסבירה, במקום לדכא את העסקים. אסור שיהיו מיזמים עסקיים משולחי רסן לגמרי, ראינו גם את התוצר של זה. זה מעין מחול חיזור - לא כל יום הוא מושלם, אבל עליו להיות מושלם יחסית לאורך זמן. נדמה שבשנים האחרונות הייתה מעין חלוקת עבודה, הייצור עבר למזרח ונותרנו במערב עם השירותים וההיי-טק".

"זוחלים קדימה"

המשקיע האגדי התייחס גם למצב השווקים בעולם פוסט המשבר הכלכלי הגדול, ואמר כי "אני סבור שהרע ביותר מאחורינו, אבל ירגישו בכאב שנגרם ממנו עוד זמן רב. זה לא ייגמר בזמן הקרוב, אבל אנחנו הולכים בכיוון הנכון - אנחנו זוחלים קדימה". באפט התייחס גם למשברי החוב וההתרחשויות האחרונות בכמה ממדינות אירופה ואמר כי "זהו אתגר ממשי לנסות לגרום לקבוצה גדולה של מדינות עם תרבויות שונות וגישות שונות לאמץ מדיניות פיסיקלית דומה ולחלוק מטבע משותף. זה מבחן שטרם עבר, אתגר אמיתי שמעניין להתבונן בו מרחוק יותר מאשר מקרוב".

לבסוף, באפט התייחס למשמעות התרומה הפרטית בחברה קפיטליסטית ואמר כי "כשיש חברה קפיטלסיטית עשירה ויש לנו, רצוי לשמר את כל התמריצים של כלכלת שוק. לא תרצה שאנשים שנעשים אמידים יפסיקו לעבוד, אתה תרצה שלאנשים המוכשרים יהיה כל תמריץ להמשיך הלאה. אבל לדעתי, כשיש רמת עושר אדירה כמו אצל כמה אנשים במדינה הזאת, חלק מזה צריך לחזור לחברה - החברה הזו היא שהעשירה אותי, לא הייתי מצליח אילו גרתי בבנגלדש למשל - העושר שלי נבע במידה רבה משאר אזרחי המדינה. באמריקה יש מסורת של נדבנות לאורך השנים ואני רוצה שזה ימשך ככל שהמדינה תלך ותשגשג".