יעד ההשקעות הבא - אוסטרליה

האם צליחת המשבר האוסטרלית כבר מגולמת בשוקי המניות והאג"ח?

היבשת הקטנה בעולם, או לחילופין האי הגדול בעולם, אוכלסה לראשונה לפני כ-150 שנים באמצעות פושעים בריטיים שנשלחו לרצות תקופות מאסר באי - סוג של הישרדות "אי הגלות". בסוף המאה ה-19 חלה נקודת המפנה של המדינה בעקבות קדחת הזהב. מאז ועד היום הצליחה אוסטרליה להפוך לאחת הכלכלות המפותחות והמשגשגות ביותר בעולם, ולעקוף מדינות בולטות כמו ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת במונחי תמ"ג לנפש.

בשני העשורים האחרונים צמחה הכלכלה האוסטרלית בשיעור שנתי ממוצע של כ-3.5%, גבוה ב-1% בהשוואה לצמיחה הממוצעת במדינות ה-OECD בתקופה המקבילה. דירוג האשראי של איגרות החוב הממשלתיות עומד על AAA עם תחזית יציבה, ונובע מגמישות פיסקאלית של הממשלה, שמקורה ביחס חוב/תוצר נמוך ומשמעת פיסקאלית גבוהה. כמו כן, במדינה נהוגה שקיפות גבוהה במדיניות הממשלתית, והמוסדות הפיננסיים נחשבים ליציבים.

אוכלוסייתה מונה כיום יותר מ-22 מיליון תושבים, כאשר תוכנית ההגירה הליברלית שמנהיג הממשל האוסטרלי, מחפה על הזדקנות האוכלוסייה המקומית, שנובעת בעיקר מהארכת תוחלת החיים וצמצום הילודה. בניגוד למדינות רבות בעולם, מרבית ההגירה לאוסטרליה היא על בסיס השכלה וכישורים מקצועיים, ולא על בסיס מוצא אתני.

שרשרת חסינות

במשבר האשראי הייתה אוסטרליה המדינה המתועשת היחידה שלא נכנסה למיתון, כאשר במהלך המשבר נרשם רבעון שלילי אחד בלבד. בראייה של שנה לעומת שנה לא ארע אפילו רבעון אחד שלילי. המשבר אמנם פגע באוסטרליה, אולם עיקר ההשפעה הורגשה בשוקי ההון ולא בכלכלה הריאלית.

בניגוד לארה"ב ולאירופה, שהשתמשו בכספי משלם המיסים על מנת לכבות שריפות, הממשלה המקומית בחרה לנצל את הכספים כדי לתמרץ את הכלכלה. בין הצעדים שבוצעו ניתן למנות את הגדלת תשלומי ההעברה לאוכלוסיות חלשות, בניית תשתיות בריאות ובתי חולים, ביצוע פרויקטים של אנרגיה ירוקה והרחבת תשתיות, בעיקר בתחום התחבורה.

מעבר לצליחת שנת 2009 עם צמיחה חיובית, מאמצי הממשלה המשיכו להניב פירות גם השנה, עם צמיחה בקצב שנתי של 2.8% ברבעון הראשון ו-4.9% בשני.

האבטלה באוסטרליה אמנם עלתה מאז פברואר 2008, שבו נרשמה האבטלה הנמוכה ביותר (4%), לרמה של 5.1% כיום, אך בהשוואה למדינות מערביות אחרות מדובר בשיעור אבטלה נמוך מאוד. לשם השוואה, בארה"ב עלה שיעור האבטלה מרמה של כ-5% בראשית 2008 לכ-9.6% היום.

לא על הגלם והייצוא לבדם

בניגוד לדעה הרווחת, כי כלכלת אוסטרליה משגשגת בשל משאבי הטבע הרבים שיש לה וענפי הייצוא המגוונים, בפועל הסחורות מהוות חלק שולי בסיפור הצמיחה של אוסטרליה. הצמיחה בעשור האחרון נובעת בעיקר ממנועי צמיחה מקומיים של בנייה, תקשורת, שירותים פיננסיים, נדל"ן, בריאות ופנאי.

העובדה כי הייצוא האוסטרלי מפוזר בין מדינות רבות, מפחיתה את הפוטנציאל להאטה חריפה בעקבות משברים בכלכלות המפותחות. חשוב לציין כי כ-40% מהיקף הסחר של אוסטרליה מתבצע מול מדינות מתפתחות כדוגמת סין והודו, בעיקר בתחומי מינרלים ומתכות.

יחד עם זאת, החולשה הכלכלית של אוסטרליה היא רמת חוב גבוהה של המגזר הפרטי ומינוף גבוה של האזרח האוסטרלי. נסיגה בשיעור הצמיחה או חלילה מיתון יפגעו בצריכה הפרטית, המהווה כ-50% מכלל הצריכה (נתון גבוה ביחס למדינות OECD) ובסקטור הבנקאי. בהקשר זה חשוב להבהיר, כי הבנקים האוסטרליים נפגעו בצורה מינורית במשבר הסאב-פריים, ואף אחד מהם לא נזקק לסיוע ממשלתי. באופן כללי, מדובר באחת המערכות הבנקאיות היציבות בעולם, עם ארבעה בנקים בדירוג אשראי בינלאומי של AA.

הזדמנויות השקעה

סביבת הריבית והאינפלציה באוסטרליה גבוהה בהשוואה למדינות מערביות אחרות. מאז ההפחתה הגדולה שנעשתה בריבית בתחילת שנות ה-90, שנבעה מירידה דרמטית בשיעור האינפלציה, הריבית המוניטארית נשמרה ברמות של 4% עד 7%, למעט תקופות קצרות שבהן הועלתה מעבר לכך. הסיבה העיקרית לרמת הריבית הגבוהה היא האינפלציה המקומית.

חשוב להבהיר כי מאז קביעת יעד האינפלציה בשנת 1993, לקצב שנתי ממוצע של 2%-3%, שיעור האינפלציה נשאר ברמות הרצויות הודות למהלכי הריבית של הבנק המרכזי. בהקשר זה נציין, כי מאז ספטמבר 2009, ברגע שהחלו להופיע סימני צמיחה ראשוניים ובמקביל גם ציפיות אינפלציוניות, החל הבנק להעלות הריבית במהירות, עד ל-4.5%, רמתה כיום.

למרות תהליך העלאת הריבית המשקיעים באוסטרליה צופים שהוא קרוב למיצוי. לראייה, עקום התשואות הממשלתי שטוח כמעט לחלוטין ומתחיל ב-4.8% בטווחים הקצרים עד שנתיים, ועולה בשיעור מזערי ל-5% באג"ח ל-5 עד 10 שנים.

בהתאם לכך, ההשקעה באג"ח ממשלתיות באוסטרליה בטווחים הקצרים מאפשרת להשיג כיום תשואה גבוהה בהשוואה להשקעות דומות בשווקים מפותחים. כמובן שחשוב לזכור את הסיכון המטבעי, שעלול לגרוע משמעותית מהתשואה, ודאי במידה שפערי הריבית בין אוסטרליה למדינות המערביות יצטמצם.

בשוק המניות האוסטרלי, התמחור הנוכחי במדד המרכזי, ASX 200 , הוא גבוה יחסית - 19.3 - ומחייב בחירה פרטנית של ניירות ערך בעלי תמחור זול יותר. חשוב לזכור שמניות של תאגידים גדולים כגון BHP Billiton וריו טינטו , מחברות הכרייה הגדולות בעולם, אינן משקפות את מצבו האמיתי של המשק המקומי. לכן מומלץ להתמקד בחברות אוסטרליות בתחום מוצרי צריכה ושירותים מקומיים כגון קמעונאות (Metcash), תקשורת (Telstra) ובנקאות.