הקוף שניצח את הקוף שניצח

את הקוף שניצח את מנהל ההשקעות מכירים כולם, אך האם נולד כבר הקוף שיינצח את השוק?

כולנו מכירים את הסיפור על הקוף הפסיבי שגבר על מנהל ההשקעות האקטיבי, סיפור שחזר על עצמו לא מעט פעמים לאורך ההיסטוריה. יחד עם זאת, מרבית מנהלי ההשקעות מפסידים לשוק, ולכן השאלה המעניינת יותר היא אם הקוף מסוגל לנצח את השוק.

במילים אחרות: האם קיימת אסטרטגיית השקעה שיכולה להשיג תשואה גבוהה יותר מתשואת המדדים, באמצעות בחירת מניות על-פי סט קריטריונים קבוע, ללא ניתוח מעמיק נוסף של כל נייר ערך בנפרד.

היתרונות בהשקעה אוטומטית שכזו רבים: אינכם צריכים להקדיש זמן רב לניתוח חברות, אינכם צריכים לנסות ולחזות את התנהגות השוק, ואתם גם יכולים להתמודד בקלות רבה יותר מבחינה פסיכולוגית עם התנודתיות של השוק.

אם אתם חסידים של תיאוריית השוק היעיל, נראה שלא תאמינו בקיומה של נוסחת קסם שכזו. אבל אם אתם מאמינים, כמוני, לסטטיסטיקה המוכחת שלפיה מניות עם פרמטרי ערך נמוכים מהממוצע בשוק מניבות תשואה עודפת, אין סיבה שלא תאמינו ביכולתן של אסטרטגיות פסיביות שכאלה לנצח אותו.

ואכן, לאורך השנים הוצעו עשרות נוסחאות כאלה; רובן מתבססות על עקרונות דומים של בחירת סל מניות של חברות איכותיות שמניותיהן נסחרות בזול.

אחת האסטרטגיות החביבות עליי ביותר היא "שיטת הרובוט" של מנהל ההשקעות ואחד מכותבי הטורים הפיננסיים ב"בלומברג", ג'ון דורפמן. כך, בקצרה, עובד תיק המניות של דורפמן: בוחרים עשר מניות של חברות רווחיות בלתי ממונפות, הנסחרות במכפילי הרווח הנמוכים ביותר בשוק; מחזיקים בהן במשך שנה; ולאחר מכן מחליפים אותן בעשר מניות חדשות. במהלך שמונה השנים שבהן פעלה האסטרטגיה בפועל, היא הניבה תשואה שנתית ממוצעת מדהימה של 34%, הרבה מעל תשואת השוק האמריקאי באותה התקופה (צריך לציין, עם זאת, כי בשנה האחרונה לפעילותה, 2008, היא הובילה להפסד של כמעט 70%).

בשביל לבנות תיק מניות "רובוט" ישראלי, נתחיל מכל המניות הנסחרות בבורסה בתל אביב בעלות שווי שוק גבוה מ-2 מיליארד שקלים (אם אתם רוצים מניות קטנות יותר השתמשו ברף נמוך יותר). כעת, נמחק מהרשימה את כל החברות עם חובות הגבוהים מההון העצמי, ואת אלה שלא היו רווחיות על סמך 12 החודשים האחרונים.

מתוך החברות שעמדו בהצלחה בקריטריונים הללו, יורכב תיק ה"רובוט" הישראלי שלנו מעשר המניות בעלות מכפיל הרווח הנמוך ביותר. אם אתם מעוניינים להתחיל את התיק בימים אלה, עשר המניות של תיק ה"רובוט" הישראלי יהיו אלביט מערכות , בזק , גזית גלוב , דיסקונט השקעות , דלק רכב , סלקום , פרטנר , פז נפט , כלל תעשיות ועזריאלי , שהחלה להיסחר לאחרונה.

כולן אינן נקיות לחלוטין מבעיות כאלה ואחרות, או שיש חשש לפגיעה בתוצאות הפעילות שלהן בעתיד. ההכנסות של מניות הסלולר סלקום ופרטנר, לדוגמה, עשויות לרדת בעקבות הורדת דמי הקישוריות בעתיד, ולכן ייתכן שיש הצדקה למכפיל הנמוך שבו הן נסחרות. בדיוק בגלל זה, ההצלחה בהשקעה בשיטת הרובוט מחייבת קנייה של כל עשר המניות לתיק יחד, ללא שימוש בבדיקות נוספות.

בכל מקרה, לפני שאתם רצים לקנות אותן, חשוב שתדעו כי שיטות השקעה פסיביות דוגמת שיטת ה"רובוט" לא עובדות בכל שנה, ולכן, אם בחרתם בהן כדאי להתמיד בהן לאורך חמש שנים לפחות.

הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים במדור. אין לראות במדור המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.

yinon@bursa4u.com