מהפך באג"ח הממשלתיות?

אל תבנו על כך שהזינוק באג"ח ממשלת ארה"ב יימשך

העליות התלולות שרשמו לאחרונה איגרות החוב של ממשלת ארה"ב - בתמיכת עצבנות המשקיעים בשל החוב האירופאי והנתונים הכלכליים החלשים בארה"ב - לא צפויות להימשך. כך טוענים חלק ממשקיעי האג"ח ואסטרטגים שונים.

אלה צופים שהריביות ארוכות הטווח יעלו בחודשים הקרובים, כשהמשקיעים יתחילו לסגת מאיגרות החוב - שמחיריהן עולים ככל שהתשואות שהן מניבות נופלות - כשהצמיחה תתברר כטובה יותר מההערכות הראשוניות. השינוי הזה צפוי לתמוך גם בשוק המניות.

האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח נפלו בימים האחרונים לשפל חדש, עם הגעת החדשות הרעות מכיוון מדד אמון הצרכנים, יכולות הייצור של מפעלים ושוק התעסוקה. בששת החודשים הראשונים של 2010, מדד החוב הממשלתי רשם את העלייה החדה ביותר שלו במחצית שנה מאז 1995.

וכשהמשקיעים נוטים לכיוונן של אג"ח ממשלתיות עם מח"מ ארוך, עקום התשואות הולך ומשתטח. במקרים קיצוניים בעבר, התכווצות פער התשואות בין המח"מ הארוך לקצר נחשבה לסימן מבשר לקראת מיתון. הנתונים האחרונים מייצרים עננת חששות נוספת מעל הכלכלה האמריקנית, ואסטרטגים רבים רואים בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב אמצעי חיזוי למצבה של הכלכלה האמריקנית ושל יתר השווקים. ובזמן שאיגרות החוב הממשלתיות הותירו מאחוריהן רק אבק, מדד ה-S&P 500 איבד יותר מ-16% מאז הרמות הגבוהות של אפריל, וירד למספרים שלא נראו בשוק מאז ספטמבר אשתקד.

האפיק החיובי היחידי

מנגד, ישנם גם אסטרטגים אחרים שמעריכים שהעננים שמעיבים על השוק יתבהרו במהלך המחצית השנייה של השנה, ושהתשואות נמצאות בדרכן חזרה למעלה. "הישארות בנכסים שמשמשים כמקלט עשויה להיות הדבר הכי טוב כרגע מבחינת ההרגשה, אך זו עשויה להיות מוטעה", אומר ג'ים קארון, ראש מחלקת אסטרטגיית ריביות גלובליות במורגן סטנלי. "המחצית השנייה הולכת להפתיע את רוב המשקיעים, כשנראה את הצמיחה מובילה אותנו לרמות תשואה גבוהות יותר. אנחנו מעריכים גם ששוקי המניות יתאוששו לראלי חיובי נוסף", הוא אומר.

התשואות לטווח קצר, עם זאת, צפויות להישאר נמוכות בחודשים הקרובים, כשהן נלחצות מטה על ידי החלטת הפדרל ריזרב לשמור את הריבית ברמות השפל הנוכחיות, על מנת להבטיח שהכלכלה תקבל את הדלק לו היא זקוקה מעלויות המימון הנמוכות. המעבר הזה - תשואות ארוכות טווח גבוהות יותר ותשואות נמוכות בטווח הקצר - יהיה סימן חיובי עבור שוק המניות החלש, אומרים אנליסטים.

מאז אפריל, איגרות החוב של ממשלת ארה"ב היו אחד מאפיקי ההשקעה היחידים שהצליחו לייצר תשואות חיוביות. בזמן שהמחירים עלו, התשואות על אג"ח ממשלתיות לטווח של 10 שנים נפלו לרמתם הנמוכה ביותר מאז אפריל 2009, ונסחרו ברמה של 2.98% ביום שישי האחרון. אג"ח אלו משמשות כבנצ'מרק עבור מגוון רחב של הלוואות לחברות ולצרכנים, כולל משכנתאות.

ירידת התשואות משקפת גם את החששות שמצטברים מכיוונה של אירופה. פרט למאמצים של הבנק האירופי המרכזי לתמוך באירו, מדינות רבות חתכו בתקציביהן וביצעו צעדים נוספים שאמנם זוכים לעידוד מצידם של כלכלנים, אך נוטים להוביל לצמיחה איטית יותר ולפרק התאוששות ארוך יותר.

המשקיעים מתמחרים את הצמיחה האיטית הזו, ומעבירים את השקעותיהם מנכסים שונים לתוך אג"ח ממשלתיות, אפיק שלו הקצו רובם עד כה משקל חסר.

הנתונים הכלכליים בארה"ב היו פחות חיוביים גם הם לאחרונה. כך, למשל, ביום שישי האחרון הראו הנתונים שהמעסיקים הפרטיים הוסיפו פחות מקומות עבודה ביוני ממה שהעריכו בתחילה.

"התשואות לא הולכות לעלות בצורה דרמטית מכאן", אומר סקוט ג'ונסון, מנהל תיקים בכיר באינווסקו. "הנתונים שפורסמו היו מאכזבים, אבל לא בגדר קטסטרופה". אבל אם תשאלו אסטרטגים אחרים, כמו קארון ממורגן סטנלי, חלק הפרמטרים שהניעו את הראלי האחרון באג"ח הממשלתיות הולכים ונעלמים. כשהמשקיעים מעבירים את המיקוד שלהם לרבעון הבא, הם צפויים לשים לב שחלק מהבעיות שהעיבו על השוק ברבעון השני (ושלחו את המשקיעים למקלט של האג"ח הממשלתיות) פשוט התפוגגו, הוא אומר.

יכול להיות גרוע יותר

אמצעי נוסף למעקב אחר שוק האג"ח בו משתמשים אנליסטים, הוא השיפוע של עקום התשואות. הפער בין התשואות לטווח קצר לתשואות לטווח ארוך התכווץ, כשהמשקיעים ביקשו למצוא מקלט באג"ח ממשלתיות אך בריביות גבוהות מעט יותר מאלו שמציעות האג"ח קצרות הטווח. ועקום תשואות שטוח יותר - שאף יכול להתהפך בהמשך - נוטה להיות, כפי שכבר ציינו, חזאי טוב למיתון.

"השתטחות עקום התשואות הייתה מהסוג הגרוע ביותר", כותב טוני קרשנזי מפימקו. "העקום השתטח מכיוון שמשקיעים הפכו להיות פחות אופטימיים באשר לתחזית הכלכלית של ארה"ב ושל העולם כולו".

ולמרות זאת, המצב יכול להיות הרבה יותר גרוע. הפער בין התשואות לשנתיים ול-10 שנים התכווץ לכ-2.37% בלבד - ירידה משיא של 2.93% בפברואר - אבל הרמה הנוכחית עדיין גבוהה מהמרווח הממוצע מאז 1998, שעמד סביב 1.25%, אומר דון אלנברג, מנהל תיקים בפדרייטד אינווסטורס.

הרמות הללו מוכיחות שהתחזית אינה רעה כל כך. פער רחב יחסית נוטה להיות סימן חיובי עבור הכלכלה מכיוון שצמיחה יציבה נוטה להאיץ את האינפלציה ולדחוף את המשקיעים לחפש אחר תשואות גבוהות יותר באיגרות חוב ארוכות יותר.

"בסופו של דבר זה יהיה ברור יותר עבור השוק שאנחנו הולכים להימנע מתחתית כפולה, שתגרום לריביות לעלות", מסכם אלנברג.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2010