מחצית חלשה לענף תעודות הסל: גייס מיליארד שקל בלבד

השנה דווקא החלה ברגל ימין עם גיוס של כמיליארד שקל בינואר ובפברואר, אך אווירת אי הוודאות בחודשים האחרונים הביאה ליציאת כספים מהתעודות, כאשר ביוני לבדו נרשמו פדיונות של 470 מליון שקל

התנודתיות בשווקים וסביבת הריבית הנמוכה, הביאו את המשקיעים בבורסה בתל אביב להסיט את כספם לקרנות נאמנות על חשבון תעודות הסל. כך, במחצית הראשונה של 2010 גייס ענף התעודות מיליארד שקל בלבד, כשלשם השוואה, במחצית המקבילה, גייס הענף כ-4 מיליארד שקל.

השנה דווקא החלה ברגל ימין עם גיוס של כמיליארד שקל בינואר ובפברואר, אך אווירת אי הוודאות בחודשים האחרונים הביאה ליציאת כספים מהתעודות, כאשר ביוני לבדו נרשמו פדיונות של 470 מליון שקל.

בחלוקה לפי אפיקי השקעה, תעודות האג"ח והפיקדון סבלו במהלך המחצית מפדיונות, בעוד התעודות המנייתיות, בארץ ובחו"ל, רשמו גיוסים. סך נכסי הענף עם סיום המחצית עמד על כ-49 מיליארד שקל.

כאמור, הענף סבל ממצב השווקים התנודתי והריבית הנמוכה שגרמו למשקיעים לרוץ לאפיקים הסולידיים. ובאפיקים אלה העדיפו המשיקים להשקיע באמצעות קרנות הנאמנות, שברכישתן, על פי רוב, אין עמלות קנייה ומכירה, בעוד שעבור קניית תעודת סל גובים הבנקים כ-0.5% - סכום שפוגע בצורה משמעותית בתשואה הסופית למשקיע.

בין שבעת מנהלי תעודות הסל, המובילה במחצית הראשונה היא הראל סל עם גיוסים מרשימים של 894 מליון שקל. החברה שבבעלות הראל פיננסים ובניהול אורי שור, הוקמה לפני פחות משנה וחצי והיא כבר מנהלת למעלה מ-2 מיליארד שקל. גם פסגות סל, בניהול טל ורדי, בלטה במחצית, עם גיוסים של 496 מליון שקל שהביאו אותה לסך נכסים של 7.4 מיליארד שקל.

גורמים בענף מעריכים כי הצמיחה של הראל ופסגות בתעודות סל, נובעת בחלקה גם מהנחות שהן נותנות ללקוחות, כל אחת מסיבותיה. הראל סל היא, כאמור, שחקנית חדשה ועדיין נמצאת בשלב של חדירה לשוק, ולכן היא נוקטת אסטרטגיה של נתח שוק על פני רווחיות. בפסגות, לעומת זאת, מתמודדים בימים אלה עם חקירת רשות ניירות ערך שמעיבה על המוניטין של בית ההשקעות, ולשם גיוס או השארת לקוחות מוכנים שם להעניק הנחות נדיבות.

קסם, בראשות רוי רגב, סיימה מחצית שלילית בה נפדו 251 מליון שקל. קסם היא עדיין השחקנית הגדולה בענף, עם 14.9 מיליארד שקל נכסים. חברה נוספת שבלטה לרעה במחצית, היא הדס של מיטב שנכסיה קטנים מדי חודש, כבר תקופה ארוכה. במחצית נפדו מתעודותיה 385 מליון שקל, והיא הפכה לשחקנית הקטנה בענף עם 1.5 מיליארד שקל נכסים.

[לאתר תעודות סל החדש]