גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כסף הוא מדד להצלחה כמו שמעלות הן מדד לטמפרטורה"

כך אומר דן דוד, בעל השליטה החדש בלידר ■ על הסדר החוב שמתמהמה בחברה כבר חמישה חודשים: "העברת השליטה בלידר בשלבי סיום, והכול כבר סוכם"

שבועיים לפני אסיפת הנושים הכוללת של לידר השקעות , שתידרש לאשר את הסדר החוב בחברה מקבוצת שרם-פודים, אומר בעל השליטה המיועד בלידר, המיליונר היהודי-איטלקי דן דוד, ל"גלובס" כי "העסקה בשלבי סיום והכול כבר סוכם".

על פי הסדר החוב, שנחתם כבר לפני כחמישה חודשים עם נציגות מחזיקי האג"ח, יזרים דוד 60 מיליון שקל לחברה ויקבל בתמורה 50.1% ממניותיה וכן אג"ח בהיקף של 25 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח, להם הייתה חייבת לידר 210 מיליון שקל, יקבלו 16% ממניות החברה, ובנק לאומי (לו חייבת לידר 130 מיליון שקל) יקבל 10%. חברת האם, שרם-פודים גרופ, תדולל להחזקה של 15%.

על פי ההסדר, 58 מיליון שקל מתוך 60 מיליון השקלים שיזרים דוד יחולקו במזומן לנושים. הנושים הלא מובטחים הם מחזיקי האג"ח, בנק מזרחי-טפחות (10 מיליון שקל) ורז שטיינמץ (15 מיליון שקל). בנק לאומי, נושה מובטח חלקית, יקבל במזומן 7.5 מיליון שקל, ויתרת החוב כלפיו תחולק ברובה לשלוש הלוואות שוות לתקופה של 10 שנים. הבנק יקבל גם 50% מרווחים עתידיים שיתקבלו מחברת הבת לידר נדל"ן, עד ל-17 מיליון שקל לכל היותר.

מתווה ההסדר אושר באסיפות בעלי האג"ח בסוף דצמבר האחרון, למרות שחברת המחקר פועלים סהר המליצה למשקיעים המוסדיים להתנגד להסכם המוצע, ועל אף הביקורת שהשמיעו חלק מהגופים המוסדיים כלפיו.

לידר, זרוע הפעילות המרכזית של קבוצת שרם-פודים, שבבעלות איציק שרם ויאיר פודים, נקלעה למשבר קשה בעקבות השקעות כושלות בנדל"ן במזרח אירופה, כמו גם בתחומי התקשורת והטכנולוגיה, בהן בחברת פולאר תקשורת. נקודת האור בפעילות הקבוצה, נכון להיום, היא בית ההשקעות לידר שוקי הון, המנוהל על ידי דני ברק, שהרוויח אשתקד כ-32 מיליון שקל. גם הרוכש המיועד מכיר בכך - "לידר שוקי הון זאת החברה הכי טובה בקבוצה", אומר היום דוד.

לידר סיימה את שנת 2009 בהפסד ענק של 236 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 166 מיליון שקל בשנת 2008. רואי החשבון של החברה צירפו לדו"חותיה הכספיים הערת "עסק חי" בשל חשש ליציבותה. הגירעון בהון העצמי של החברה הסתכם בסוף השנה החולפת בכ-87 מיליון שקל, יש לה התחייבויות (במאוחד) של כמיליארד שקל, והיא ייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילותה השוטפת.

מה תוכניותיך ללידר?

דוד: "תשאל את צחי אפלויג (נציגו של דוד בישראל, א.ש.), שיהיה אחראי על פעילות הקבוצה, כמו שהוא אחראי על ההשקעה שלנו במ.ג.ע.ר, שנותנת שירותים לעיריות בישראל ונחשבת להשקעה טובה מאוד".

יש לך תוכניות לבצע השקעות נוספות בישראל?

"הקמנו חברה של אנרגיה סולארית בשם נובה סולאר. בני, אריאל, אחראי על הפעילות החדשה שלנו בתחום, ואנחנו עושים שם הרבה כסף. זה טוב לארץ, טוב לאנרגיה וטוב לכולנו. זה העתיד".

בכלל, טוען דוד, "הכלכלה הישראלית היא החזקה ביותר באזור אגן הים התיכון ובאירופה כולה".

מלבד לידר, מ.ג.ע.ר ונובה סולאר (המושקעת בפרויקטים פוטו-וולטאים במגזר הקיבוצי והתעשייתי), משפחת דוד מושקעת גם בחברת DIP Tech, העוסקת בתחום ההדפסה הדיגיטלית על זכוכית.

מצילום להשקעות

דוד הינו אזרח איטליה, המחזיק גם בדרכון ישראלי. הוא דובר עברית ומחלק את זמנו בין ברומא, אנגליה וישראל. הוא נולד בבוקרשט שברומניה בשנת 1928, ובגיל 16 הצטרף לתנועת הנוער הציוני. עוד ברומניה נמשך לתחום הצילום, ואף עבד בעיתונות, עד שהתגלה למעבידיו שהוא ציוני, והוא פוטר.

בשנת 1961 הגיע דוד לצרפת, שם זיהה את הפוטנציאל הטמון במכונות צילום אוטומטיות לתמונות פספורט. באמצעות הלוואה שקיבל מבן דודו, נכנס לשותפות עם יצרנית המכונות הבריטית "פוטו מי אינטרנשיונל" וקיבל זיכיון להפצת המכונות בישראל, ספרד ואיטליה. בהמשך, רכש דוד את מניות החברה והמשיך במיזמים נוספים בתחום הצילום.

כיצד יסתיים להערכתך המשבר בגוש האירו?

"יש לי תקווה ואני מאמין באירו. ההשקעות שלי ממשיכות להיות באירו, ואני מאמין יותר באירו ובליש"ט מאשר בדולר או ב-ין היפני".

אתה לא חושש מקריסת המטבע האירופי?

"בתוך שנה האירו יחזור בגדול".

דוד מעניק מדי שנה פרסים בסך 3 מיליון דולר, פרי יוזמה משותפת עם אוניברסיטת תל-אביב. אמש הוענקו הפרסים במעמד שר העבודה והרווחה יצחק הרצוג, נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, בכירי המערכת האקדמית והעסקית, נציגי הקהילה הזרה ושגרירים. לאורחים מכובדים אלו הצטרפו אביגדור קלנר, יאיר פודים ודני ברק, מנכ"ל לידר שוקי הון, שהתמודד מול דוד על השליטה בלידר השקעות והפסיד.

הענקת הפרסים תואמת את הפילוסופיה של דוד, לפיה "הכסף הוא מדד להצלחה, בדיוק כמו שמעלות צלסיוס הן המדד לטמפרטורה". דוד טוען, כי "הכסף אינו מטרה בפני עצמה. ההצלחה יכולה להביא לאדם סיפוק, אך לאחר שסופקו צרכיו האישיים, צריך הכסף לשמש למטרות טובות".

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה, ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם, ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת