האוליגרכים חוזרים ללונדון: מתכננים גל הנפקות של חברות רוסיות

בבריטניה רואים בהנפקות המתוכננות הוכחה לכך שלונדון נשארה המרכז הפיננסי המועדף על עשירי רוסיה

כמה אוליגרכים רוסיים מכינים את חברותיהם להנפקות בהיקף של מיליארדי דולרים בלונדון, בסימן לכך שהעיר נשארה המרכז הפיננסי המועדף על עשירי רוסיה, שמנסים כעת לבנות מחדש את ההון שלהם, שנשחק במשבר הפיננסי.

סרגיי פופוב ואנדרה מלניצ'נקו, הבעלים של מפיקת הפחם הגדולה ברוסיה, סואק, ימנו השבוע בנקאים יועצים להנפקות בשוקי המניות בלונדון ובמוסקבה, שעשויות להגיע לשווי של 9 מיליארד דולר, לפי מקורות יודעי דבר.

פרופמדיה, אחת מקבוצות המדיה הגדולות ברוסיה, שבשליטת האוליגרך ולדימיר פוטאנין, כבר שכרה את שירותיהם של בנק אוף אמריקה/מריל לינץ' וקרדיט סוויס לחיתום הנפקה בלונדון בהיקף שעשוי להגיע ל-2 מיליארד דולר. שתי ההנפקות אמורות להתקיים במחצית השנייה של השנה.

הלקח של רוסאל

בנקאים בסיטי רואים בחזרתן של החברות הרוסיות הגדולות ללונדון אישור לכך שהעיר נותרה מרכז פיננסי בינלאומי אטרקטיבי לעשירי רוסיה. זאת, לאחר שחברת האלומיניום רוסאל של האוליגרך אולג דריפסקה בחרה להנפיק את עצמה דווקא בבורסת הונג קונג.

אולג דריפסקה, אוליגרך, רוסיה, רוסאל / צלם רויטרס

אחרי חודשים של דיונים העניקה בורסת הונג קונג בחודש שעבר אישור על תנאי להנפקת מניות רוסאל, אך המפקחים בהונג קונג הגבילו את השתתפותם של משקיעים פרטיים בהנפקה. לדברי אדם וויפר, האסטרטג הראשי של UralSib במוסקבה, "הניסיון של דריפסקה שיגר איתותי אזהרה לחברות הרוסיות ששקלו הנפקות במקומות אחרים פרט ללונדון".

קריסת מחירי הסחורות וחומרי הגלם ב-2008 פגעה קשות בהונם של חלק מהעשירים הגדולים ביותר ברוסיה. סך השווי של נכסי פוטאנין, לדוגמה, צנח מ-19.3 מיליארד דולר ב-2008 ל-2.1 מיליארד דולר בלבד בשנה שעברה, לפי "פורבס". הונו של פופוב נשחק מ-6.4 מיליארד ל-2.4 מיליארד דולר. הונו של מלניצ'נקו צנח מ-6.2 מיליארד ל-1 מיליארד דולר בלבד.

תעודות פיקדון עולמיות

מקור שמכיר את תוכנית ההנפקה של חברת הפחם סואק, מסר שמדובר על הנפקה של כ-25% מהחברה, וכי הבנק הרוסי VTB וסיטיגרופ נבחרו לחתמים זמניים של ההנפקה. כמה בנקים נוספים, ביניהם מריל לינץ', מורגן סטנלי, UBS וקרדיט סוויס, מצויים גם הם ברשימה הקצרה של המועמדים הסופיים לחיתום ההנפקה.

המניות של סואק בלונדון צפויות להיות תעודות פיקדון עולמיות, ניירות ערך שמייצגים מניות של חברה שנסחרת בבורסה אחרת, שמאפשרים לחברות זרות למשוך מספר רב יותר של משקיעים בהשוואה להנפקה שלהן בשוק הבית.

שווי ההנפקות המתוכננות

9 מיליארד דולר - סואק מפיקת הפחם הגדולה ברוסיה

2 מיליארד דולר - פרופמדיה, אחת מקבוצות המדיה הגדולות ברוסיה