ירוקים, תנו לעבוד

באיזה עוד מקום הממשלה מוכנה לקדם תוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי חממה

"כל מי שמשתתף במשלחת הרשמית של ישראל לוועידת האקלים בקופנהגן שתתקיים בחודש הבא, הריהו מייצג את מדינת ישראל. אנחנו ניישר קו בכל יום בפגישת תדריך שנקיים בתחילת היום, ונצא עם מסרים אחידים". את המסר הזה העבירו השבוע בכירי המשרד להגנת הסביבה לנציגי ממשל וארגונים ירוקים, שנכחו בתדריך שהמשרד להגנת הסביבה קיים לקראת ועידת האקלים שתתקיים בקופנהגן, דנמרק, בחודש הבא.

הוועידה שתתקיים במהלך כשבועיים בדצמבר, היא מורכבת מאוד ויתקיימו בה הרבה דיונים, רבים מהם במקביל, תוך סיווגים לנושאים ולתתי נושאים, למדינות מתפתחות, מפותחות ואחרות, והיא תשופע בראשי תיבות שהומלץ היום בתדריך לשנן כדי להבין מה יילך שם. סיפור לא קל לעיכול.

"אף אחד לא מבין מה הולך שם, בטח לא אנחנו", התלוצץ בתדריך מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ד"ר יוסי ענבר. אבל מה שחשוב לדעת לגביה הוא שיגיעו לשם נציגי מדינות רבות, שונות מאוד ברמת ההתפתחות הכלכלית והשלטונית שלהן, אשר יש בינן לבין עצמן ויכוחים ערים באשר ליעדי הפחתת הפליטות של גזי החממה הרצויים והאפשריים.

נזכיר בקצרה - גזי חממה הם שגורמים לדעת הרוב המכריע של המדענים להתחממות כדור הארץ ומביאים לאסונות טבע תכופים מסוג הצונאמי, למשל. למען גילוי נאות נציין שעדיין ישנם מדענים שסבורים שההתחממות האקלימית של כדור הארץ היא אינה תוצאה של מעשי ידי אדם.

כך או כך, ספק אם קופנהגן תייצר באמת תוכנית מגובשת ומחייבת, משפטית או מוסרית, של יעדי הפחתת פליטות. ועל אף זאת חשיבותה בכך שהיא לא נותנת לנושא ההשתגעות האקלימית לרדת מהפרק, אלא מקדמת היערכות רב לאומית להפחתת הפליטות, ובכך שארצות-הברית וסין אמורות להצטרף במסגרתה למדינות שרוצות לקחת חלק במאמץ. מספרים מדויקים של יעדים יהוו בעיה, אבל כוונות ועשייה בכיוון הם צעדים חשובים בדרך. לא אופטימלי אבל אסור להרפות.

ריאל פוליטיק

גם ישראל מתקשה ביעדים. לא שהמשרד להגנת הסביבה לא מציג יעדים ריאליים ומדידים. אדרבא. הוא שכר את חברת מקינזי בדיוק לשם כך והציג יעדים של בלימת הצמיחה בפליטת גזי החממה. שכן, בהתחשב בקצב צמיחת האוכלוסיה של ישראל - שנובעת בעיקר מכך שהאוכלוסיה הפלשתינית נכללת בה - לא תיתכן להערכת המשרד הפחתה בפליטות, אלא רק בלימת הצמיחה.

הארגונים הירוקים זועקים חמס, אבל השר להגנת הסביבה מדבר על ריאל פוליטיק. הוא רוצה לקדם מה שאפשר, ומתעקש שהוא מוביל בכך מהפיכה.

הארגונים הירוקים מברכים על הרוח, וגם ח"כים ירוקים - שנציגם אתמול בתדריך היה ניצן הורוביץ - אומרים שאפו, אך יחד עם זאת מבקרים וטוענים שלא די בכך. שצריך להפחית פליטות ולא להסתפק בבלימת הצמיחה בפליטות.

רוח גבית

אפילו צעקות נשמעו מדי פעם במהלך התדריך הארוך. עד שקמה ראש המטה של השר להגנת הסביבה, אלונה שפר שמה, עד לא מזמן ראש "חיים וסביבה", ארגון הגג של הארגונים הירוקים, ואמרה את הדברים הבאים. "אני מדברת מנהמת לבי. אתם מעבירים עלינו ביקורת ורוצים שנעשה יותר, אבל עד היום אפילו לא חלמנו שנצליח לעניין את הממשלה ביעדים סביבתיים כמו שאנחנו מובילים. זה לא עניין אף אחד. היום מקשיבים לנו ראש המשלה, סטנלי פישר, שר האוצר - בכירי המערכת הכלכלית.

"צאו מהתבנית האוטומטית - ההערות שלכם קטנוניות ובשוליים. אנחנו היינו רוצים לעשות יותר אבל צריך להתחיל ממשהו, ומה שאנחנו מובילים הוא מהלך גדול מאוד. מהפכה. תנו לנו רוח גבית".

שווה להקשיב לדברים האלה. כן, המהלך שהמשרד להגנת הסביבה מוביל לא מושלם. כן, נעשות טעויות. כן, הוא נעשה במהירות. אבל איפה קרה בשנות קיומה של המדינה שנשיא המדינה יצא בראש משלחת, שכל המסר, העיסוק והתכנים שלה הם סביבתיים? זה עומד לקרות בקופנהגן. מתי קרה שראשי המערכת הכלכלית התחילו להפנים שסביבה היא כלכלה ואין להפריד ביניהן?

באיזה עוד מקום הממשלה מוכנה להניח על סדר יומה תוכנית לאומית להפחתת פליטות גזי חממה?

והרי, כשהתותחים יורים המוזות שותקות. ביקורת היא מנגנון חשוב לשיפור, אבל אולי באמת שווה בינתיים להניח לתבניות האוטומטיות לנוח, לפחות עד שיושגו חלק מהיעדים שהמשרד עובד עליהם כעת? כדאי שננסה להגיע לאיזשהם הישגים ולמיצוב ישראל כמדינה מתקדמת, שמסוגלת להבין את חשיבות הנושא הסביבתי. ירוקים, תנו לעבוד.