הבית שבו הכל מתחיל

בית הלבנים הישן בברצלונה מזכיר קנטינה שכונתית שאנשים נכנסים אליה לשתות קפה ■ רק שמהבית הזה יצאו מסי, אינייסטה, פויול - וגם גיא אסולין ■ הצצה לאקדמיית הכדורגל הכי מפורסמת בעולם

דלת הכניסה למתחם של אקדמיית הנוער הטובה ביותר בעולם הכדורגל נמצאת ממש ברחוב. זה מעין בניין לבנים ישן, במרכזה של ברצלונה. "המאסיה" - האקדמיה לכדורגל של ברצלונה - מזכירה במשהו את מתקן האימונים מילאנלו של מילאן. שני המקומות מזכירים מעין קנטינה שכונתית שאנשים נכנסים אליה לשתות קפה.

אבל למאסיה, שנמצא צמוד לקאמפ נואו, יש את הייחוד שלו: זה המקום שמייצר מחצית מהשחקנים של הקבוצה הטובה בעולם. ליאו מסי, צ'אבי, ויקטור ואלדז, אנדראס אינייסטה וקרלוס פויול מגיעים מאותו בית שנמצא כאן ברחוב. מאותו בית הגיעו גם שוער ליברפול, פפה ריינה, ססק פברגאס של ארסנל ומיקאל ארטטה של אברטון. ביחד הם יכלו להרכיב את אחת מהקבוצות הטובות בעולם.

שלושה מחברי הצוות של האקדמיה - אלברט קאפלס, רובן בונאסטרה והסקאוט פפ בואדה, מקבלים אותי לכוס קפה בבניין ומסכימים לחלוק איתי כמה מהסודות של המאסיה.

הרעיון של הבית החל לתפוס תאוצה ב-1990, בזמן שיוהאן קרויף שימש כמנג'ר של ברצלונה. קרויף היה אגדת כדורגל ושחקן ענק, אבל כנראה שהמתנה הגדולה ביותר שלו היתה דווקא בגידול שחקנים צעירים. הוא הקים שתיים משלוש אקדמיות הכדורגל הטובות בעולם - אייאקס אמסטרדם ובארסה (אקדמיית הכדורגל של סאו פאולו היא השלישית). קרויף השריש באקדמיה סוג אימון מאוד ייחודי: הוא העביר אימונים שלמים שהתמקדו במסירות בלבד. כדורגל, מבחינת קרויף, היה בבחינת לעשות משולשים על המגרש. אם שחקן היה מסוגל לעשות את זה, קרויף צירף אותו לקבוצה. זה גם נשאר העיקרון של בארסה מאז. קאפלס, שיושב לצדי, מדקלם את המנטרה: "שחקן חייב כל הזמן לייצר משולשים על המגרש".

מסי קופץ לאכול

אבל המאסיה לא רק מייצרת שחקנים טובים. הכוונה שלה היא גם לגדל ילדים טובים. "אנחנו מתייחסים ל-50 הילדים שנמצאים כאן כמו אל בני משפחה", אומר הסקאוט פפ בואדה. וזה לא משהו שברור כל כך: הרבה מאוד אקדמיות כדורגל נשלטות בידי חוקיים צבאיים כמעט אכזריים. אבל המאמנים באקדמיה של בארסה מדברים כמו אמהות קתוליות מסורתיות. במשפחה הזאת, הילדים אוכלים אוכל מבושל בלבד, לומדים קשה, ומתנהגים בהתאם.

גם אחרי שהילדים האלו הופכים לכוכבים, הם עדיין באים הביתה. "מסי ואינייסטה קופצים לכאן לאכול. הם באים לכאן ומספרים לנו את הבעיות שלהם, כאילו אנחנו אמא ואבא שלהם", אומר בואדה. בונאסטרה מוסיף ש"מסי, אינייסטה, ויקטור ואלדז, הם בסופו של דבר ילדים נורמלים לגמרי. אנחנו רואים אותם כאן ברגעי התהילה, אבל גם ברגעי המסכנות והשפל שלהם".

דלת פתוחה לגווארדיולה

הקבוצה הבוגרת היא משפחה מורחבת. בקיר הלבן הדהוי בחדר האוכל של המסאיה יש תמונה של האקדמיה שצולמה ב-1988: רואים שם 20 ילדים עם שיער ארוך. הילד הרזה ביותר, פפ גווארדיולה, הוא עכשיו המאמן הראשי של בארסה. שניים אחרים שרואים בתמונה - אאורלי אלטימירה וטיטו וילאנובה - הם עוזרי המאמנים שלו. "המעגל של המאסיה הוא עגול", מסביר קאפלס. ילדים שגדלו שם, עכשיו ניזונים ממנו. גווארדיולה, מסביר קאפלס, יודע את האיכויות המדויקות של כל ילד במאסיה. כבר היום הוא חושב על מי יוכל להצטרף לקבוצה הבוגרת בעוד שלוש שנים. "לילדים באקדמיה של המאסיה יש דלת פתוחה למשרד של גווארדיולה" אומר קאפלס. והקשר הזה משתלם בסופו של דבר. כל מאמן הרי היה מעלה את ליאו מסי לקבוצה הבוגרת, כי הוא גאון. "אבל", אומר קאפלס: "פדרו לא היה כוכב. היה לו מזל גדול שגווארדיולה הכיר אותו מצוין והחליט להביא אותו לבוגרים".

כשבארסה חנכה את האקדמיה, המטרה המוצהרת שלה היתה שתצליח לייצר כמחצית מהקבוצה הבוגרת מהמאסיה. אבל בקרוב מאוד פס הייצור יעמוד על 60%.

מבחינת השתלבות חברתית, השחקנים הצעירים נקלטים על ידי בוגרי המאסיה שכבר נמצאים בקבוצה הבוגרת. מבחינה מקצועית, מסביר איש האקדמיה רובן בונאסטרה, "השחקנים שעולים מהמאסיה מגלים שההשתלבות במשחק של הקבוצה הבוגרת היא קלה עבורם, כי קל לשחק עם צ'אבי או אינייסטה יותר מאשר עם הילדים באקדמיה". ואולי מה שמקל על ילדי המאסיה היא התחושה הביתית בקאמפ נואו: חדרי השינה שלהם נמצאים ממש במתחם האצטדיון.

מועדונים בודדים נוספים מעדיפים להשתמש בסופו של דבר בשחקנים הצעירים שעולים מהאקדמיה, אומרים המאמנים. כשקבוצת הנוער של בארסה משחקת נגד הנוער של ריאל מדריד, הן שוות ברמתן. אבל ההבדל הוא במה שקורה אחר כך: נדיר מאוד שהשחקנים הצעירים של ריאל מגיעים לקבוצה הבוגרת.