הרשות לחשמל בוחנת הפחתת התעריפים בשל הגבייה העודפת

תידרש לבחון את ההפרשות 13 שנים אחורה, החל ממועד המעבר מפנסיה תקציבית לצוברת ■ הרשות לחשמל: "הנושא נמצא בבדיקה - טרם התקבלה החלטה" ■ חברת החשמל: "עלויות הפנסיה יכוסו בתעריף"

פרשת תשלומי חברת החשמל לפנסיה של עובדיה הולכת ומסתעפת. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל תידרש לבחון את היקף ההתחייבות המלא שלה לפנסיה בדוחותיה הכספיים עבור 13 השנים האחרונות, מ-1996 ועד היום (2009) במטרה לקבוע את היקף הגבייה העודפת האמיתי שלה לאורך השנים הללו לצורך העברות הכספים לקרן הפנסיה של עובדיה (כ.פ.י).

הסיבה לכך היא שאז עברו עובדי החברה מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת (ממימון מלא מתקציב החברה להפקדות בהשתתפות העובדים-ר.ש), והוקמה קופת הגמל המרכזית לקצבה של עובדי החברה (כפ"י).

עד כה ההערכה הייתה כי הדוחות יתוקנו רטרואקטיבית 10 שנים אחורה. הרחבת הבדיקה נועדה לבחון את כל העברות הכספים שחברת החשמל ביצעה לקרן הפנסיה (כפ"י) לכיסוי גירעונות אקטואריים מאז הקמתה.

לנוכח זאת, במשק החשמל מעריכים כי ייתכן שהסכום הסופי אותו תידרש חברת החשמל להפחית מהתחייבויותיה לפנסיה יעלה על 6 מיליארד שקל. בנוסף, הסכום האמיתי עשוי לכלול גם ריבית על השנים הארוכות במהלכן החברה הזרימה להתחייבויות הפנסיה מיליארדי שקלים שמומנו באמצעות ייקור תעריפי החשמל.

הרשות לחשמל בוחנת הפחתה בתעריפים

במקביל נודע כי הרשות החשמל בוחנת כיום את הפחתת תעריפי החשמל לאור פרשת ההפרשות העודפות של חברת החשמל לפנסיה של עובדיה ולאחר החלטת רשות ני"ע כי על חברת החשמל להפחית את התחייבויותיה לפנסיה בכ-6 מיליארד שקל תוך שינוי דו"חותיה הכספיים רטרואקטיבית.

כזכור, הרשות לני"ע קיבלה את עמדת משרד רו"ח של החברה ברייטמן-אלמגור, והורתה לחברת החשמל להפחית את ההתחייבות לאחר שהתברר כי החברה הפרישה מיליארדי שקלים עודפים לפנסיה של העובדים.

מבחינת חברת החשמל, מהלך הפחתת ההתחייבויות הפנסיוניות מחד והוזלת תעריפי החשמל מאידך, הינה מכה העשויה להרע את מצבה הפיננסי הלא טוב מלכתחילה. זאת מכיוון שההנחיות להפחתת התחייבויות החברה לפנסיה ב-6 מיליארד שקל, תוך שינוי רווחי החברה, הינן חשבונאיות, אך ללא העברת כספים בפועל המלווה הליך זה.

חברת החשמל נמצאת במלכוד כפול מאחר שנכון לעכשיו, ולמרות הנחיית הרשות לני"ע, אגף שוק ההון במשרד האוצר מסרב לאפשר לחברת החשמל להשיב לרשותה סכומי כסף שהפקידה בכ.פ.י עבור עובדיה. כלומר, החברה עלולה לספוג הפחתה בתעריפים בעוד ההתחייבות לעובדים תישאר על כנה מבחינה תזרימית. נציין כי לאוצר הסמכות הבלעדית לאפשר הוצאת כספים בפועל מקרן הפנסיה.

מרשות החשמל נמסר בתגובה כי "רשות החשמל מבצעת זה תקופה בקרה אחר תעריפי החשמל, בהתייחס מהותית לסוגיות הפנסיוניות בחברת החשמל. עם סיום העבודה וקבלת החלטה בסוגיה, במליאת הרשות, היא תפורסם".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה מכינה מחדש את דו"חותיה הכספיים, כשהם מוצגים מחדש לפי הנחיית רשות ני"ע, כפי שדווח לציבור בתחילת ספטמבר. כידוע, חברת החשמל אינה קובעת את תעריפי החשמל. התעריף, ובכלל זה ההשלכות של עלויות הפנסיה, נקבע על ידי הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל. הרשות הודיעה עוד בשנת 2004 שהיא לומדת את הנושא, ומאז לא הטמיעה את השינויים בפנסיה, על פי רוב בכיוון של הגדלת הריבית בתעריף. חברת החשמל סמוכה ובטוחה, כי לאחר שרשות החשמל תלמד את הנושא הפנסיוני בחברה, היא תקבע כיסוי תעריפי הולם לנושא, שמכסה את עלויות הפנסיה בחברה, כפי שמתחייב מהחוק".

נציין כי בימים אלו מקיימת חברת החשמל מכרז לבחירת הגוף המנהל החדש של כ.פ.י, בה מנוהלים נכסים בהיקף של כ-18 מיליארד שקל, החל מחודש פברואר הקרוב במקום כלל ביטוח שניהלה את הקופה בחמש השנים האחרונות. כמו כן, חברת החשמל קיבלה בתחילת ספטמבר ארכה של חודשיים עד לסוף אוקטובר 2009 לפרסום דו"חותיה הכספיים לרבעון השני השנה.