העוני בארה"ב מעמיק: עלייה במספר הפניות של משפחות להשלמת הכנסה

[למדור שוקי עולם] ב-40% מבתי-האב האמריקניים שנזקקים לבולי מזון יש לפחות מפרנס אחד ■ הבעיה: היקף העבודה קטן, ולכן השכר אינו מספיק

עלייה חדה נרשמה במספר האמריקנים שפונים לממשל בבקשה לקבל בולי מזון חינם, בעקבות השחיקה במספר שעות עבודתם ובשכרם. זהו סימן ברור לכך שהמיתון פוגע קשות גם במועסקים וגם במובטלים החדשים.

"אפילו מקומות העבודה שאנשים מצליחים לשמור במיתון הזה אינם מספקים את רמת השכר ורמת שעות העבודה הדרושה לעובדים כדי לקיים את משפחותיהם", אמרה היידי שירהולץ, כלכלנית במכון המדיניות הכלכלית.

נהוג לייחס את הגידול במספר הבקשות לעלייה באבטלה, שהגיעה ל-9.7%, אך "פייננשל טיימס" גילה שלכ-40% מהמשפחות שמשתמשות כעת בבולי מזון יש "הכנסה מעבודה", כלומר שיש לפחות מפרנס אחד בבית.

מדובר בעלייה של 25% לעומת מספרן לפני שנתיים. משרד החקלאות, שמנהל את התוכנית, מייחס את הגידול לעלייה במספר העובדים ששעות העבודה שלהם קוצצו. לדברי היידי שירהולץ, כלכלנית במכון המדיניות הכלכלית, "אני די נדהמת. זה נראה כמו סימן אזהרה מהבהב, שאפילו מקומות העבודה שאנשים מצליחים לשמור במיתון הזה אינם מספקים את רמת השכר ורמת שעות העבודה הדרושה לעובדים כדי לקיים את משפחותיהם".

לא נתפסים כתופעה

קצב הפיטורים בארה"ב החל להתמתן, והדבר מעורר תקוות ששוק העבודה מתייצב. תשומת הלב התקשורתית והממשלתית נתונה למספר המובטלים, בעוד שהעובדים שממשיכים לעבוד, אך שהכנסתם סובלת מהתכווצות ניכרת, לא נתפסים כתופעה שיש להתייחס אליה.

אלא שהנתונים מראים כי מספר העובדים הנאלצים לעבוד במשרה חלקית מכיוון שאינם יכולים למצוא עבודה במשרה מלאה נסק ב-12 החודשים האחרונים ביותר מ-20% והגיע לשיא של 8.8 מיליון. שבוע העבודה הממוצע עומד כעת על 33 שעות - הרמה הנמוכה ביותר אי-פעם.

לדברי ג'ון סילביה, כלכלן ראשי בוולס פארגו, הנתונים על היקף הסיוע לנזקקים מראים ש"הבעיות בשוק העבודה חמורות מהמצופה, לנוכח נתוני האבטלה. זה מצביע על כך שהוצאות הצריכה אינן עומדות להתאושש ולתרום לצמיחה הכלכלית ב-12 החודשים הבאים, בניגוד למה שקורה בהתאוששות כלכלית מסורתית".

הקצבה גדלה

הוצאות הצריכה משמשות בדרך-כלל כמנוע הצמיחה של כלכלת ארה"ב, והן מהוות כשני שלישים מהתמ"ג. כלכלנים חוששים שהצרכנים נרתעים לשוב ולמלא תפקיד זה. קווין קונקנון, תת-שר לענייני מזון במשרד החקלאות, אמר שהעלייה במספר הפניות ממשפחות עובדות "משמעותית מאוד".

בולי מזון מחולקים פעם בחודש באמצעות כרטיסים אלקטרוניים שבהם ניתן להשתמש בחנויות מכולת רבות. תוכנית ההמרצה בת 787 מיליארד הדולרים הגדילה את הקצבה המשפחתית החודשית ב-80 דולר וכעת היא עומדת על 290 דולר.