גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פישר מרסן את בועת האינפלציה

ה-S&P בדרך ל-1,200; הסתיים התיקון הטכני המינורי במעו"ף

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הגיע להחלטה מקצועית מן הקשות של הקריירה המהוללת שלו. לעלות או לא לעלות את הריבית? זו הייתה השאלה. הוא הכריע להיות הראשון בעולם להעלות את הריבית אבל מה בעצם עמד על הפרק? למרות שהדילמה שלו כבר פורטה במקומות שונים, אביא אותה כאן שוב בקיצור:

התקווה היא שצעדו יאותת לשווקים הפיננסיים (ולנדל"ן), הלובשים צורה של בועה מדי יום, כי הקברניט האחראי מזהה את הסכנה, ומעוניין לרסן אותה לפני שהיא תיגמר שוב בהרס הפנסיות של הציבור. כמן כן, תפקידו העיקרי, והמוצהר, של הבנק המרכזי הוא ריסון האינפלציה. בחזית זו, הנתונים מראים כבר עכשיו, חריגה מן היעדים שנקבעו.

אולם ברם, העלאה זו יכולה להביא איתה גם נזק נוסף, לזה הקיים כבר ממילא, לסקטור הייצוא שלנו, בדמות דולר חלש ועלות מימון כבדה יותר. ריבית עולה מזיקה גם למשק הכללי המנסה להתאושש מן המיתון ומן הגזרות הממשלתיות. לגבי הדיור, משכנתאות יקרות יותר יכולות גם לעצור במידה רבה את היכולת של זוגות צעירים לקחת סיכונים, ולממש את חלומם באווירה של אי בטחון בתחום העבודה.

למרות שאנליסטים רבים צפו ל-0.5%, העלאה של 0.25% עדיין מצביעה על אומץ ליבו הציבורי של הנגיד ויכולתו להיות מנהיג כלכלי אמיתי בזירה העולמית.

ואם כבר מדברים על אינפלציה, ארצה להרחיב כאן על כמה נקודות הנשאלות שוב ושוב בטוקבקים:

ש: איך יכולה להיות אינפלציה ברמת ביקושים נמוכה?

ת: ראינו זאת דווקא בארצנו הקטנה. ירידת ערך המטבע (הדולר) יכולה להביא לעלייה בערך התשומות (סחורות) וכך לעלייה במחירים למרות שלא צרכו יותר ולא נוצר פער ביקושים. תוסיפו לכך, מיסים, חוקים ורגולציה יקרה ליישום וכך תקבלו אינפלציה במיתון או סטגפלציה.

ש: האם השווקים הפיננסיים לא צריכים לעלות באינפלציה?

ת: בדרך כלל כן. הפעם קיימות שתי בעיות עם זה: הם כבר עלו וממשיכים לעלות על "אדי התקווה" ליציאה מהמשבר, והריבית שהורדה לרצפה כבר דורשת שינוי כלפי מעלה. כאשר קובעי המדיניות (ראו פרק הפתיחה לגבי הבנק המרכזי שלנו) יחליטו, או יחויבו להחליט, להעלות ריבית בגלל אינפלציה בינונית אפילו, תיווצר תנועת מלקחיים רבת עוצמה: מימוש רווחים אדיר (כולל אכזבה מן המיתון המתמשך בתחום העבודה והתפוקה) ואטרקטיביות בנכסים המגנים מפני אינפלציה, דהיינו אגחים צמודים וסחורות (אנרגיה, מתכות וחקלאות). גורם אחרון זה יגביר את המומנטום האינפלציוני ויאיץ את התהליך. יש לזכור שתשומות יקרות מורידות רווחיות של חברות ויש לזכור שאת הקיצוצים בכוח אדם, הן כבר ביצעו.

ש: האם הדפלציה בערך הנדל"ן ובתיקי ההשקעות של הציבור לא ישמשו כוח נגדי לכך?

ת: זו כבר דעה ולא ניתן לומר זאת היום. לדעתי לא. הצעדים הדרקוניים בתחום המוניטארי והפיסקאלי, וההתאוששות בבורסות הקהו את הגורם הדפלציוני הזה. העבר מלמד שהבנקים המרכזיים (בחו"ל) אינם מגיבים בזמן ועל כן, יש לשער שה"ספיגה" של שיטפון הכסף, שנשפך, יקרה קצת מאוחר מדיי. האם נגיע להיפר אינפלציה? בינתיים, אני לא מאמין בכך אבל זו נשארת שאלה פתוחה.

ש: מתי נראה סימנים ראשונים של אינפלציה זו בארצות העולם?

ת: לא ניתן לסמוך על נתוני מדד המחירים לצרכן הממשלתיים. מי שרוצה להתרשם מכך מוזמן לאתר http://www.shadowstats.com . שם תראו חישוב על פי הקריטריונים ההיסטוריים ותיווכחו מהעיוות. אם כך, הדרך היחידה לדעת תהיה כאשר הנגידים יתחילו לפעול. ברננקי וטרישה מעלים ריביות, או תשואות על האג"ח מתחילות להרקיע שחקים? זה הסימן המובהק לתחילת התהליך האינפלציוני הרציני.

אשמח להמשיך לענות על שאלות בנושא זה במסגרת הפורום של הטוקבקים.

שואלים אותי גם פעמים רבות על הסיבה ליעד של 1200 ב-S&P500 כרמת הסיום הסבירה של שלב התיקון הטכני (שלב B עולה). להלן גרף שבועי המתאר מדוע אני חושב כך:

גרפים משה שלום

הווה ידוע הוא שככל שיהיו אלמנטים טכניים ברמת מחיר מסוימת, כך תגדל הסבירות להתקיימות הצפי הטכני שלנו, באותה נקודה. באזור רמת ה-1200 אנו מוצאים:

1 סגול: קו המגמה היורד המחבר את השיאים שלפני המפולת של ליהמן (קו ירוק וחיצים ירוקים) יפגוש את המחיר באזור זה. אני מציין "אזור" כי ככל שהזמן מתקדם, הקו ממשיך ויורד, אבל אני משער, שהמחיר יתקדם לשם מהיר יחסית לשיפוע הקו.

2 סגול: אזור ה-1200 מהווה את ה-61.8% תיקון מכל הירידה של המשבר (1600-670). תיקון טכני קלאסי מוגדר כחזרה של בין שליש לשני שליש, מן התנועה המגמתית הקודמת וזהו הגבול של השני שליש. למה זה לא ייעצר קודם? כי האופוריה בעיצומה, ולפנינו נתונים חיוביים בתחום התמ"ג (עדיין לא ראינו כזה בארה"ב) לפני ההיפוך מטה.

3 סגול: ניתן לזהות תבנית של ראש וכתפיים הפוכה (שורית) אשר בסיסה באזור 950 (קו תכלת). פריצת הבסיס מעלה אשרה את תקפות תבנית זו, ולמעשה נתנה לנו גם יעד: עומק הראש. החישוב נותן לנו יעד של 1230 כאשר מוסיפים את העומק לבסיס עצמו.

ולחובבי ת"א 25:

גרפים משה שלום

זיהוי סיום תת-גל 2 באזור ,920 היא הנקודה החשובה מן הפעם הקודמת שבה בחנו מדד זה (2 סגול). תת-גל 2 זה, תיקן כ-50% מגובהו של תת-גל 1 וכך אישר שוב את העובדה שזו הרמה החביבה על השחקנים אצלנו.

כמו כן, יש לציין שהמדד האמריקני תיקן שם רק 23.6% לפני שהתחדשו העליות. אני חייב לציין שהתירוץ התורן לחידוש זה היה הפעם מגוחך במיוחד, והנה הוא לפניכם: ברננקי ציין בנאומו שהרע מאחורינו אבל לפנינו התחדשות איטית וכואבת. וזה מביא לכמעט 2% עלייה? השוק פשוט מוצף ב"נזילות" (Liquidity) המפחדת לפספס את הרכבת והשוכבת בריבית אפסית.

ככל שעוברים הימים, נראה לי שהגעת המדד שלנו לאזור השיא שלו (1250) איננו מן הנמנע במסגרת שלב B, כי כמו שראינו, התנודתיות מעלה ומטה, מוקצנת אצלנו. אבל זו רק השערה בינתיים ואני מציין לפעילים לעקוב אחר המדדים בארה"ב כסמן.

ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח (http://www.forexiland.co.il)

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● בעקבות המגעים לשחרור חטופים, השקל התחזק בכ־2% מול הדולר ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ●  גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי יורד ב-0.4% ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן