רבעון שכולו קרדיט סוויס: כור הרוויחה 1.37 מיליארד שקל

ההכנסות נפלו, הרווחים ממכתשים אגן כמעט ונמחקו - אך הסיבוב של נוחי דנקנר בקרדיט סוויס הביא את כור לרשום רווחי עתק ■ כור מחזיקה בכ-2% מקרדיט סוויס ומורווחת "על הנייר" ב-822 מיליון שקל

זה היה אמור להיות רבעון צונן במיוחד עבור חברת ההחזקות כור של נוחי דנקנר, אלא שמימושי הרווחים במניות קרדיט סוויס הפכו את הקערה על פיה. כור מחזיקה בחברת האגרו-כימיה מכתשים אגן , שסובלת מהמשבר העולמי, והכנסותיה נפלו ב-41% ברבעון השני. עם זאת, החברה עברה לרווחיות ברבעון השני הודות ל"סיבוב" שעשתה על הבנק השוויצי קרדיט סוויס.

המספרים מדברים בעד עצמם. הכנסות כור ברבעון השני ירדו ל-34.8 מיליון שקל, כאמור נפילה של 41% לעומת 59.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, אם כי יש לציין כי הירידה בהכנסות נובעת בעיקר ממכירת הרייט השקעות. ואולם, מימושי הרווחים במניות קרדיט סוויס בהיקף 1.6 מיליארד שקל הסיטו את החולשה בהחזקה העיקרית של כור, מכתשים אגן, והחברה סגרה את הרבעון עם רווח נקי של 1.37 מיליארד שקל בהשוואה להפסד של 120 מיליון שקל ברבעון המקביל.

אם כן, מדובר ברווחי שיא עבור כור, והחברה החליטה להכפיל את התרומה שלה לשנת 2009. מתוך רווח של כמעט 1.4 מיליארד שקל ברבעון השני לבדו, כור תתרום השנה 20 מיליון שקל, בעיקר לישובי קו העימות בצפון ובדרום.

כזכור, גם היום (א') דיווחה כור על מימוש נוסף של מניות קרדיט סוויס ובכך היא מכינה את הקרקע לרווחים נוספים ברבעון השלישי. בעקבות מכירות שביצעה בימים האחרונים, תרשום החברה רווח נוסף של 134 מיליון שקל ובכך עולה מניין הרווח ברבעון השלישי ל-305 מיליון שקל. כור החלה להשקיע בקרדיט סוויס לפני יותר משנה ובתקופה זו היא כבר הרוויחה 2.54 מיליארד שקל. החברה עדיין מחזיקה בכ-2% ממניות הבנק השוויצי ומורווחת "על הנייר" כ-822 מיליון שקל. עם זאת, יש לציין כי מתחילת הרבעון השלישי נגרם לחברה נזק של כ-22 מיליון שקל בשל שינויים בשערי הפרנק השוויצרי, האירו והדולר.

מכתשים אגן הניבה לכור רווח של 3 מיליון שקל בלבד

כור חייבת לבנקים האמריקנים מורגן סטנלי וסיטי כ-220 מיליון דולר (כ-838 מיליון שקל) בגין חובות שלוותה לצורך ההשקעה בקרדיט סוויס. במאי האחרון היא פרעה הלוואה בהיקף כ-202 מיליון דולר שהעניק לה בנק ההשקעות גולדמן זאקס עם כניסתה להשקעה בקרדיט סוויס. לחברה יתרת נכסים נזילים בהיקף 300 מיליון שקל ויתרת נכסים נזילים של כ-1.05 מיליון דולר בגין ההלוואות שנטלה על עצמה בפרנק שוויצרי. סכומים אלה מוחזקים בפרנקים שוויצרים בהיקף כ-90 מיליון פרנק, כעודף על התחייבויות החברה.

את המחצית הראשונה של השנה סגרה כור ברווח נקי של 1.6 מיליארד שקל והכנסות של 66.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 115 מיליון שקל והכנסות של 112.9 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2008. גם במחצית השנה עיקר הרווח הגיע הודות למימושי מניות קרדיט סוויס.

מבט לרווחי כור ברבעון השני משאר החברות המוחזקות על ידה מראה עד כמה החברה הייתה תלויה בקרדיט סוויס. כור הרוויחה רק 3 מיליון שקל מהחזקתה במכתשים אגן ברבעון השני, לעומת 94 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. אם מצרפים את יתר ההחזקות של כור, ניתן לראות כי החברה הפסידה על החזקותיה סכום של 20 מיליון שקל, לעומת רווח של 69 מיליון שקל ברבעון המקביל. נזכיר כי מכתשים אגן, ההחזקה העיקרית של כור, דיווחה על ירידה של 18% בהכנסות הרבעון השני ל-560 מיליון דולר וכן על נפילה של 97.5% ברווח הנקי שהסתכם ב-2 מיליון דולר בלבד.

"בכוונת החברה להמשיך בביצוע ההשקעה בקרדיט סוויס תוך ניצול הזדמנויות רכישה ומכירה, בשים לב למצב השווקים ועל-פי הערכות החברה מעת לעת", מציינת כור. עם 2.6 מיליארד שקל בקופה, גידול של 64% בשווי הנכסים במאזן ל-9.1 מיליארד שקל וזינוק של 179% בהון העצמי ל-5.6 מיליארד שקל, כור צפויה להמשיך בקו ההשקעות הן בישראל והן בחו"ל, הן לטווח קצר-בינוני והן לטווח ארוך. בהקשר זה, נזכיר כי החברה נכנסה להשקעה בחברת הקמעונאות הצרפתית קרפור בחודש יוני, ורכשה עד כה 0.28% מקרפור תמורת 318 מיליון שקל. כרגע היא מורווחת "על הנייר" כ-26 מיליון שקל.

מלבד ההשקעה בקרפור, אשר בכור רואים בה השקעה פיננסית לטווח לא ארוך, החברה מנצלת את החולשה במכתשים אגן כדי לעבות את החזקתה בה. כור פרסמה החודש הצעת רכש ל-5.11% ממניות מכתשים בהיקף 22 מיליון שקל, כלומר במחיר של 16.2 שקל למניה, מחיר הנמוך בכ-14% ממחיר המניה בשוק כיום. המשקיעים צריכים להשיב להצעתה של כור עד ה-10 בספטמבר.