קשר לא מובן מאליו

עלינו להתבונן מקרוב במהלכיה של ארצות הברית, ולהבין את הנושאים שבהם היא מתמקדת

4 ביולי הוא יום חג לארה"ב ולעולם החופשי. תאריך משמעותי הוא הן היום שבו אמריקה מציינת את עצמאותה, והן תאריך המהווה ציון דרך בתולדות האנושות - יום המסמל את רוחו של העולם החופשי, ואת הערכים המשותפים למדינות דמוקרטיות רבות, באשר הן.

דגל העצמאות של אמריקה כולל ערכים היוצרים חברה חופשית ומתקדמת. חברה שמעודדת יזמות וחדשנות ושאיפה מתמשכת למצוינות. חברה ששואפת למיצוי מלא של הפוטנציאל הטמון ביחיד ובאומה כולה. אמריקה של 2009 חותרת לחינוך טוב יותר, לשיפור משמעותי במערכת הבריאות, ליצירת מקורות אנרגיה מתחדשת, ולהתחדשות במדע, בטכנולוגיה ובחדשנות.

השנה האחרונה הייתה קשה לאמריקה ולעולם כולו. המשבר הכלכלי שפרץ בארה"ב בקיץ שעבר, פגע בכלכלת העולם כולו, והפך במהרה למשבר גלובלי. בעיצומו של משבר זה, קם ממשל אמריקני חדש, הנושא רוח חדשה של שינוי.

אנו חיים בתקופה שבה קצב השינויים בתחומים שונים בחיינו, מואץ. העולם עומד כיום בפני הרבה סכנות, מעבר למשבר הכלכלי. חשש משינויי אקלים בלתי הפיכים, מאי-יציבות פוליטית במדינות שונות וטרור קיצוני. לארצות הברית יש עדיין תפקיד חשוב ומרכזי בזירה הגלובלית, גם אם עליה לטפל במשברים מבית. זו גם תקופה של הזדמנויות ושל אתגרים חדשים. אנשים, תאגידים, חברות ומדינות צריכים להתאים את עצמם למציאות החדשה, תוך לקיחת אחריות רבה יותר מבעבר. אנו צריכים לשנות את האופן שבו אנחנו מייצרים וצורכים אנרגיה, ואת השימוש שאנחנו עושים במשאבים טבעיים. עלינו להשקיע בחדשנות ובטכנולוגיה כדי להתמודד עם האתגרים שלפנינו.

תעשיות מסורתיות רבות בעולם עוברות תהליכים שידרשו מהן התחדשות מן היסוד, כמו למשל תעשיית הרכב הקורסת, שחייבת לדלג לדור הבא של טכנולוגיה מתקדמת - נסיעה על חשמל נקי במקום דלק מזהם. תעשיות חדשות קמות לנגד עינינו. באמצעות מדע וטכנולוגיה נצטרך לחדש ולהתחדש בתחומים רבים - בחינוך, ברפואה ועוד.

עלינו להתבונן מקרוב במהלכיה של ארצות הברית, ולהבין את הנושאים שבהם היא מתמקדת, תוך שהיא נוקטת פעולה אמיצה ליציאה מהמשבר שאליו נקלעה, ולהתחדשות כוחה בעולם. עלינו לחזק את הקשר ואת השותפות האסטרטגית והארוכה שלנו עם ארצות הברית. ישראל חייבת להשתלב בסביבה החדשה הזו, ובמפת הדרכים הכלכלית שמתווה ארצות הברית. אנו חייבים להגדיל את ההשקעה בחדשנות ובטכנולוגיה, ולהשקיע משאבים בהעצמת מערכת החינוך, כדי שנוכל לקחת חלק בעתיד משותף כזה.

לשכת המסחר ישראל-אמריקה, מחויבת להמשיך בדרך זו. בראש ובראשונה עלינו להכיר בעובדה שאין להתייחס לקשר של ישראל עם אמריקה כמובן מאליו. אנו חייבים להמשיך ולהשקיע מאמצים בקידום שיתופי-פעולה עסקיים, בחיבור בין אנשי עסקים, בין משקיעים ליזמים, ולטפח מערכת יחסים קרובה בין שתי המדינות, תוך הסרת מכשולים וחסמים ביורוקרטים וחוקתיים, למימוש הפוטנציאל העצום. בימים אלה אנו שוקדים על הכנת המפגש הדו-לאומי השני, שבו נדון בהזדמנויות חדשות לשיתופי-פעולה, בפיתוח טכנולוגיות חדשות, בתעשיות ובשווקים.

תוכניות התמרוץ, שעליהן הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במיוחד בתחומים של אנרגיות חלופיות ומערכות בריאות, מעניקות הזדמנות ייחודית לחדירה ולהתרחבות של טכנולוגיות ישראליות לשוק האמריקני, תוך יצירת שותפויות חדשות עם גופי מחקר, חברות פרטיות וארגונים ציבוריים, עיריות ועם ממשלים אזוריים.

אנו תקווה, שניירות העמדה שילוו את המושבים השונים במפגש, ישמשו את שני הממשלים ואת הגופים המוסדיים לקידום המטרות המשותפות והאינטרסים המשותפים לשני הצדדים.

זו גם הזדמנות לאחל לעמיתינו האמריקנים יום עצמאות שמח, והבעת תקווה ואמונה בשגשוג עתידי של ישראל ואמריקה, והקשר המיוחד שביניהן.

הכותב הוא יו"ר לשכת המסחר ישראל-אמריקה, שותף-מנהל בקרן הון הסיכון פיטנגו