רוסיה תחלץ את האוליגרכים מהמשבר: אולג דריפסקה יקבל 4.5 מיליארד דולר

בנק הפיתוח של רוסיה יזרים 10 מיליארד דולר תמורת ערבות, לאנשי עסקים רוסים שנדרשו להגדיל את הבטוחות על הלוואות שנטלו מבנקים במערב

בנק הפיתוח הממלכתי של רוסיה (VEB) אישר הזרמת הון של 10 מיליארד דולר לאוליגרכים הרוסים המשוועים למזומנים. זהו הצעד הראשון במסגרת תוכנית חילוץ ממשלתית בהיקף של 50 מיליארד דולר שעשויה לשנות לבלי הכר את מגזר העסקים הרוסי.

במסגרת התוכנית תקבל חברת האחזקות UC רוסל של אולג דריפסקה הלוואה בסך 4.5 מיליארד דולר, שתשמש לפירעון מלא לחוב של האוליגרך לסינדיקט של בנקים מערביים, שכולל את רויאל בנק אוף סקוטלנד ואת מריל לינץ'. מקורבים לדריפסקה טענו שהוא עשה מאמצים נואשים לפרוע את החוב לפני המועד האחרון, שיחול מחר (ו').

מקורות מקורבים לנושא אמרו כי ההלוואה הממשלתית, שתוענק בשבועות הבאים, תקל על רוסל לשכנע את הבנקים להסכים לדחות את מועד הפירעון האחרון לסוף נובמבר. "נראה שהכל מסתדר", אמר מקור מקורב לנושים.

הנכסים נשחקו

דריפסקה, האיש העשיר ברוסיה, עשה מאמצים קדחתניים להשיג הזרמה של הון ממשלתי כדי לפרוע את ההלוואה. דריפסקה נקלע למצוקה עקב השחיקה האדירה בשווי אחזקתו בת 25% בנורילסק ניקל, שבה השתמש כבטוחה להלוואה שלקח מהבנקים המערביים.

עם זאת, ממשלת רוסיה צפויה לדרוש מחיר גבוה מדריפסקה בתמורה להצלה של אימפריית העסקים שלו. מקור המקורב לאוליגרך אמר כי התנאים של חבילת החילוץ עדיין לא גובשו. אך פקידים ממשלתיים אמרו ש-VEB ידרוש שדריפסקה יעניק לו כבטוחה את אותה האחזקה שבה השתמש כבטוחה כשלקח את ההלוואה מהבנקים המערביים.

עקב כך צפוי להימשך הלחץ על אחזקתו של דריפסקה בנורילסק, החברה הגדולה בעולם לכריית ניקל. כמה סיעות בממשלה מעוניינות להקים חברה ממשלתית שתהיה החברה המובילה בשוק המתכות והכרייה, ודריפסקה כבר נאבק על השליטה בנורילסק עם בעל המניות ולדימיר פוטנין.

גם אלפא תקבל

ברוסל סירבו להגיב לדברים. גם ב-VEB סירבו להגיב, אך אישרו את הידיעה בדבר הלוואות בהיקף של 10 מיליארד דולר שעומדות בפני אישור.

אלפא גרופ של מיכאיל פרידמן תקבל גם היא סיוע במסגרת השלב הראשון של תוכנית החילוץ. זרוע הטלקום של אלפא, אלטימו, נדרשה השבוע להגדיל את הבטוחות שלה כנגד הלוואות בסך 2 מיליארד דולר שהיא קיבלה מסינדיקט של בנקים מערביים בהנהגת דויטשה בנק.

מקורות מקורבים לנושים אמרו שדויטשה בנק קיבל מכתב אשראי מ-VEB. המהלך איפשר לצדדים להגיע להסכמה על פירעון של ההלוואות במלואן.