משבר האשראי הגלובלי מחק כ-230 מיליארד דולר משווי סך המניות שבידי האוליגרכים הרוסיים: האם הגיע סופם?

האם עשירי רוסיה, שהפסידו חלק נכבד מהונם וחלקם שקוע בחובות, יצליחו למנוע מהאימפריות שלהם ליפול לידי הנושים - או הקרמלין?

לאולג דריפסקה היתה סיבה להיות נרגש כששמש סוף אוגוסט שטפה את המבנה האפור-לבן של הסופר-יאכטה שלו - Queen K, באורך 72 מטר - שעגנה בחופי קורפו.

האיש העשיר ביותר ברוסיה, שהתעשר ממתכות, היה באמצע קרב השתלטות על חברת ניקל, אך הותיר זמן לערוך מסיבת סיפון לאליטה הפוליטית והעסקית של בריטניה.

במה שהפך לנושא לפולמוס ציבורי בבריטניה, האורחים באירוע הנוצץ - ביאכטה מ-50 הגדולות בעולם - כללו את פיטר מנדלסון, אז נציב האיחוד האירופי, וג'ורג' אוסבורן, שר האוצר בממשלת הצללים (השמרנים) בבריטניה.

כחלק ממאבק ההשתלטות שלו על נורליסק ניקל, יצרנית הניקל הגדולה בעולם, דריפסקה שקל להנפיק בלונדון את רוסאל, יצרנית האלומיניום שלו. משקה עם חברים בחלונות הגבוהים ודאי לא יוכל להזיק.

אבל זה היה השקט שלפני הסערה. בתוך חודשיים בלבד, עשרות המיליארדים שדריפסקה התרברב בהם התאיידו במפולת בבורסה הרוסית. נורליסק שווה כעת פחות מרבע מ-40 מיליארד הדולר בהם הוערכה בקיץ, ודריפסקה ניצב בפני אפשרות לדילול כפוי של אחזקתו בה.

כשאוסבורן נאלץ השבוע להכחיש האשמות לבקשת תרומה למפלגתו מהטייקון, ומנדלסון - שמונה לאחרונה למזכיר העסקי בממשלת הלייבור - שולל טענות לניגוד אינטרסים עם תפקידו אז כנציב הסחר האירופי, פגישותיו של דריפסקה עם דמויות פוליטיות בריטיות הפכו בינתיים רעילות ממש כמו החובות על גבו.

האוליגרך בן ה-40 נאבק למצוא מימון מחדש להלוואה בת 4.5 מיליארד דולר מבנקים מערביים, בהם RBOS (Royal Bank of Scotland), שמימנו חלק מאחזקתו (25%) בנורליסק ניקל - לאחר צלילה בערך המניות שנתן כבטוחה. אם לא יקבל ארכה מבנקים אלו או חילוץ מהממשלה הרוסית עד סוף השבוע, ייתכן שייאלץ להעביר את אחזקותיו לנושים. רוסאל טוענת שהיא אופטימית לגבי סיכוייה לקבל מימון מחדש ממשלתי, ושבינתיים היא במו"מ עם הבנקים.

אבל מה שהיתה האימפריה התעשייתית הכי גדולה ברוסיה "מתחילה להיראות כמגדל קלפים", אומר מקורב לחברה. "אנשי דריפסקה חושבים שיש להם המון אופציות, אבל הן מתחילות לאזול. כל מיליארד חשוב. זה הולך להיות צמוד".

דריפסקה לא לבד

ודריפסקה לא לבד. משבר האשראי הגלובלי מחק כ-230 מיליארד דולר מהשיא של 300 מיליארד דולר - שווי סך המניות שבידי האוליגרכים הרוסים.

בין האחרים שהפסידו הון על הנייר במפולת בשוק, רומן אברמוביץ' ואלישר אוסמנוב, בהתאמה בעלי מועדוני הכדורגל הלונדוניים צ'לסי וארסנל. אבל מי שכמו דריפסקה גייס עשרות מיליארדי דולרים ע"י מתן מניות כבטוחה נמצא בפוזיציה המסוכנת ביותר. בהיפוך להפרטות בשנות ה-90, כשהאוליגרכים הכתיבו לממשלה החלשה תנאים למכירת החיסול, הממשלה רבת המזומנים יכולה כעת להכריע גורלות לגבי אנשי העסקים הממונפים ביותר במדינה.

כשהקרמלין מתכונן לחלוקת נכסים מחדש, הגדולה ביותר מאז שנות ה-90, הוא השאיר בצד 50 מיליארד דולר לממן מחדש את ההלוואות הזרות לעסקים אסטרטגיים כמו רוסאל של דריפסקה.

אם דריפסקה לא ישיג ארכה מהבנקים או חילוץ ממשלתי עד 31 באוקטובר, הוא צפוי לחדלות פירעון על עוד 10 מיליארד דולר הלוואות שרוסאל חייבת לבנקים זרים. ככל הנראה, הבנקים יעדיפו מתן ארכה ל-VEB, בנק הפיתוח הממשלתי, אבל עם דרישה ל-100% הסכמה מהנושים, יש עדיין סיכונים.

דריפסקה כבר חויב לדלל אחזקות לדרישת הבנקים הזרים, וחובות נוספים נערמים. רוסאל אומרת שהיא שכנעה את המיליארדר מיכאיל פרוחורוב לדחות נתח של 700 מיליון דולר שהיא חייבת לו בגין קניית האחזקה שלו (25%) בנורליסק.

חובות עד צוואר

בייסיק אלמנט, חברת האחזקות של דריפסקה, לא חושפת את סך החובות שלו, אבל לפחות לפי הערכה אחת, הוא שקוע בחובות עד צוואר. "קנינו את זה ואז את ההוא", אומר שותף עסקי של דריפסקה לשעבר. "כשהיינו קונים משהו, הוא מיד היה נותן אותו כבטוחה ומגייס הון בשביל משהו אחר. כך הוא בנה את המחזור שלו".

אלכסנדר טמרקו, לשעבר סגן נשיא יוקוס, חברת האנרגיה שהתמוטטה, אומר: "הכל בסדר כשהשוק צומח. אבל המערכת של הלוואות שחוללו עוד הלוואות מאוד מסוכנת כשהשוק נופל".

בייסיק אלמנט מכחישה בעיות נזילות כלשהן, ואומרת שאין בכוונתה למסור שום מניה נוספת לנושים. היא הצליחה לגייס מימון מחדש של 500 מיליון אירו מבעלי מניות משותפים כדי לשמור על אחזקתה (25%) בסטרבג, חברת בנייה אוסטרית, אחרי שהבנקים דרשו ממנה בטוחות נוספות.

אבל המינוף ששימש לבניית האימפריה של דריפסקה, באמצעותה הוא שולט ב-90% מתפוקת האלומיניום במדינה, טיפוסי לגל הלוואות שנטלו עשירי רוסיה. מאות מיליארדי הדולרים הללו סייעו להפוך את מוסקבה לאחת הערים היקרות בעולם, במדינה שבה השכר הממוצע הוא רק כ-700 דולר בחודש. "זה חלק מפער העושר המתרחב", אומר כריס וויפר מבנק ההשקעות המוסקבאי אורלסיב. "הצמיחה של מסעדות יוקרה ומועדונים נוצצים, והרכישות של דירות בווסט אנד של לונדון, משקפות זאת".

אך כשהשוק החל ליפול אחרי המלחמה בגיאורגיה באוגוסט, ושחק את ערך הבטוחות, המינוף החל מעגל קסמים של מכירה כפויה, מה שדחף את הבורסה הרוסית כלפי מטה ביותר מ-70% מהשיא שלה במאי.

הנוהל של הבטחת מניות בחברות המצליחות של רוסיה כדי לגייס מיליארדים בהלוואות הפך רווח כשהבורסה טיפסה כמעט חמש שנים רצוף. בנקים רוסיים ומערביים, בהובלת קרדיט סוויס ודויטשה בנק, חיממו את הזירה.

הערכות כמה כסף גויס כך נעות בין 40 ל-120 מיליארד דולר, לכן איש לא יודע בכמה החוב הרוסי האמיתי עולה על ה-527 מיליארד דולר שלפי הבנק המרכזי חברות ובנקים רוסיים גייסו מבנקים מערביים, אומר אנדריי אילריונוב, בעבר יועץ כלכלי לנשיא.

וויפר מסכים: "אחת הסיבות לכך שהשוק הרוסי נפל כל כך היא שמשקיעים חוששים שיש בעיית חוב גדולה יותר ממה שמראות הסטטיסטיקות הרשמיות". לדבריו, בין אלו שהכי נפגעו נמצאים ה"מיניגרכים" - הלווים מהמעגל השני. "רוב הונם התבסס על הצמיחה של שווי נכסיהם, אבל כעת הם הכי חשופים".

בכל אופן, דריפסקה בולט מבין האוליגרכים. הוא טיפח קשר קרוב עם ולדימיר פוטין, הנשיא לשעבר וכעת ראש הממשלה, כשהבטיח לעזור לבנות מחדש את רוסיה. בייסיק אלמנט הובילה את תוכנית הבנייה למשחקי החורף האולימפיים בסוצ'י ב-2014, ודריפסקה התחייב להשקיע עד 3 מיליארד דולר בשנה בשיקום כבישים, נמלי תעופה ועוד מתקני תשתית ברוסיה - התחייבות אשר הוסיפה לחובותיו.

"קרוב מדי לשמש"

"הוא עף קרוב מדי לשמש - במישור הפוליטי והכלכלי", אומר אחד הפעילים בשוק. "הוא הפנים הציבוריות של הבעיות בסוצ'י עם העלויות התופחות שלה".

כנראה שדריפסקה ישיג מימון-מחדש ממשלתי לפני שהנושים הזרים ידרשו את פירעון ההלוואה, בת 4.5 מיליארד דולר. רוסיה לא תרצה שאחזקה גדולה וחשובה אסטרטגית כמו נורליסק, תיפול לידי בנקים זרים, אומרים אנליסטים. איגור שובלוב, סגן ראש הממשלה, העריך השבוע שהבנקים הזרים ייתנו ארכה עד לחילוץ ממשלתי. "מה הבנקים רוצים? לקבל בחזרה את ההלוואה שלהם. אם זה עניין של מספר שבועות לא תהיה בעיה כי לא קשה לקבל כסף מ-VEB, אבל למכור 25% מנורליסק ניקל - זו כבר בעיה", אמר.

אבל לחילוץ הממשלתי יהיה ודאי מחיר. ההזדמנות לשלוט ב-25% מנורליסק יכולה לפתות גורמים בממשלה, אשר שנים רצו "אלוף לאומי" ממשלתי במגזר המתכות והכרייה, אמר וויפר.

קרב בממשלה

קרב עדיין מתנהל בממשלה בשאלה מה לעשות עם המניות ש-VEB ייקח כבטוחה תמורת הלוואות החילוץ. אבל אפילו עם מימון מחדש ממשלתי, רוסאל עלולה להתקשות לפרוע את ההלוואות הללו במועדן. גם משפט בבית המשפט העליון בלונדון של מיכאל צ'רנוי אודות אחזקה (20%) ברוסאל מאיים על המוניטין של דריפסקה.

דריפסקה אמר פעם ל"פייננשל טיימס" שיוותר על רוסאל אם יתבקש ע"י המדינה. "אם היא תאמר שעלינו לוותר על זה, נוותר על זה", אמר. "אני לא מפריד את עצמי מהמדינה. אין לי אינטרסים נוספים". עכשיו הוא אומר שזו היתה בדיחה. בקרוב מאוד, היא עלולה לא להיות.