אל תוציאו כסף מקופות הגמל

שוק ההון הוא הדרך הטובה להשיג תשואות לאורך זמן לכסף. קיימות תקופות כמו הנוכחית, שבהן שוק ההון תנודתי וסוער. בתקופות אלו מוצגות הירידות בשוקי המניות בכל מדיה אפשרית ומכל עבר נשמעות נבואות זעם לגבי מה שצופן עתיד העולם.

רבים נבהלים מכותרות העיתונים, המציגות את הירידות וכתוצאה מכך מושכים במהירות את כספי קופות גמל וקרנות השתלמות הנזילים במטרה "להחזיק את הכסף ביד". כספים אלו נחסכו במשך עשרות שנים לשימוש בפרישה או כחיסכון לטווח ארוך.

מטרת קופת גמל לתגמולים היא השקעה לטווח ארוך, שמטרת לצבור כסף שניתן יהיה למשוך אחרי הפרישה לגמלאות. מדינת ישראל מוצאת חשיבות רבה בחיסכון פנסיוני לכן נהנות קופות הגמל נהנות מהטבות מס ייחודיות. הטבות המס הנ"ל אינן קיימות באפיקי השקעה אחרים כדוגמת תוכניות חיסכון או פיקדונות.

הבהרה חשובה: כל הכספים שהופקדו ונצברו עד סוף דצמבר 2007 הינם הוניים לנצח! כלומר, מרגע הפיכתה של קופת הגמל לברת נזילות, לאחר 15 שנים לפי התקנות הישנות, ובגיל פרישה על פי החדשות, זכאי העמית למשוך מתוך קופת הגמל סכומים חד פעמיים עד גובה צבירתו, ואם חפץ בכך - אף את מלואה במשיכה בודדת.


תיקון מס' 3 בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), שנכנס לתוקף ב-01/01/2008, שינה את ייעודן של קופות הגמל בעלות הפקדות שוטפות לקופות על בסיס קצבה במקום על בסיס הון. התיקון יצר רובד ראשון של 3,850 ₪ בחודש, שייעודו קצבה חודשית בעת הפרישה. יתרת הכספים יוכלו להימשך כסכום הוני חד פעמי. כלומר, הכספים שנצברו לזכות העמית עד לתום 2007, מאפשרים משיכת סכום הוני בעת הפרישה, והכספים שהופקדו מראשית 2008 - ישולמו כקצבה. מאחר וחלק לא מבוטל מהעמיתים מחזיקים במקביל גם קרן פנסיה או ביטוח מנהלים, קיים סיכוי רב שגם הכספים המופקדים לאחר כניסת התיקון לתוקף, ימשיכו להיות הוניים כבעבר.
הרפורמה בתחום הגמל הפילה על כתפי העמיתים את האחריות על החיסכון הפנסיוני. האסימטריה באינפורמציה והתמורות התכופות בתקנות ובחוקים גורמים לבלבול בקרב העמיתים, ומביאים אותם לריקון עתודותיהם הפנסיוניות, ולפגוע בעתידם. חשוב לציין כי חלק לא מבוטל מהעמיתים שמשכו כספים מקופת הגמל, שנועדו להוות המשענת הכלכלית שלהם בעת זקנה, הוציאו אותם על שיפוץ בבית, עזרה במשכנתא לבן או החלפת רכב, ותוך פרק זמן קצר, התפוגגו להם כספי החיסכון הפנסיוני היקרים מפז והפטורים ממס.
פעולות אלו מוכיחות שוב כי לעתים בוחרים אנשים לנהוג באופן שאינו רציונאלי בנושאים מהותיים בתחום הפיננסי. טעויות אלו אינם באשמתם, אלא נובעות מחוסר ידע והסברה מעטה בתחום הגמל. אין שום סיבה כלכלית לוותר על הטבות מיסוי שנצברו בעמל של שנים, ובהחלטה חפוזה להעבירם אל מחוץ למעטפת החיסכון הפנסיוני - פעולה בלתי הפיכה. רבים שוגים וחושבים כי ניתן להוציא את הכספים לפיקדון, וברגע שישתפר המצב בשוק, להחזיר לקופת הגמל ולהמשיך ליהנות מהטבות המיסוי. בשונה מקרן נאמנות, משיכת כספים מקופת הגמל, והפקדתם מחדש מאוחר יותר, משנה את מהות הכספים מחיסכון הוני (חד פעמי) לקצבה חודשית, על פי השינויים שנכנסו לתוקף בתחילת 2008.
יתרון נוסף הקיים בחלק מקופות הגמל היא ביטוח חיים מוזל לעמיתי הקופה. ברגע שהעמית מושך את הכספים מהקופה הביטוח מבוטל. לגבי עמיתים מבוגרים או חולים, שנדרשים לשלם ביוקר עבור ביטוח חיים, ייתכן ומדובר בהטבה משמעותית.
היתרונות המשתלמים של ההשתלמות
קרן השתלמות הינה מכשיר השקעה לשכירים ועצמאיים, שייעודה המקורי היה מימון השתלמויות למורים ואנשי אקדמיה, אך בפועל, משמשת כיום כאפיק חיסכון לטווח בינוני-קצר לציבור הרחב. מדובר במכשיר היחיד, שייעודו אינו לגיל פרישה, ונהנה מהטבות מיסוי, בניגוד לשאר מכשירי ההשקעה השונים, דוגמת פיקדונות, ניירות ערך, קרנות נאמנות ותוכניות חיסכון החייבות במס. כיום, מדובר בחיסכון ההוני האחרון שנותר במדינת ישראל, הנהנה מהטבות מס.
אחד היתרונות של קרן ההשתלמות היא העובדה כי המכשיר מאפשר צבירת הון משמעותי ביחס למשכורת וזאת בתקופה של מספר שנים. בשונה מאפיק החיסכון הפנסיוני, שבו העמית זכאי לקבלת קצבה חודשית או עומד בפניו סכום הוני נזיל, קרן ההשתלמות מאפשרת שימוש בכספים למטרות שונות כבר לאחר שש שנות ותק בלבד.
יש להדגיש כי משיכת כספים מקרן ההשתלמות ולו חלקית ביותר, מונעת הפקדות חדשות ומבטלת את הוותק שנצבר לעמית בהפקדות עתידיות. ההפקדות החדשות יהיו נזילות רק כעבור שש שנים נוספות.
קרן ההשתלמות פטורה מתשלום מס בגין רווחיה. גם כאשר הקרן נזילה וניתנת למשיכה, הרווחים בגין הקרן ממשיכים להיות פטורים ממס. לפיכך, השארת הכספים בקרן מאפשרת ליהנות מפטור ממס בגובה 20% בגין רווחי הון, אפשרות שאינה קיימת במכשירים פיננסיים אחרים הנהוגים לחיסכון לטווח קצר.
מסלול מותאם לגיל החוסך ולרמת סיכון רצויה
המסלולים השונים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות מחולקים באופן גס לחמישה: כללי, אג"ח, מניות, מט"ח ומסלול טווח קצר. המסלול הנפוץ מכולם הינו הכללי, בו קיימת גמישות המאפשרת למנהלי ההשקעות לבחור את האפיקים והנכסים שלטעמם יניבו את התשואה הטובה ביותר. עמיתים המעוניינים להתמקד באפיק השקעה ספציפי, יכולים לייעד את השקעות הקופה שלהם לאגרות חוב, מניות או להשקעות צמודות למט"ח, בהם מחויב מנהל ההשקעות להשקיע לפחות מחצית מנכסי הקרן באפיק הרצוי. המסלול החמישי הוא מסלול השקעה לטווח קצר, בו מושקעים כל כספי העמיתים באגרות חוב בעלי מח"מ (משך חיים ממוצע) הנמוך משנה, ואין בקופה חשיפה מנייתית כלל. מטרתו של מסלול זה הוא לאפשר לעמיתים השקעה בקופה סולידית שלא תושפע משוק המניות ובנוסף, תהא בעלת חשיפה נמוכה לתנודות באג"ח.

  • עבור עמיתים רבים, שאינם מסוגלים לשאת את התנודתיות של שוק המניות, מסלולי קופות גמל וקרנות השתלמות מוטי אג"ח ואף ללא מניות כלל, מציעים אלטרנטיבה סולידית לחסכונותיהם. מסלולים אלו מאפשרים לעמית ליהנות משני העולמות יחד: גם פטור ממס רווחי הון וגם הימנעות מחשיפה לשוק המניות. במקום למשוך מקופת הגמל, להשקיע בפיקדון או במק"מ, ולשלם מס בגין הריביות המתקבלות, כיום, במרבית קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, יש לעמית את האפשרות להעביר את הכספים למסלול סולידי. המעבר בין המסלולים אינו מהווה משיכה על פי חוק, ולפיכך, לא פוגע כלל בוותק ובזכויותיו של העמית.

יניב משמש כאנליסט בפסגות בית השקעות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק פנסיוני ו/או ייעוץ מס בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון על פי דין ו/או יועץ מס ו/או גורם מקצועי אחר המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פסגות אינה נושאת ולא תישא באחריות לנזק כתוצאה משימוש ו/או מהסתמכות על מידע זה. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ ולה זיקה למוצרים הפנסיונים המנוהלים על ידה.