הבורסה בת"א לא נסחפה אחרי ארה"ב; המעו"ף עלה ב-2.1%

גלובס tv [לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] ; בנק לאומי ירד ב-1.7% לאחר שפירסם הבוקר אזהרת רווח ; כי"ל זינקה ב-6% ; פריגו זינקה ב-10% ; טבע עלתה ב-3.95% ; שחקני המעו"ף החלישו את העליות לקראת הפקיעה

"מרוויחים בכפיות ומפסידים בדליים", ציטט באוזנינו היום אחד מוותיקי הפעילים בשוק ההון את המשפט המפורסם. זאת, למראה התיקון הקל יחסית שהציגה הבורסה בתל-אביב, לעומת הזינוקים החדים ביתר בורסות העולם.

פתיחת המסחר הבוקר התאפיינה בסוג של טירוף מערכות, כשבשלב טרום הפתיחה הצביע השער התיאורטי של מדד המעו"ף על צניחה של 21%. לאחר מכן, עבר השער התיאורטי של המדד לעלייה של 3.5%, מה שהפעיל את מנגנון ה"פתיחה האנגלית", ותחילתו של יום המסחר בבורסה נדחתה שוב.

לאחר הפתיחה הרשמית רשמו המדדים הכבדים עלייה של כמעט 4%, ותיקון של בין 9%-5% במדדים הסקטוריאליים. אך למרות זאת, בהמשך היום התמתנו העליות והמשקיעים באחד העם לא התבשמו מאווירת הקניות, אשר הייתה נחלתם של הקולגות מעבר לים.

על האווירה האופטימית עימה נפתח לבסוף המסחר בת"א, אחראית בעיקר הנעילה החיובית מאוד בוול-סטריט, אמש. מדד הדאו-ג'ונס זינק אתמול ב-10.9% ועבר, סוף סוף, את המכשלה של 9,000 הנקודות עימה נאבק בתקופה האחרונה. מדד ה-S&P 500 קפץ ב-10.2% והנאסד"ק סיים לאחר תיקון של 8.9%.

את המגמה ליבו עליות השערים שנרשמו באירופה ואסיה, כשברקע לכך: תחילת הזרמת הכספים מתוכניות החילוץ למערכת הבנקאית, מסחר ער במניית פולקסווגן, הירידה בנתוני האינפלציה בגרמניה וחזרתן של הציפיות להורדת ריבית נוספת בגוש האירו.

ואם בריבית עסקינן, המסחר בוול-סטריט נפתח היום בהמתנה לסיום הישיבה, בת היומיים, של הפד ולהודעת הריבית של הבנק המרכזי האמריקני. על פי ההערכות המוקדמות צפוי יו"ר הפד, בן ברננקי, להודיע על המשך הורדת הריבית, הפעם הורדה של 0.5%, כך שהיא תעמוד על 1%. פרסום ההחלטה ב-21:15, שעון ישראל.

הבנק המרכזי של סין הקדים את הפד והפחית את שיעור הריבית ב-0.27% ל-6.66%. זו הפעם השלישית שסין מורידה את שיעור הריבית בששת השבועות האחרונים.

ואצלנו, למרות חוסר היציבות הפוליטית, שר האוצר הגיש היום את תקציב המדינה לשנת 2009. מדובר במתכונת שאושרה על ידי הממשלה לפני כחודשיים וחצי, ללא שינויים במסגרת התקציב וביעדים הפיסקאליים שנקבעו אז. שיעור הגידול בהוצאה הלאומית נותר, אם כן, על 1.7%.

נזכיר שמחר (ה') מתרחשת פקיעת האופציות על מדד המעו"ף לחודש זה, טרם פתיחת המסחר. פירושו של דבר, ציפייה להתמתנות התנודתיות שהייתה מנת חלקו של יום המסחר הנוכחי.

כשברקע הציפייה להורדת ריבית מעבר לים, נחלש היום הדולר מול השקל ב-0.3% ושערו היציג ננעל על 3.767 שקל.

לאומי יורדת בעקבות אזהרת הרווח

בתום יום המסחר ננעל מדד המעו"ף בעליה של 2.1%. מדד תל-אביב 100 הוסיף 2.2%. האפיקים השקליים הארוכים ננעלו באובדן של 1.1% וצמודי המדד לאותו משך זמן איבדו 0.5%. מחזור המסחר הסתכם ב-2 מיליארד שקל.

בין הבולטות היום בעליות שערים נציין את מניית כי"ל , אשר הוסיפה 6% עד תום המסחר. לאחר תקופה קשה למניות סקטור הדשנים נהנית כי"ל מהסנטימנט החיובי העולמי במניות המגזר, ומהעליות במניות המתחרות הגדולות אמש בוול סטריט.

גם מניית טבע ריכזה עניין רב ועלתה 3.9%. זאת בעקבות הודעתה כי סיימה את ההיערכות למימון רכישת חברת התרופות האמריקנית באר. עוד בענף הפרמצבטיקה, חברת פריגו זינקה היום ב-10%לאחר שנודע כי חתמה על הסכם שיווק לשוק האמריקני עם חברת מדימטריקס. במסגרת ההסכם תשווק מדימטריקס את ה-Centany של פריגו, אשר הפטנט שלה תקף עד 2018, וכן שתי תרופות מרשם נוספות. בנוסף פרסמה היום החברה כי קיבלה את אישור ה-FDA לשיווק תרופה לשיווק כאבים המתחרה בתרופת הבלוקבאסטר - אדוויל.

מי שעוד ריכזה היום תשומת לב מיוחדת ובלטה בתנודתיות הייתה מניית בנק לאומי , אשר ירדה עד תום המסחר ב-1.7%. המניה נסחרה על רקע אזהרת הרווח שפרסם לאומי, בהתאם לפרסום ראשוני ב"גלובס". על פי הודעת הבנק, רווחיותו צפויה להיפגע בצורה משמעותית לאור הרעת המצב במשק הישראלי וחשיפתו לבנקים שקרסו בארה"ב בספטמבר, וושינגטון מיוצ'ואל וליהמן ברדרס.

מבין המדדים הסקטוריאליים, היה זה היום תורו של מדד מניות הטכנולוגיה להוביל את עליות השערים. התל-טק סיים את יום המסחר בתוספת נאה של 3.5%.

בין העולות הבולטות במדד, מניית וריפון אשר זינקה ב-6.1% לאחר שהודיעה על חתימת חוזה המשך בדנמרק, שהיקפו מוערך ביותר מ-20 מיליון דולר. החוזה נחתם בשיתוף עם ECI וכולל הרחבת רשת WiMAX של ספקית השירותים הדנית אלרו. אלווריון גם הציגה היום טיפוס של 9.2% בערכה, לאחר ששבה הבוקר למסחר בת"א בפער ארביטראז' חיובי של 9.7%.