זקן מדי? גילו של מקיין ובריאותו מתחילים להסתמן כנושא מרכזי במערכת הבחירות בארה"ב

בגיל 72 עשוי ג'ון מקיין להיות האדם המבוגר ביותר שהושבע אי פעם כנשיא ארה"ב ; בכפוף לתוצאות הבחירות, הוא יהיה גם הנשיא הראשון שיכהן לאחר ששרד סוג תוקפני במיוחד של מחלת הסרטן

בגיל 72 עשוי ג'ון מקיין להיות האדם המבוגר ביותר שהושבע אי פעם כנשיא ארה"ב, אם, כמובן, הבוחרים יתנו לו אור ירוק. ככל שידוע, בכפוף לתוצאות הבחירות, הוא יהיה גם הנשיא הראשון שיחל לכהן לאחר ששרד סוג תוקפני במיוחד של מחלת הסרטן.

גילו של מועמד ומצב בריאותו הם נושאים לגיטימיים בכל מערכת בחירות, אבל העובדה שמקיין בחר כסגניתו את שרה פיילין, פוליטיקאית שנויה במחלוקת, שהקריירה הקצרה שלה כמושלת אלסקה וקודם לכן כאמרכלית של עיירה קטנה שם לא היתה נטולת בעיות, הופכת את סוגיות הגיל והבריאות של המועמד הרפובליקני לרלוונטיות במיוחד.

"מקיין אינו ילד", אמר בסוף השבוע שעבר מרואיין (לא צעיר) בתכנית חדשות בטלוויזיה. "כשהוא בוחר כסגנית אשה שלא מבינה דבר בבעיות של ביטחון לאומי, המשמעות היא שהסיכויים שלה להיות נשיאה גדולים יותר מאשר סגנית של מועמד בן 50 או 60. אני לא רוצה שאחת כזו תחליט על מלחמת עולם שלישית. את קולי הכרטיס הזה לא יקבל".

וזו תחושה שהקמפיין של אובמה מנסה לרתום למסע הבחירות. בימים האחרונים יצא הקמפיין עם תשדיר חדש: "מקיין מנותק; הוא לא יודע להשתמש במחשב". המסר שגלום בתשדיר: בהשוואה לאובמה הצעיר והרענן, מקיין הוא דינוזאור, שריד מעידן קדמוני, פרה-מחשבי. האם ייתכן שהמוח שלו פשוט אינו מסוגל עוד לקלוט מידע בסיסי כל כך?

דוברים דמוקרטיים נוגעים בסוגיית גילו של מקיין בעדינות, כאילו היתה תפוח-אדמה לוהט. לאחר הכל, נתח משמעותי מציבור המצביעים הם בני 70 ומעלה, וזו קבוצת גיל ששום מחנה אינו רוצה להעליב. אבל באתרי אינטרנט, בתשדירים, בפרסומות במדיה מודפסת, מפוזרים מספיק רמזים שנועדו לנטוע ספקות אצל בוחרים לגבי סיכוייו של מקיין לשרוד אפילו את תקופת הכהונה הראשונה..

לפי פרסומים בכמה בלוגים ואתרים אחרים, הסיכוי של מקיין לשרוד עד ינואר 2014, המועד שבו תסתיים הכהונה הראשונה, הוא 32% בלבד, על סמך לוחות אקטואריים של חברות ביטוח. אחרים טוענים, כי הלוחות של חברות הביטוח מגלמים הערכות שמרניות במיוחד, שמניחות שמבוטחים ימותו בגיל צעיר הרבה יותר מכפי הגיל שבו הם באמת צפוים למות.

לפי הערכות נדיבות יותר, שנשענות על הלוחות האקטואריים של הביטוח הלאומי האמריקני משנת 2000, העדכניים ביותר שישנם, סיכוי מקיין לשרוד תקופת כוהנה ראשונה הם 80%, ותקופת כהונה שניה 60.5%.

אבל תוחלת החיים של מקיין אינה הבעיה היחידה שנובעת מגילו. מה יהיה מצב בריאותו? האם הוא יהיה צלול מחשבה בעוד שלוש שנים כפי שהוא עתה? האם מחלת הסרטן שלו עלולה לחזור? מה הסיכוי לשבץ, או לשטפי דם מוחיים קטנים, שההסתברות לקיומם עולה ככל שעולים בסולם השנים? האם אנו יודעים בוודאות, למשל, שרונלד רייגן היה נקי לחלוטין מתסמונות אלצהיימר בשנה האחרונה של כהונתו? (הוא מת מהמחלה שנים לאחר שפרש מהבית הלבן). לפי נתונים של האיגוד לחקר מחלת אלצהיימר, יש סיכון של 14% ללקות במחלה בגיל 71, כלומר אדם אחד מתוך שבעה יחלה במחלה. כמובן, נכות גופנית או נפשית של מקיין עלולה להכניס את פיילין ללשכה הסגלגלה בתקופות הרות גורל.

במאמר באתר האינטרנט הליברלי האפינגטון פוסט, כותב דן בויטר, מומחה לבעיות זקנה, כי גילו הביולוגי של מקיין (להבדיל מגילו הכרונולגי) הוא 64.6 והוא צפוי לחיות עד גיל 87.9, כלומר הרבה מעבר לשתי תקופות כהונה. אבל, תוחלת החיים הבריאים של אדם במצבו (המחבר שיקלל את כל הנתונים הידועים על מקיין) היא 71. כאמור, מקיין בן 72.

ד"ר סאנג'יי גופטה, מנתח מוח והכתב הראשי לענייני בריאות של רשת סי.אן.אן., אמר בסוף השבוע, כי לפני כשמונה שנים חלה מקיין במלנומה, סרטן עור, שהוגדר עמוק ותוקפני. הגידול הוסר כליל, אך הסיכוי להתפרצות מחודשת של גידול מסוג זה בתוך עשר שנים הוא 66%. במילים אחרות: למקיין נותרו עוד שנתיים שבהן יש סיכון משמעותי להתחדשות מחלתו. יתר על כן, מקיין נפל קרבן למלנומה גם ב-1993 וב-2002., אם כי מקרים אלה היו פחות חמורים.

זה הרקע למה שנראה חטטנות מוגברת של אמצעי תקשורת בקריירה ובחיים האישיים של שרה פיילין. דמוקרטים רבים יאמרו לך, 'אנחנו פשוט פוחדים'.