מסע אל הקו האדום של שוק ההון

סיור בסביבה שבה אנליסטים מוצאים נתונים מעודדים, בעיקר כשהמצב נהיה ממש גרוע

מחודש אוקטובר 07' ועד תחילת מארס (סוף עונת הדו"חות הקודמת) איבד מדד S&P500 כ-17% מערכו. בחודש זה נעצרה מגמת הירידות, ומאז דווקא הוסיף לערכו כ-9%. כ-300 חברות שמניותיהן כלולות במדד S&P500 הספיקו, עד היום, לפרסם את תוצאותיהן הכספיות לרבעון הראשון ב-2008.

בסיכום הנתונים שהתפרסמו עד כה התברר ש-178 חברות, כ-60%, פרסמו תוצאות כספיות טובות מתחזיות האנליסטים, גם בעונת הדוחות הקודמת החטיאו האנליסטים 60% מהדוחות ובכיוון הפסימי.

אולם יש בין התקופות שני הבדלים גדולים: הראשון הוא בטיבן של החברות שהתחזית החטיאה והשני הוא בשיעור ההחטאה.

בעוד שברבעון הקודם, ההחטאה היתה לגבי חברות קטנות שפעילותן העסקית לא חשופה מאד, הפעם קרה הדבר לגבי ענקיות אמריקאיות שמידע אודות פעילותן זמין לכל, ביניהן אינטל (INTC), בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן צ'ייס (JPM), קטרפילר (CAT), גוגל (GOOG), פיליפ מוריס (PM), 3M (MMM) ורבות נוספות.

אשר להבדל השני: ככל שנמשך המשבר, סביבת המאקרו ברורה יותר, ואפשר היה לצפות מהאנליסטים שידייקו יותר. שיעור דיוק של 40% כשלושה חודשים אחרי שמשבר פורץ, אינם דומים ל-40% דיוק אחרי יותר מחצי שנת שפל ברור לכל.

מקורה של מציאות זו בכדור שלג פסימי שגרר אחריו עוד ועוד אנליסטים וטרף בדרכו מטה את כל כללי הערכות השווי ובכך השפיע על תמחורן השגוי, בדיעבד, של חברות רבות. האנליסטים הקימו מפלצת חששות שהחרידה את השוק כולו ואשר נהפכה במרוץ פרסומי הדו"חות לנבואה שלא, אבל ממש לא, התגשמה.

בשבועות האחרונים חיפשו השווקים גורם שיעצור את מגמת הירידות. נתונים כספיים הטובים מדוחות האנליסטים הם אמצעי מושלם.

הקו האדום בכנרת ומדד S&P

היכן ניתן למצוא נתונים טובים, כאשר מצב השווקים בכי רע? העניין פשוט הרבה יותר ממה שתוכלו לשער: הרעיון זהה לאופן שבו מתנהל משק המים בארץ בשנים שחונות, שבהן בוקר אחד מודיע נציב המים על הורדת ה"קו האדום" בכנרת לרמה נמוכה יותר. מיד לאחר הודעתו נדמה שנגמרו בעיות המים בישראל וניתן להמשיך בשאיבה בששון וללא חשש.

פרסום תחזיות פיננסיות רעות פועל בדיוק באותו אופן: הוא מאפשר לצבוע את המצב האמיתי באור חיובי ולשדר "עסקים כרגיל". פרסום הערכה לפיה בנק ההשקעות מריל לינץ' (MER) ימחק "רק" 5 מיליארד דולר ולא 8 מיליארד כפי שהיה צפוי, נדמה לפתע כבשורה טובה ונתון חיובי ביותר. אנחת הרווחה מציירת את ההפסד של 5 מיליארד דולר, כרווח של שלושה מיליארד.

האם "תרגיל האנליסטים" הלא-מתואם סייע לשווקים לסמן תחתית? האם מדובר בהפוגה קלה לפני המשך הירידות? תשובות לשאלות אלה יגיעו, לכל המוקדם, רק בעוד שבועות מספר. עם זאת, ממקרה זה בהחלט ניתן ללמוד כיצד, אם רק רוצים, ניתן לספק נתונים טובים לשווקים. גם אם אינם כאלה כלל וכלל.

עודד חן הוא בעל תואר במנהל עסקים ועובד בחברת איתוראן הנסחרת בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק