פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA
הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

המהנדסים ראו בעיה בגודל של הר.

במשך שבועות עבדו אלפי משאיות ומחפרים 24 שעות ביממה, וגרפו מיליוני מטרים מעוקבים של חול בפרויקט הבנייה הגדול בעולם המכונה "ניאום" (Neom) בערב הסעודית. אבל הפועלים השליכו את ערימת העפר האדירה - שרוחבה כעת מאות מטרים - בדיוק במקום שבו תכננו האדריכלים לחפור אפיק מים אל הים האדום.

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב 
הפרופסור שהפך לאחד היועצים המובילים בתחום הלוהט בעולם, בחינם 

אז המשאיות והחופרים חזרו לעבודה, אספו הכול בחזרה ויצרו הר חול חדש בקרבת מקום. הייתה זו עוד תקלה יקרה במיוחד שהמחישה את המסע הסוער של הפרויקט הסעודי - מרעיון נועז למבצע רחב ידיים וביצועו המדשדש.

ערב הסעודית מתריסה בפני הספקנים, וממשיכה להתקדם עם פרויקטים של מאות מיליארדי דולרים בניאום, אזור שהיא בונה מאפס בגודל של מדינת מסצ'וסטס, המאופיין בארכיטקטורת מדע בדיוני, אתר סקי צחיח ורשימת פרויקטים נוצצים שמיועדים למשוך אוכלוסייה גדולה מזו של ניו יורק.

אף אחד מן הפרויקטים אינו חסר בושה יותר מזוג גורדי השחקים שמתוכננים להגיע לאורך של 105 מיילים (כ-65 קילומטרים), גבוהים מבניין האמפייר סטייט בניו יורק, ולאכלס תשעה מיליון אנשים. מדובר פיתוח הדגל בשווי מיליארדי דולרים שזכה לכינוי "The Line". האיש המוביל אותו, יורש העצר הסעודי והשליט בפועל מוחמד בן סלמאן, השווה את הפרויקט לפירמידות של מצרים.

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Chris Jung
 הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Chris Jung

הממלכה צמצמה בחודשים האחרונים את השלב הראשון של ה-Line, לנוכח העלויות בפועל, בזמן שהמדינה מוציאה הרבה יותר ממה שהיא מכניסה. כעת מתכננים המארגנים לבנות בשלב ראשון כ-1.5 מייל מהמבנה עד שנת 2030, במקום חלק ראשון של כ-10 מייל שתוכנן בעבר, לדברי גורמים שמכירים את התוכניות. ובכל זאת, אפילו המקטע הזה יהיה ללא ספק הבניין הגדול ביותר בעולם, שווה ערך בשטחו ליותר מ-60 בנייני אמפייר סטייט.

כשנשאל בראיון ל-CNBC בחודש שעבר על דיווחים בדבר צמצום השלב הראשון, אותת שר הכלכלה והתכנון הסעודי, פייסל אל איברהים, כי השאיפות ארוכות הטווח ל-Line לא השתנו. "אין שינוי בקנה המידה - זה פרויקט ארוך טווח והוא מודולרי בתכנונו", אמר. "היום, הכלכלה בממלכה צומחת מהר יותר, אבל אנו לא רוצים לחמם אותה יתר על המידה".

ההימור על סעודיה גדול כמו שאפתנותו של בן סלמאן. ניאום הוא הסמל האולטימטיבי של תוכניותיו לשנות את כלכלת הממלכה, להפחית את התלות שלה בהכנסות מנפט ולהפוך אותה לאבן שואבת לכסף ולכישרונות מרחבי העולם. אך הוא מסתכן בבזבוז חלק גדול מכספי המדינה על ניסוי חסר תקדים של בניית עיר, שעלול להתגלות כקשה מדי לביצוע.

"מוחמד בן סלמאן (מב"ס) לוקח פה הימור", אומרת מדאווי אל-ראשיד, עמיתה אורחת בבית הספר לכלכלה של לונדון, וחברה בקבוצה הקוראת לרפורמה דמוקרטית בסעודיה, שכיום היא מונרכיה מוחלטת.

"אמנם הוצאה של כל כך הרבה כסף אמורה בתיאוריה ליצור קפיצת מדרגה מוחשית בכלכלה הסעודית", היא אומרת, אלא שחלק ניכר מהמזומנים הושקע עד כה ביועצים ובאדריכלים זרים.

המספרים הפנטסטיים של תוכנית הפרויקט The Line

● 2 בניינים בגובה 1,640 רגל, ולאורך 65 ק"מ (105 מייל), בשטח מתוכנן של מעל 7 מיליארד רגל רבועה

● הבניינים אמורים לאכלס 9 מיליון איש

● השליט הסעודי בן סלמאן השווה אותו לפירמידות הגדולות של מצרים

● צפוי להעסיק מעל 100 אלף פועלי בניין (לצד אדריכלים ומהנדסים)

● העלות הרשמית היא 500 מיליארד דולר; גורמים המעורבים בפרויקט מעריכים אותו במעל 2 טריליון דולר

כגודל הפנטזיות, גודל העלויות

הר של אתגרים ניצב בפני הפרויקט. צריך לשכן יותר מ-100 אלף פועלי בניין נוספים בפינה נידחת של המדבר העצום של הממלכה, מרחק של שעתיים נסיעה מכל עיר גדולה. הצרכים של ניאום בפלדה, זכוכית וחומרים אחרים הם כה גדולים עד שהם עלולים להעלות את המחירים העולמיים, ויקשה להשיגם. המתכננים חוששים שהרעיון המרכזי הייחודי של ה-Line, עיר אנכית השוכנת בגורדי שחקים תאומים שגובהם כאורכה של מדינת דלאוור, עלול להתגלות כמקום שלא מושך לחיות בו.

בו בזמן, התוכניות המצומצמות של ה-Line מפנות זרקור אל החשבון העצום שיעלה לניאום מה שעומד כעת להיות עיר בינונית. הצפי כעת הוא לפחות מ-200 אלף תושבים בשלב הראשון של הפרויקט - כאוכלוסיית נוקסוויל, טנסי - אך בשלב זה ניאום כבר מוציאה כסף על תשתית עצומה המיועדת למיליוני אנשים, לרבות שדה תעופה ענק, רכבת מהירה העוברת במנהרה הררית באורך 20 מייל, מתקני התפלה אדירים ומוסדות עירוניים גדולים כמו בית אופרה, לדברי בכיר לשעבר בפרויקט.

ותג המחיר ממשיך לעלות. העלות הצפויה של אתר סקי בהרים הצחיחים של האזור הוכפלה במשך יותר משנתיים לכדי 38 מיליארד דולר, נכון לאוקטובר, על פי מסמכי ניאום שנבדקו על ידי הוול סטריט ג'ורנל. יועץ הנדל"ן נייט פרנק מעריך שכבר נחתמו בניאום חוזי בנייה בעלות של יותר מ-237 מיליארד דולר.

אפילו עבור אחד מיצואניות הנפט הגולמי הגדולות בעולם, עשוי פרויקט ניאום להיות יקר מדי. הערכת העלות הרשמית שלו היא 500 מיליארד דולר, 50% יותר מכל התקציב הפדרלי של המדינה לשנה ויותר ממחצית השווי של קרן העושר הריבונית שלה.

מנהלים בפרויקט מבטלים את המספר הזה כנמוך באופן לא ריאלי. 1.5 המיילים הראשונים של ה-Line בלבד מוערכים על ידם בעלות של יותר מ-100 מיליארד דולר, אמרו שני אנשים שמכירים את התוכניות.

עובדי ניאום צופים שהמחיר האמיתי של ה-Line, אם ייבנה במלואו, יהיה גבוה בהרבה מ-2 טריליון דולר. עלויות הבנייה לרגל רבועה הן יותר מכפול מהעלות הסטנדרטית במגדלים אחרים במזרח התיכון, לדבריהם.

משום כך, לא סביר שניאום ימשוך השקעות פרטיות משמעותיות כדי לממן שלבים עתידיים של ה-Line, הם אומרים. עד כה ניתן המימון על ידי ממשלת סעודיה.

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS
 מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

עיר לגובה "עם אפס כוח משיכה"

ניאום הוא החלק המרכזי בתהליך תיקון כולל של הכלכלה והזהות של ערב הסעודית, שהחל מב"ס ב-2015 כשאביו עלה לכס המלכות. בנו של המלך סלמאן, שהיה אז בן 29, הצליח להערים על יורשים פוטנציאליים וריכז בידיו את הכוח במהירות.

מתוך רעב לשינוי, אפשר מב"ס נורמות תרבותיות מערביות וביטל מגבלות שאסרו על ערבוב בין המינים, על נהיגת נשים ועל בתי קולנוע. בד בבד הוא גם הטיל מגבלות נוקשות עוד יותר על חופש הביטוי, וכך ריסק כל התנגדות לשינוי המהיר.

התוכנית שיזם, Vision 2030, קראה לפיתוח מגוון תעשיות חדשות שאינן נפט, כגון בידור וטכנולוגיה ובניית פרויקטי נדל"ן בקנה מידה עצום, כדי לעזור לסעודיה להפוך למרכז תיירות עולמי.

הצוות של בן סלמאן ביקש הצעות מהאדריכלים המובילים בעולם לרעיונות לתכנון ניאום. משרד האדריכלים האוונגרדי מלוס אנג'לס, Morphosis Architects, בראשותו של זוכה פרס פריצקר, טום מיין, הציג עיר שאורכה 100 מייל ורוחבה 1.2 מייל - או שני קילומטרים - עם מבנים הפרוסים על פני האדמה.

לנסיך היה רעיון אחר.

"אמרתי לצוות 'מה דעתכם שניקח את שני הקילומטרים ונרים אותם לשני מגדלים לכל אורך הקו'", סיפר בסרט דוקומנטרי של ערוץ דיסקברי בשנה שעברה. כך נולד הרעיון של עיר גורדי השחקים.

אדריכלים התחילו לעבוד על תכנון זוג מגדלים מקבילים במרחק של 650 רגל זה מזה, עטופים במעיל זכוכית, למראה מנצנץ שמשתקפים בו חול מדברי אדום וים בכחול ותכלת. בנקודה הגבוהה ביותר, המגדלים אמורים להתנשא ל-1,640 רגל מעל קרקע המדבר, אם כי יהיו פחות גבוהים בנקודות מסוימות, בהתאם לשטח שאותו הם חוצים.

מסמכים פנימיים משנת 2021 מדברים על יותר מ-7 מיליארד רגל רבועה של שטח רצפה - שטח גדול ב-29% מכל הבניינים בעיר ניו יורק יחד, ובגודל של יותר מ-2,000 בנייני אמפייר סטייט. דירות, משרדים, בתי ספר, תחנות משטרה, מוזיאונים וארמון מלכותי יידחפו כולם פנימה.

אדריכלות מדהימה - ויקרה - היא בראש סדר העדיפויות. מב"ס אמר למנהלי ניאום שהוא רוצה תחושה של "אפס כוח משיכה" עם תכונות שנראות מתריסות בפני חוקי הפיזיקה ומרחפות, אמרו בכירים לשעבר.

עיר ליניארית שבתה כבר מזמן את דמיונם של מתכנני ערים. בשנת 1882 הציע האדריכל הספרדי ארתורו סוריה אי-מאטה פיתוח עירוני מוארך שהיווה השראה לרובע "סיודד ליניאל" של מדריד. את ה-Line השוו אנשים בפרויקט לאפקוט סנטר, המתחם של שנות ה-60 בדיסני וורלד, שנועד להיות עיר עתידנית התלויה ברכבת המהירה. הוא ננטש לאחר מותו של וולט דיסני. אפקוט הפך מאוחר יותר לפארק שעשועים.

עיר ליניארית גדולה כמו ה-Line עומדת בסתירה לאופן שבו בני אדם פיתחו ערים במשך אלפי שנים: בונים באופן טבעי כלפי חוץ בצורה מעגלית, בדרך כלל סביב ליבה. "זה יוצא נגד כל ההיסטוריה של הדרך שבה ערים נוסדות וצומחות", אומר ג'ון אי פרננדס, פרופסור במחלקה לארכיטקטורה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס.

אפילו התומכים מודים שזה ניסוי שלא צריך הרבה כדי להיכשל.

במסמך תכנון שכותרתו "חששות עיקריים", אמר עובד בארבע פעמים שונות שבהתקבעות על בניית גורדי שחקים בגובה של קילומטרים, הפך ניאום את תהליך התכנון הרגיל מהפנים אל החוץ. "השימוש בדרך כלל מניע את התכנון. אנחנו משתמשים בתכנון כדי להניע את השימוש", נכתב בתגובה האנונימית.

ציפורים ימותו על הפרויקט הזה

איך ספק שהצורה המיוחדת הוסיפה לאתגרים.

בשנת 2020, לפני שחשף בן סלמאן את הפרויקט, הוא ביקש מהעובדים להזיז את הקצה המערבי של ה"ליין" בכמה קילומטרים מכיוון שהעדיף את השטח הסמוך, לדברי גורמים מעורים. התכנונים נאלצו לזוז מעט על פני כל 105 המיילים, דבר שגרם לחודשים של עבודה נוספת.

אדריכלים התאמצו למצוא את הדרכים הטובות ביותר להוסיף אור שמש ושטח פתוח בתוך המבנים. מסמכים פנימיים מראים שהם התקשו למצוא דרכים להבדיל בין שכונות, כדי לא ליצור בלוק מונוליתי - ובחרו לבנות קטעים נפרדים של חצי מייל עם מראה ותחושה שונים. הם דאגו מתנאי החיים העגומים בבסיס החלק הפנימי של המבנה, בהתחשב בכך שגובה המגדלים יאפשר אור מועט בחלקים הנמוכים.

על פי מסמכי התכנון, המעצבים הציעו להשאיר פערים על גבי המודולים כדי "לכופף" את המבנים סביב העקמומיות של כדור הארץ, שמתעקם כ-8 אינץ' למייל.

דבר נוסף שהדאיג את המתכננים הוא מיליארדי ציפורים שעפות בנתיב הנדידה ומסכנות מראת זכוכית בגובה 1,600 רגל.

"זה בלתי נמנע שמספר לא מבוטל של ציפורים ימותו", כתבו מתכננים, עם איור של נקר צפון אמריקאי מת.

ניאום היא חוליה נוספת בשרשרת מצערת של פרויקטים של בניין ערים שמתו על גבי לוח השרטוט. אלה שלבסוף נבנים מצטמצמים בדרך כלל בגודלם, ולעתים קרובות נחשבים עקרים.

אחד מהגדולים בהיסטוריה המודרנית הוא ברזיליה, בירת ברזיל שהקשתה על אוצר המדינה כשנבנתה בסוף שנות ה-50. לאחר הפתיחה, התלוננו התושבים על רחובות חסרי חיים והיעדר תחושה שכונתית במרכז המודרניסטי המלאכותי, שמכיל היום פחות ממחצית מאוכלוסייתו הצפויה של 500 אלף תושבים. במקום זאת, תושבים רבים בהרבה מתגוררים בעיירות הלוויין ובסביבתה, שנבנו בתחילה עבור פועלי הבניין שלה.

מתקרבים לנקודת האל-חזור

שבע שנים לאחר ההשקה, רק מעט הושלם במתחם מלבד אולפני הסרטים של ניאום ומתחם מלכותי רחב ידיים המתהדר בארמונות ענק, מגרש גולף ולפחות 10 מנחתי מסוקים, כפי שחושפות תמונות לוויין.

מעבר ל-Line, מתוכננים בניאום שלל פרויקטים גרנדיוזיים ומורכבים בלשון המעטה.

רק בשביל להכין ולתמוך בפרויקטים גדולים יותר במתחם, יש צורך בנמל כדי לקבל חומרים, ויוציאו יותר מ-5 מיליארד דולר עבור דיור לפועלי בניין, כפי שעולה מהחוזים של ניאום.

מהנדסים ועובדים אדמיניסטרטיביים גרים במספר קטן של קהילות שנבנו בניאום עם בתי ספר, מגרשי כדורסל, בורגר קינג, סטארבקס והמפטון-אין, שמחיר החדרים בו הוא מעל על 400 דולר. המחנה הראשון מסוג זה צריך כבר להיהרס חלקית: לאחר שינוי בתכנון, ה-Line אמור לעבור דרך הקהילה, שהדיור בה כבר בתפוסה מלאה, אמרו עובדים לשעבר.

אף שהוגדר כפרויקט עם אפס פליטות, חיפשו בניאום לאחרונה קבלנים שיבנו שתי תחנות כוח מופעלות בגז בהיקף כולל של 800 מגוואט כדי להפעיל את האזור עד להשגת מקור לאנרגיה ירוקה יותר.

כדי להדגים לנסיך הכתר את ההתקדמות, החלו מהנדסים להניח את היסודות ל-Line לפני כמה שנים, עוד לפני שהאדריכלים הבינו מה בדיוק ייבנה - דרך יוצאת דופן לבנות פרויקט כה מאסיבי, אמרו מומחי הנדסה.

אדריכלים החליטו במהרה שהשלב הראשון צריך להיבנות במקום אחר, והותירו את היסודות הראשוניים של ה-Line נטושים לעת עתה.

במשך יותר משנה, עיקר העבודה היה מבצע חפירה - הגדול בעולם, אומרים בניאום. זה כלל כבישי בנייה מאולתרים של ארבעה נתיבים סתומים בשורות של משאיות זבל; אדי דיזל ממשאיות ומגנרטורים מתפשטים באוויר.

עבודת חפירה משמעותית עברה לחלקים שעוד לפני הנסיגה האחרונה לא היו אמורים להסתיים במשך עשרות שנים. תמונות לוויין מציגות שקע של 60 מייל העובר דרך המדבר.

המוקד כרגע הוא קטע אמצעי על חוף הים, שבו רצה הנסיך מב"ס שהבניין ייבנה על גבי מרינה חדשה שיכולה להכיל את ספינות השיט הגדולות בעולם. פועלים חופרים בור בעומק 50 רגל מתחת לפני הים, בגודל של מעל 450 דונם. העובדים חפרו שם גבעה של עפר, רק כדי לגלות שהם במקום הלא נכון.

לאחר הנחת היסודות, מבחן המפתח יהיה אם וכאשר ניאום יעניק את החוזים היקרים לתחילת בנייה אנכית - אבן דרך מכרעת שממנה יתקשו לחזור לאחור.

סוגייה נוספת היא הגובה. מנהלים רבים שעובדים בניאום הטילו ספק בצורך בבניין בגובה 1,600 רגל - שטמונים בו אתגרים הנדסיים נוספים, עלויות גבוהות יותר והוא מקשה על פינוי בשעת חירום.

האדריכל הבריטי הנודע פיטר קוק, המעורב ב-Line, כינה את גובה הפרויקט "קצת טיפשי ובלתי סביר", לפי הערות שפורסמו ב-Architect's Journal הבריטי. בסרט דוקומנטרי מאוחר יותר, קוק, שמשבח את הפרויקט באופן כללי, כינה את ה-Line "תמוה אפילו עבור מי שעוסק בתכנונו".