מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל • מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר
צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג'  מתקשה להתאושש, והגיעה בתחילת שבוע המסחר הנוכחי לשפל של כמעט 5 שנים. ביום שלישי פורסמו הדוחות הכספיים של המתחרה האמריקאית אנפייז , והובילו לירידה נוספת במניית סולאראדג' למחיר של 55 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של 3.2 מיליארד דולר (ירידה של 41% מתחילת השנה).

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר 
המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל 

זאת על רקע מה שמסתמן כהתאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי. נציין שבשיא, לקראת סוף 2021, מניית סולאראדג' נסחרה במחיר של 364 דולר ששיקף לחברה שווי שוק של למעלה מ-20 מיליארד דולר, והיא אף הפכה לזמן קצר לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בוול סטריט. מאז אותו שיא צנחה המניה בכ-85%.

סולאראדג', המנוהלת על-ידי צבי לנדו, מפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית. אנפייז המתחרה עוסקת באותו תחום ומתמקדת בעיקר בשוק האמריקאי והיא נסחרת בנאסד"ק בשווי 15.4 מיליארד דולר, לאחר שאיבדה כ-70% משווייה בשיא ב-2022 (ו-23% מתחילת שנה זו).

 

בדוחות לרבעון הראשון שפרסמה אנפייז נרשמו הכנסות ורווח נקי Non-GAAP שהיו נמוכים מתחזיות האנליסטים, וכן הפסד נקי על בסיס כללי החשבונאות המקובלים (GAAP). התחזית לרבעון השני של השנה מצביעה על שיפור מסוים לעומת הרבעון הראשון, אך עדיין נמוכה מתחזיות האנליסטים שציפו לשיפור משמעותי יותר: אנפייז צופה הכנסות של 290-330 מיליון דולר (לעומת 263 מיליון דולר ברבעון הראשון), והאנליסטים ציפו ל-349 מיליון דולר.

סולאראדג' תפרסם את הדוחות הרבעוניים שלה ב-8 במאי, ולפי התחזית שפרסמה בעבר היא צופה שההכנסות יגיעו ל-175-215 מיליון דולר (מתוכם 160-200 מיליון דולר מהתחום הסולארי), לעומת 944 מיליון דולר ברבעון המקביל ו-316 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2023. התחזית צופה שיעור רווח גולמי Non-GAAP שיהיה בין 1% מינוס ל-3%, ושל 1%-5% בתחום הסולארי - המהווה את עיקר עסקיה.

המלצות ניטרליות למניה

סולאראדג' סובלת כבר מספר רבעונים מקושי הנובע מרמות מלאי גבוהות של מוצריה אצל המפיצים, לצד ביקוש נמוך יותר מהרגיל, מה שמשפיע לרעה על המכירות שלה. בעבר, כשהשוק צמח במהירות, ועל רקע קשיי שרשרת האספקה, מפיצים רכשו מלאים של מוצרים כדי לענות על הביקושים, אך השינויים בשוק (כולל עליית הריבית והשיפור בשרשרת האספקה העולמית) הובילו לכך שהמפיצים נתקעו עם רמות מלאי גבוהות ולכן הקטינו את הרכישות שלהם מסולאראדג'. החברה מעריכה שרמות המלאי שלה יתחילו לקטון ברבעון השני של השנה.

רוב האנליסטים המסקרים את מניית סולאראדג' מחזיקים בהמלצות נייטרליות: 25 ממליצים ב"החזק", 5 ממליצים "תשואת חסר" ו"מכירה" ו-6 ממליצים לקנות את המניה. לפי נתוני וול סטריט ג'ורנל, מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניה הוא 76.2 דולר, שגבוה ב-38.5% מהמחיר הנוכחי בנאסד"ק.

בין בעלי המניות הבולטים בסולאראדג' נמצאת ענקית ההשקעות בלקרוק שמחזיקה ב-15.8% מהמניות וחברת ההשקעות השוודית Swedbank עם החזקה של 7.5% נכון לסוף 2023.