האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה • אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה
עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

עלי רזא אסגארי, גנרל במשמרות המהפכה שכיהן כסגן שר ההגנה של איראן וחבר בממשלתו של הנשיא מוחמד חתאמי ועקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ובחסות ה-CIA. כך מדווח היום (ד') בסוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל.

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"? 
ראיון | "אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור"

מהחשיפה עולה כי ככל הנראה תאילנד הייתה יעד אמריקאי לגיוס של אסגארי בשנת 2005, וככל הנראה המודיעין שסיפק לוושינגטון הניע את ארה"ב מתקיפת משטר האייתוללות ב-2007 בשל תוכנית הגרעין שלו. אנקדוטה מעניינת נוספת היא שאסגארי הוא זה שסימן את מדען הגרעין מוחסן פח'ריזאדה בתור מוביל תוכנית הגרעין האיראנית, בשלב שבו סוכנויות המודיעין עדיין לא הכירו אותו עד תום.

נזכיר כי פח'ריזאדה, שכונה "אבי תוכנית הגרעין של איראן", חוסל באזור טהראן בנובמבר 2020. בחשיפה של Jewish Chronicle ב-2021 נטען כי פח'ריזאדה חוסל בעזרת נשק במשקל טונה, שאת רכיביו הבריחו אנשי מוסד. באותה חשיפה אף נטען כי צוות של יותר מ-20 איש, ישראלים ואיראנים, נטלו חלק בחיסול.

אסגארי היה מקורב לעימאד מורנייה

בזווית ישראלית נוספת, אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה - בפעולה שמיוחסת לישראל. שנה קודם לכן, נטען ב"וושינגטון פוסט" כי את הימלטות של אסגרי ארגנה ישראל. העריקה התבצעה שנתיים לאחר שעלייתו לשלטון של מחמוד אחמדינג'אד הובילה להרחקתו מעמדות המפתח שבהן החזיק. באותו דיווח בוושינגטון פוסט צוטט גורם אמריקני, שטען כי אסגארי סיפק מרצונו לסוכנויות מודיעין מערביות, מידע על שיתוף הפעולה בין איראן לחיזבאללה. כלומר, בתקופה שבה עדיין מקורבו מורנייה היה בחיים.

החשיפה על אודות אסגארי מעניינת בתקופה הנוכחית בצל חיסולו לאחרונה של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון חסן מהדווי (שמו המקורי מוחמד רזא זאהדי), במתקפה אווירית בדמשק. לדעת רבים, זהו החיסול של הדמות האיראנית הבכירה ביותר מאז שארה"ב חיסלה את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בינואר 2020.

מהדווי מילא במשך יותר מעשור את תפקיד מפקד בסיס "סאר אללה", מהחשובים ביותר בבסיסי משמרות המהפכה. אותו בסיס אמון על ארגון השמירה על מוסדות השלטון של משטר האייתוללות, ולפי הערכות הוביל בפקודותיו להרג של מאות מפגינים בלתי חמושים במחאה בנובמבר 2019. במסגרת תפקידו לאחר מכן, הוא פיקד על כלל הכוחות האיראניים והפרו־איראניים שהוצבו בסוריה ולבנון. כשמפקד כוח קודס הנוכחי, אסמעיל קאאני, ביקר למשל לפני כשנה בסוריה, מהדווי היה מהדמויות המרכזיות שליוו אותו - כולל מול המצלמות.