וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי • עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA
פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

בוול סטריט ג'ורנל שרטטו בערב חג הפסח כיצד צפויה להיראות הפעולה הישראלית ברפיח. "ישראל נערכת לפנות אזרחים מהעיר רפיח שברצועת עזה לקראת מבצע צבאי מתוכנן נגד חמאס, אך עיתוי הפעולה עדיין לא ברור", נכתב שם. הם הוסיפו כי לדברי צה"ל, מתוכנן להעביר תושבים למובלעות הומניטריות שייבנו ברצועה, ובהן יסופק סיוע - הכולל מזון, מים, מחסה ושירותים רפואיים.

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים? 
בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק 

גורם ביטחוני ישראלי מסר לוול סטריט ג'ורנל כי גורמים מארה"ב ומישראל נפגשים מעת לעת כדי לדון בתוכניות ישראל לפינוי אזרחים לפני כניסה צבאית לרפיח, וכן בתוכניות מבצעיות. בשבוע שעבר, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן קיים שיחה בנושא עם שר הביטחון יואב גלנט ועם השר רון דרמר.

הבית הלבן מסר לאחר הפגישה כי "שני הצדדים הסכימו על המטרה המשותפת - לראות את חמאס מובס ברפיח. המשתתפים האמריקאים הביעו דאגה ממספר מהלכים ברפיח, והמשתתפים הישראלים הסכימו להתחשב בחששות אלה ולקיים דיונים נוספים״.

בארה״ב משוכנעים כי הפתרון הוא פעולה נקודתית ולא מהלך רחב של צה"ל. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר ביום שישי כי "הנשיא ביידן היה ברור מאוד בנושא: אנחנו לא יכולים לתמוך במבצע צבאי גדול ברפיח". לדבריו, למהלך "יהיו השלכות נוראיות על כל אזרח שנותר בעיר, וניתן להשיג את מטרות המלחמה של ישראל באמצעים אחרים״.

הלחימה תיארך כשישה שבועות

בוול סטריט ג'ורנל מספרים כי על-פי בכירים מצריים שתודרכו לגבי התוכניות הישראליות, ישראל מתכוונת להעביר אזרחים מרפיח לח'אן יונס הסמוכה ולאזורים נוספים, שם בכוונתה להקים אזורי מקלט עם אוהלים, מרכזי חלוקת מזון ומתקנים רפואיים, כמו בתי חולים שדה.

על-פי הדיווח, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, מצרים ומדינות ערביות נוספות כמו איחוד האמירויות. לדברי הבכירים המצריים, ישראל מתכננת להכניס כוחות לרפיח בהדרגה, כשהיא מתמקדת באזורים בהם היא מאמינה שמנהיגי חמאס ולוחמיו מסתתרים, והלחימה צפויה להימשך לפחות שישה שבועות.

בוול סטריט ג'ורנל ציינו גם את היקף הכוחות הנמוך יחסית שנמצא בעזה כעת בהשוואה לתחילת המלחמה. לשיטתם, מספר חיילי צה"ל ברצועה בתחילת אפריל נאמד באלפים בודדים, בעוד שבשיא המספר הגיע לכ-60 אלף. הם מסבירים כי לצורך הפעולה יידרש צה״ל לכוחות נוספים. בצבא אכן הודיעו לאחרונה על עיבוי הכוחות באמצעות גיוס מילואים.