נעילה אדומה בת"א בעקבות הורדת הדירוג; שיכון ובינוי צללה בכ-6%, נובה קפצה ב-6%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ומדד ת"א 90 השיל מערכו 1.2% על רקע החלטת מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל • השקל נחלש בשבוע האחרון מול המטבעות הזרים • בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ובארה"ב • והכלכלנית הראשית של הפניקס מסבירה את ההשלכות של הורדת הדירוג בישראל על השוק המקומי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

נעילה אדומה בת"א. מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ומדד ת"א 90 השיל מערכו 1.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.8%. גם מניות הבנייה השילו מערכן 2.3%. מנגד, ת"א ביומד זינק ב-2%.

מחזור המסחר היומי הסתכם בכ-638 מיליוני שקלים.

מניית שיכון ובינוי  צללה בכ-6%. זאת לאחר שהחברה, שבשליטת נתי סיידוף ובניהולו של תמיר כהן, הודיעה על הפסד גדול נוסף של כ-98 מיליון שקל שתרשום בגין הפסקת פרויקט כבישים שהיא מקימה באתיופיה, המצטרף להפסד של 135 מיליון שקל שנרשם ברבעון השלישי (סה"כ כ-233 מיליון שקל).

גם מניות אלוני חץ , בינלאומי , סקופ , דלק רכב  ונקסט ויז'ן  ננעלו בירידות.

מנגד, מניות נובה , פריון נטוורק , נאוויטס פטר יהש  ודוראל אנרגיה  ננעלו בעליות.

14:49

חברת דוראל אנרגיה  הודיעה היום על זכייתה במכרז של נתיבי ישראל להקמת פרויקטים סולאריים בשילוב אגירה על מחלפים ברחבי הארץ. במסגרת המכרז תהיה דוראל אחראית להקמת ותפעול פרויקטים סולאריים לייצור אנרגיה מתחדשת בשטחים הכלולים ב-13 מחלפים ברחבי הארץ. ההספק הכולל של הפרויקט יהיה כ-65 מגה ואט, בשילוב כ-350 מגה ואט שעה של אגירה.

המיזם יוקם במסגרת אסדרת השוק, מודל המאפשר לספקי חשמל פרטיים למכור לצרכנים. את הפרויקט תוביל הזרוע המוניציפלית של דוראל, אשר בראשה עומד יואב קצבוי .

13:54

הירידות בתל אביב ממשיכות להתמתן. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו 0.7%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לשלילה מדד ת"א בנקים 5 שמשיל מערכו 1.3%. מנגד, מדד ת"א ביומד מוסיף לערכו 1.3%.

בולטות לחיוב במסחר במדד ת"א 125 מניות נובה , פריון נטוורק , סאפיינס , נאוויטס פטר יהש  ואופקו הלת' .

מנגד נקסט ויז'ן , אלוני חץ , דלק רכב , מטריקס  ואאיירפורט סיטי  נסחרות במגמה שלילית.

12:33

ירידות בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 השיל מערכו 0.9%.

חברת לסיכו , העוסקת בהקמת פרוייקטי תשתית, אנרגיה, צנרת, הנדסה ואיכות הסביבה, הודיעה לפני זמן קצר על קבלת הזמנות עבודה מתאגיד בינלאומי מוביל לביצוע עבודות להתקנת מערכות אלקטרו מכניות, ולביצוע עבודות נוספות במתחמי מרכזי נתונים. החברה צופה כי סך ההכנסות מביצוע הפרויקט יעמוד על כ-110 מיליוני
שקלים.

11:31

הירידות בבורסה המקומית מתמתנות. ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו כ-1%. 

לקראת כניסתה לשוק החשמל, פרטנר , השיקה את המותג Power Partner שאותו ינהל אילן לדרר, מנהל הפיתוח העסקי בפרטנר. במסגרת ההכנות, החלה החברה בשבועות האחרונים בפיילוט בקרב עובדי חברה לקראת ההשקה הרשמית שבמסגרתה תציע שלושה מסלולים: מסלול הנחה קבועה, מסלול יום ומסלול לילה.

היום (א'), חתמה החברה על חוזה התקשרות עם OPC אנרגיה, לצורך אספקת החשמל לצרכני פרטנר. כחלק מסקר שביצעה בשנה האחרונה קבוצת גיאוקרטוגרפיה עבור פרטנר, עולה כי כמחצית מהציבור מכיר או שמע על תהליך פתיחת שוק החשמל, כאשר המודעות גבוהה יותר בקרב גברים וחילוניים. כמו כן, 86% מהציבור הביע נכונות עקרונית לעבור לחברות אחרות המספקות חשמל, כאשר החסם העיקרי למעבר הוא חוסר היכרות עם התהליך.

10:38

הירידות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד בשעה זו ב-0.9% ות"א 90 צולל בכ-1.3%. בולט לשלילה מדד ת"א ביטוח שמאבד מערכו כ-2% ומדד ת"א בנקים 5 יורד ב-1.8%.

מניית שיכון ובינוי  נסחרת בירידות לאחר שדיווחה הבוקר כי היא צפויה לרשום הפסד משמעותי בדוחות הרבעון האחרון לשנת 2023 לאחר שמזמין עבודה בפרויקט חברה נכדה שלה באתיופיה עלול לבטל את הסכם ההתקשרות בין הצדדים.

מדובר בפרויקט של כביש בין עירוני דו-מסלולי ודו נתיבי באורך של כ-57 ק"מ באתיופיה. לטענת החברה הנכדה, לאור התקיימותם של אירועי כוח עליון ונסיבות נוספות לחברת לא מתאפשרים להמשיך בעבודות הפרויקט ואף מצדיקים את ביטול הסכם ההתקשרות על ידה. במקביל בשיכון בוינוי ציינו כי החברה בוחנת אפשרות להגיע עם מזמין העבודה להסכמה ביחס להמשך העבודות או לסיומן.

להערכת שכון ובינוי, במידה והפרויקט יבוטל, החברה צפויה לרשום בדוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2023 הפסד נוסף בגין הפרויקט, בסך של כ-98 מיליון ש"ח (כ-26.5 מיליון דולר ארה"ב). ההפסד הנוסף, כאמור, כולל הפרשות להפסד בסך של כ- 71 מיליון ש"ח (כ- 19.2 מיליון דולר ארה"ב) בגין חשש לחילוט ערבות בנקאית אוטונומית בסך של כ-52 מיליון ₪ (כ-14.2 מיליון דולר ארה"ב) המוחזקת בידי מזמין העבודה וכן כספי עיכבון בסך של כ-18.5 מיליון ש"ח (כ- 5 מיליון דולר ארה"ב) לגביהם קיימת אי וודאות בגבייה.

10:03

יום המסחר בבורסת ת"א נפתח במגמה אדומה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.9%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים צולל בכ-1.5%.

בולטות לשלילה מניות ארד , מנורה , אנרג'יאן , רציו יהש  ונופר אנרג'י .

מנגד, מניות נובה , פריון נטוורק , נפטא  וקמטק  נסחרות במגמה חיובית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. תשואות אגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים עולות בשעה זו. מדד תל גוב שקלי נסחר בירידות שערים של 0.8%.

08:13

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית ככל הנראה, על רקע החלטת מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל. ההחלטה פורסמה ביום שישי בלילה כאשר סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית הורידה את דירוג האשראי של ישראל מציון של A1 לציון A2, על רקע השלכות מלחמת חרבות ברזל. בנוסף, העמידו במודי'ס תחזית דירוג שלילית למדינה, המכוונת להורדה אפשרית נוספת בעתיד. בכך למעשה, נקטה החברה בפעולת הדירוג החריפה ביותר שנמצאת בארסנל שלה, כזו שהפתיעה לרעה אף את התחזיות הפסימיות בשווקים. מדובר בירידה הראשונה בהיסטוריה של דירוג האשראי הישראלי. 

הכלכלן שמסביר: זו הסיבה שהפחתת הדירוג של מודי'ס הפתיעה לרעה 

ביום חמישי האחרון, הבורסה המקומית ננעלה בירידות קלות. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 ירדו בכ-0.5% כל אחד. בלט לשלילה מדד ת"א נדלן שירד בכ-1.4%. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ומדד ת"א 90 עלה ב-1.6%. ת"א 125 הוסיף לערכו 0.9%. בקרב המדדים הענפיים, בלט לחיוב השבוע מדד ת"א רשתות שיווק שטיפס בכ-6%. מדד הבנקים רשם עליה קלה 0.7%. 

חברת הנדל"ן אמות  נסחרה בירידות ביום חמישי האחרון, לאחר פרסום הדוחות הכספיים. מניית נדל"ן נוספת, קרדן ישראל , נסחרה גם היא בירידה, שהגיעה לכ-8% במהלך יום המסחר, וחברת האדטק פריון נטוורק  המשיכה במגמה השלילית, לאחר פרסום דוחות מוקדם יותר השבוע.

הקרב על השליטה בשופרסל  ממשיך לרכז עניין. לאחר שחברת פז התנגדה נחרצות להצעה שהגישו האחים אמיר לגופים המוסדיים, לרכישת חלק מהחזקותיהם עד שיגיעו לגרעין שליטה (24.99%) בשופרסל, בפז דיווחו ביום חמישי בערב כי הסכימו להצעת האחים אמיר כי ישלמו לפז 100 מיליון שקל בתמורה לקיצור תקופת אי-התחרות, עליה חתמו מול פז בעת שמכרו לה את רשת פרשמרקט בשנת 2021. 

באותו הלילה (ה'), שיגרה הקבוצה האמריקנית, בראשותו של איש העסקים מייקל אלפרט, הצעה לרכישת רבע מרשת הקמעונאות שופרסל. ההצעה ניתנה לפי מחיר מניה של 23 שקלים, מה שמגלם לשופרסל שווי שוק של 6.11 מיליארד שקל, גבוה בשיעור לא משמעותי מהשווי אליו טיפסה המניה עד כה (6.04 מיליארד שקל). לכאורה נראה שההצעה פותחת פתח לקרב היתמחרות, אבל למעשה היא דווקא משפרת את הצעת האחים אמיר, שמותנת בזמן עד ליום שלישי הקרוב. 

לקראת שבוע גורלי בקרב על שופרסל: "יכול להיפתח מקצה שיפורים"

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו ביום שישי האחרון במגמה מעורבת, כשמדד ה-S&P 500 רשם שיא חדש, הוסיף לערכו 0.6% וננעל לראשונה מעל 5,000 נקודות. מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.1%, הנאסד"ק רשם עליות של כ-1.2%. 

במסגרת עונת הדוחות ריכזה עניין ענקית המשקאות והחטיפים, פפסיקו , שהציגה דוחות מעורבים ברבעון הרביעי של 2023. ההכנסות עמדו על כ-27.8 מיליארד דולר, לעומת הצפי שעמד על 28.4 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 1.78 דולר, כשהתחזית עמדה על 1.72. המניה איבדה כ-3.5% מערכה.

עד לא מזמן היא הייתה בוחרת מניות מחוננת. היום היא משמידת העושר הגדולה בעולם 

עוד ריכזה עניין סוכנות הנסיעות המקוונת האמריקאית אקספדיה  שירדה בכ-18% לאחר שדיווחה על הזמנות של 21.7 מיליארד דולר, מעט נמוך מהצפי שעמד על 22 מיליארד דולר. כמו כן, החברה הודיעה על החלפת המנכ"ל. 

2. שוקי האג"ח

במסחר בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות קלות ביום חמישי האחרון. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.5%. 

בסקירת המאקרו השבועית של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון נכתב כי משרד האוצר ינפיק 15.5 מיליארד שקל בחודש פברואר, וישמור על קצב שבועי סביב 3.5-4.1 מיליארד שקל, וכן כי שוק האג"ח יושפע בשבועות הקרובים מתהליך אישור התקציב בכנסת.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו ביום שישי בעליות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרה סביב 4.17%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש במהלך המסחר ביום שישי הן ביחס לדולר והן ביחס לאירו. בשבוע החולף השקל נחלש מול הדולר ומול האירו ב-0.7%. 

בלידר שוקי הון ציינו השבוע כי במהלך רבעון הרביעי של 2023, גופים מוסדיים רכשו 5.3 מיליארד דולר והסקטור העסקי 5.2 מיליארד דולר; במקביל, בנק ישראל מכר 9 מיליארד דולר ותושבי חוץ מכרו 3.8 מיליארד דולר.

בשאר העולם, האירו התחזק קלות מול הדולר ביום שישי  האחרון. הליש"ט נסחר במגמה דומה מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר נסחר ביציבות.

4. מאקרו

בשבוע הקרוב צפוי להתפרסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר. עוד נתוני מאקרו שיתפרסמו במהלך השבוע ברחבי העולם כוללים בין היתר את מדד המחירים לצרכן, שיעור האבטלה והצמיחה בתמ"ג בבריטניה, התמ"ג וכן הייצור התעשייתי בגוש האירו, הצמיחה בתמ"ג ביפן, מדד המחירים לצרכן בשווייץ, סקר הסנטימנט הכלכלי בגרמניה, המכירות הקמעוניות, נתוני ייצור ונתוני תעסוקה בארה"ב ומדד המחירים לצרכן בצרפת.

בחלק מהבורסות בעולם שבוע המסחר יהיה חלקי בשל חגים, ובהם ראש השנה הסיני, היום הלאומי של יפן והקרנבל של ברזיל.

עונת הדוחות לסיכום הרבעון הרביעי ושנת 2023 נמשכת, ובוול סטריט יתפרסמו בשבוע הבא דוחות רבים, וביניהם של יצרנית המשקאות קוקה קולה, חברת המסחר המקוון Shopify וחברות הטכנולוגיה סיסקו ואפלייד מטיריאלס. גם חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט ידווחו, וביניהן חברות התוכנה מאנדיי וסימילרווב, יצרנית השבבים טאואר וחברת נובה העוסקת בתחום בקרת הייצור של שבבים.

בישראל, צפוי להתפרסם ביום חמישי הקרוב מדד המחירים לצרכן של חודש ינואר. הכלכלנים הבכירים מעריכים כי השינוי במדד יעמוד על 0%-0.1%.

5. תחזית

רינת אשכנזי, כלכלנית ראשית בהפניקס בית השקעות התייחסה להשפעות של הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי מודי'ס:

"הורדת דירוג האשראי על ידי חברת הדירוג מודי'ס מצטרפת לשורה של אתגרים עמם מתמודדת כלכלת ישראל בחודשים האחרונים, בינהם המצב הביטחוני בדרום ובצפון, השלכות המלחמה על הפעילות הריאלית ועל השווקים הפיננסיים, היעדר תוכנית יעדים סדורה ובניית אסטרטגיה ליום שאחרי, אי-הוודאות סביב הרפורמה המשפטית, הריביות הגבוהות, האטת ענף ההיטק ורבים אחרים. דירוג נמוך יותר מאותת לציבור המשקיעים (לזרים ולמקומיים) על שחיקה בכושר החזר החוב הממשלתי, וצפוי כי זו תתורגם לריביות גבוהות יותר, עבור ממשלת ישראל וכנגזרת, עשויה גם להיות השפעה שלילית על עסקים ישראלים בבואם לגייס חוב בחו"ל. ריביות גבוהות יותר מאלצות את הממשלה לתעדף את הקצאת המשאבים לטובת תשלום החוב, וזאת על חשבון סעיפים חלופיים כגון משרדים חברתיים או השקעה במה שמכונה "מחוללי צמיחה". הורדת הדירוג מעיבה על מחירי האג"ח, המניות העל שער החליפין ודרכם על שלל של אפיקי חיסכון פיננסיים.

"עם זאת, ניתן להבחין כי בשווקים הפיננסים כבר נערכו למהלך מבעוד מועד, ואפשר להניח כי "החדשות הרעות" כבר מגולמות במידה רבה במחירים. לעיתים קרובות, הבשורות בפועל מוסיפות לוודאות ודווקא גורמות לתיקון מסוים בשווקים. במבט לטווח מעט רחוק יותר, יש לזכור כי לא מדובר בגזירה פרמננטית, שלא ניתנת לתיקון. שיפור במצב המשק, מדיניות ממשלתית אחראית מבחינה תקציבית, בניית תוכנית אסטרטגית ליום שאחרי המלחמה, רפורמות, התאוששות כלכלית גלובלית ובפרט זה, בענף ההייטק, כמו גם ולא פחות חשוב, יציבות פוליטית מקומית עשויים להחזיר את עטרה ליושנה, כלומר הדירוג יכול לחזור לקדמותו אם קובעי המדיניות יבצעו את המהלכים הנדרשים".