השקעה באגרות חוב לעומת השקעה במניות - מה עדיף?

כיצד החלטות השקעה מושפעות מהשינוי בסביבת הריבית הגבוה? • כיצד כדי לנהוג במצבי שוק אלו? • מהן החלופות שעומדות בפני המשקיעים?

במה כדאי להשקיע מיליון שקל: אג''ח ממשלתית, אג''ח בנקים או מניות בנקים? / איור: Shutterstock
במה כדאי להשקיע מיליון שקל: אג''ח ממשלתית, אג''ח בנקים או מניות בנקים? / איור: Shutterstock

שוק המניות המקומי מפגר יחסית על פני שוק המניות העולמי, אבל נראה ששוק האג"ח המקומי באופן יחסי מספק תשואה סבירה בהינתן הסיכון היחסית קטן לעומת השקעה במניות. משהו גדול קרה בשנתיים האחרונות - עליית הריבית הפכה את אגרות החוב למניבות, כאשר עד לפני שנה וחצי-שנתיים הן הסתפקו בתשואה אפסית.

משקיעים כיום יכולים לייצר תשואה טובה באגרות חוב. אגרות חוב בטוחות יותר ממניות והן מספקות תשואה ממש לא רעה. מניות יותר "סקסיות" יכולות לספק תשואה גבוהה, אבל גם מסוכנות יותר.

צריך את שני המכשירים בתיק ההשקעות שלכם, הכל עניין של תמהיל בין המוצרים האלו. אז האם המשקל באגרות חוב צריך לעלות בהינתן התקופה? כל משקיע-חוסך ייבחר את התמהיל שלו, אבל שימו לב לנתונים הבאים: אגרות החוב הממשלתיות במסלול שקלי מספקות תשואה של 4.5% בשנה.

 למדריכים נוספים באתר הון:

השקעה במניות - כל מה שצריך לדעת

השקעה באג"ח - כל מה שצריך לדעת

אגרות חוב של הבנקים שהן נחשבות לבטוחות אם כי כמובן לא כמו אגרות החוב של המדינה מספקות כבר מעל 5% (מדובר על אגרות חוב לטווח בינוני), אגרות חוב קונצרניות של חברות גדולות שנחשבות יציבות בטוחות מספקות תשואה של 6%. אם אתם תקחו סיכון, התשואה כבר תעלה לכיוון 7%. בפועל אתם יכולים להרכיב תיק או לייצר תיק דרך קרנות נאמנות של אג"ח בתשואה של 6%-7%.

התשואה הזו היא התשואה הממוצעת של מניות לאורך שנים, אז עולה שאלה מדוע להסתכן בתקופה הזו בהשקעה במניות, במיוחד בהינתן שהדאונסייד במניות הרבה יותר גדול.

החלטות השקעה בסביבת ריבית גבוה

ככל שריבית השוק גבוה יותר, ומשקיעים יכולים ל-'נעול' השקעה לטווח בינוני בריביות הקיימות בשוק כיום, העדיפות להשקעה באג"ח חברות עולה. זאת במיוחד בחברות יציבות עם תזרים מזומנים שיכול לשרת את החוב.

במצב שוק זה, ההחלטה להסיט כספים לשוק המניות צריכה להראות פוטנציאל גבוה, במיוחד בהשוואה לשנים האחרונות.

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.