X

שיתוף

סגירה

סמאח סלאימה

נגד אלימות מגדרית ורצח נשים

ליידי גלובס מציג: 20 האקטיביסטיות המשפיעות בישראל 2018 - סמאח סלימה / צילום: ענבל מרמרי
אני לא יכולה לא לעשות כלום

הטריגר

"אני עובדת סוציאלית במקצועי. אחרי שנים של עבודת שטח עם נשים, הבנתי שכולנו נתקלות בדיכוי מגדרי. ראיתי כמה החברה שלנו מפספסת בגלל אלימות נגד נשים ונערות, כמה פוטנציאל מפוספס מבחינה חברתית בגלל מעמדן של הנשים הערביות. בשנת 2007 נרצחו שבע נשים. הכרתי נערה שנעלמו עקבותיה ונפגעו נשים קרובות אליי, שאני מכירה. הבנתי שזהו. הגעתי למקום שממנו אי אפשר להמשיך הלאה. החלטתי שאני נאבקת בזה. עם קבוצה של צעירות החלטתי לומר 'חלאס'. אי אפשר להתעלם יותר מנשים ערביות. גילינו ש-80% מתיקי הרצח של נשים ערביות לא מפוענחים ורוצחיהן משלמים בזול, כשברשויות אומרים שזה רצח 'על כבוד המשפחה'. עקבתי גם אחרי רציחות של נשים יהודיות וגיליתי שבמקרים האלה, הרוצחים לרוב משלמים מחיר. הנוסחה הזאת פסחה על נשים ערביות. אי אפשר היה לשתוק יותר".

המהלך האפקטיבי

"כתבתי את סיפורי הנשים הערביות בעברית, כדי שהחברה הישראלית תבין את הדמיון בין החברות השונות. הקיטלוג צריך להימחק מן העולם. גבר רוצח אישה כי הוא חושב שהוא יכול להשתלט לה על החיים, לא בגלל שהוא אתיופי, אשכנזי או ערבי. היציאה מהגדר של החברה הערבית היא משמעותית. בישראל חצי מהנרצחות הן יהודיות וחצי הן ערביות. הקמנו את 'נעם', איחדנו את המאבקים וגם הטרמינולוגיה משתנה בהתאם.

"עשרות אנשי דת וגברים משתתפים בהפגנות ובפעילות שלנו. בשנה האחרונה נרצחו 9 נשים ערביות, מתוך 17 נשים בישראל. לא מפרידים יותר את הסטטיסטיקה. בחברה הערבית מדברים על אלימות נגד נשים - מההנהגה עד למטה - וזה מחלחל. יש פסק דין שאוסר שימוש בעניין 'כבוד המשפחה' לצורך הקלה בעונש, למרות שמפקד המשטרה הנוכחי רוצה להחזיר אותנו אחורה, אבל אנחנו לא מוותרות".

נקודת המשבר

"ב-2011 התרחש המקרה של יסמין אבו-זעלוק, שבעלה ניסה לרצוח אותה ואת אחותו. בניסיון הראשון הן ניצלו, והוא שוחרר. יסמין ילדה בת, ואחרי שהתאוששה מהלידה, כשהתינוקת הייתה בת כמה חודשים, הוא רצח אותה. כעסתי ברמות שלא ידעתי מה לעשות. היה אפשר לעצור את זה! ראיתי את ההתרשלות. ראיתי שופט שאומר למשטרה: 'תביאו לי משהו', והמשטרה עומדת מנגד, כך שהרוצח שוחרר לחופשי. אם היה נענש על ניסיון הרצח מלכתחילה, יסמין הייתה היום בחיים.

קראו עוד
לרכישת מנוי מיהו אקטיביסט האנשים מאחורי הפרוייקט