תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שוק הנדל"ן מתנדנד? עדיין אפשר לשמור על התשואה

שוק הנדל"ן המקומי נמצא כבר תקופה באי-וודאות, והמשקיעים פועלים בדרכים שונות על מנת ליהנות מתשואה על הנכסים • יש מי שיוצאים מהמרכז לפריפריה, למרות שגם תל אביב נותרה אטרקטיבית; אחרים נמנעים ממינוף ששוחק את התשואה; הסולידיים יכולים לחפש פרויקטים עם שכירות מובטחת ושקט נפשי

גינדי TLV. לשמור על תשואה לאורך זמן/ צילום: גינדי ת"א
גינדי TLV. לשמור על תשואה לאורך זמן/ צילום: גינדי ת"א

הכתבה בשיתוף גינדי TLV

שוק הנדל"ן למגורים בישראל נמצא בשנתיים האחרונות בין קיפאון לנדנדה. הרפורמות השונות במשק (מס על דירה שלישית שעדיין תקוע בהליכי חקיקה, מחיר למשתכן, מחיר מטרה ועוד) יצרו אי-ודאות גדולה בקרב המשקיעים, מה שגם הוריד את היקף רכישות הדירות שלהם ל-16.8% מכלל הרכישות בשנה החולפת, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. יחד עם זאת, יש דרכים רבות לשמירה על תשואה מנדל"ן למגורים, למרות חוסר הוודאות בשוק.

מצפינים או מדרימים לפריפריה הרחוקה

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עמדה התשואה הממוצעת מהשכרה על השקעה בנדל"ן למגורים בשנה החולפת על כ-3%, כשתשואת ההון (הרווח על עליית ערך הדירה) עמדה על קצת יותר מ-6%. התשואה מהשכרה על נדל"ן למגורים, שבעבר עמדה על ממוצע של 4%-5% ובעבר היותר רחוק על למעלה מ-7%, הלכה ונשחקה בשנים האחרונות. גם תשואת ההון שחצתה בשנים האחרונות את רף 10% הלכה וירדה, מה שהוביל את המשקיעים לחפש אזורים אלטרנטיביים להשקעה מחוץ למרכז הארץ על מנת לשמור עליה גבוהה ככל שניתן.

על פי אותם נתוני למ"ס לשנת 2017, הפכו דירות קטנות במחוז הצפון ובמחוז הדרום ליעדים מועדפים להשקעה. כך, למשל, דירות 1.5-2 חדרים במקומות כמו קריית ים, הניבו תשואה ממוצעת מהשכרה של כ-4.5%, ומאחוריהן מצויות ערים במחוז הדרום דוגמת אשקלון או נתיבות עם תשואה ממוצעת מהשכרה של כ-4.1%. את התשואה הנמוכה ביותר מהשכרה הניבו דירות גדולות של 4-6 חדרים בתל אביב, כ-2.25%. עם זאת, כאשר משקללים את שני סוגי התשואות - מהשכרה ומעליית ערך הדירה, תל אביב חזק בתמונה עם תשואה ממוצעת של 10.7% לשנת 2017, השלישית בגובהה בארץ, אחרי אשקלון ורמלה. לכן, משקיעים לטווח ארוך, שמקווים להתאוששות שוק הנדל"ן, נשארו גם בתל אביב, לאור הרווח הגדול יחסית מהתשואה המשוקללת.

גינדי TLV. במרכז החוויה האורבנית/ צילום: גינדי ת"א
 גינדי TLV. במרכז החוויה האורבנית/ צילום: גינדי ת"א

הימנעות ממינוף יקר

דרך נוספת שבה מבקשים המשקיעים לשמור על התשואה שלהם היא באמצעות המסלול שבעבר היה פופולרי מאוד בשוק הנדל"ן למגורים - מינוף. במילים פשוטות יותר, נטילת הלוואה שמאפשרת לרכוש נדל"ן למגורים במחיר יקר יותר מההון העצמי הנוכחי של המשקיע. אולם רכישה באמצעות מינוף מתאימה יותר כאשר התשואה על נדל"ן למגורים גבוהה. זאת מאחר שהריבית שמשלם המשקיע על ההלוואה, במידה והיא גבוהה ונלקחה לפרק זמן ממושך, שוחקת למעשה את התשואה השוטפת שלו על הנכס.

זו, אגב, סיבה נוספת לכך שהמשקיעים עוברים לרכוש דירות קטנות יותר ובפריפריה, מאחר שאלו עולות פחות וניתנות לרכישה באמצעות ההון העצמי בלבד, ללא שימוש במינוף. כך, אמנם, הסיכוי להרוויח בעתיד תשואה גבוהה יותר מעליית הערך של הדירה קטן, אבל הסיכון גם כן נמוך יותר והתשואה מהשכרה נותרת יציבה לאורך שנים, מה שמתאים למשקיעים הסולידיים.

רוכשים דירה בגינדי TLV וזוכים להכנסה חודשית מובטחת משכירות. לפרטים הקליקו כאן>>

יש גם מי שמבטיח דמי שכירות קבועים

עם זאת, חייבים לזכור כי לעיתים המספרים של התשואה מהשכרה וחישוב ההשפעה של גובה המינוף נותרים על הנייר, למשל במצבים של דירה שעומדת ריקה ואינה מושכרת, או אם מתרחשות תקלות שמחייבות תיקון ושוחקות את התשואה. לכן, חלק מהמשקיעים פונים לאפיקים שמבטיחים להם כמה שיותר שקט במישור הזה, כגון מתחמי מגורים מנוהלים. כך, למשל, יצאו לאחרונה בחברת גינדי במבצע למכירת דירות להשקעה במסגרת מסלול דיור בר השגה במגדל השלישי של גינדי TLVבת"א. במסגרת המסלול, נמכרות דירות שני חדרים ב-2.2 מיליון שקל, כאשר דירות דומות בעיר נמכרות כיום גם בחצי מיליון שקלים יותר מכך.

הדירות עצמן מנוהלות על ידי חברת ניהול מטעם גינדי, אשר מתחייבת לטפל בנכס מול הדייר שישכור אותו, ללא חיוב הבעלים בדמי ניהול חודשיים. בנוסף, כחלק מהעסקה, מובטחים לבעלים דמי שכירות של 5,500 שקל למשך 10 שנים, מה שמשקף תשואה יציבה משכירות של 3%. המשקיע גם יכול למכור את הנכס בכל רגע נתון בשוק החופשי וליהנות גם מהתשואה על ההון. כך, התשואה מההשכרה אולי נמוכה מהתשואה האפשרית במחוז הצפון או הדרום, אך היא מובטחת ל-10 שנים, מה שיכול להתאים למשקיעים שמחפשים שקט, יציבות ובונים על רווח מתשואה וגם על עליית ערך עתידית של הנדל"ן בת"א.

ניתן לראות, אם כן, כי גם כיום בשוק נדל"ן למגורים שנמצא בחוסר ודאות, יש לא מעט דרכים שמאפשרות למשקיעים לשמור על התשואה. בין אם מחליטים לנדוד למחוזות אחרים, להקטין את המינוף או להישאר במרכז, וספציפית בתל אביב, כדאי לחפש פרויקטים, כמו זה של גינדי TLV. אלה מאפשרים שקט נפשי, ותשואה יציבה מהשכרה, תוך שמירה על האפשרות להרוויח מהתשואה ההונית על עליית ערך הנכס בעתיד.

תשואה מובטחת על דירה בגינדי TLV. לפרטים הקליקו כאן>>