תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הולכים על בטוח: יתרונות ההשקעה במשרדים קטנים כנכסים מניבים

התשואה בנדל"ן מסחרי גדולה יותר מאשר בנדל"ן למגורים והביקוש למשרדים גבוה • אילו שינויים בשוק הנדל"ן הניעו משקיעים לעבור לתחום הנדל"ן המסחרי, ומדוע כדאי למשקיעים קטנים ובינוניים להשקיע במשרדים קטנים?

ביקוש גדול למשרדים קטנים ובינוניים/הדמיה: סטודיו פיבוט
ביקוש גדול למשרדים קטנים ובינוניים/הדמיה: סטודיו פיבוט

הכתבה בשיתוף אלדד פרי נדל"ן

עולם ההשקעות בנדל"ן למגורים נמצא באי ודאות גדולה בתקופה האחרונה, מאז כניסתן של הרפורמות השונות לשוק בהן מחיר למשתכן, מיסוי דירה שלישית ועוד. חלק מהנתונים שמפרסמים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וביד 2 מצביעים על ירידה בביקושים לדירות חדשות. בנוסף, מצביעים הנתונים על מגמת ירידה במחירים: ירידה של 8.4% בביקושים לדירות חדשות בחודשים פברואר-אפריל השנה, וירידה של 1.2% במדד מחירי הדירות בחצי השנה האחרונה.

בעוד שחלק מהמשקיעים בורחים לאפיקים אחרים, שאינם נדל"ניים או מחוץ לישראל, אחד האפיקים הנדל"ניים שעדיין מניבים תשואה נאה למשקיעים הוא הנדל"ן המסחרי ובאופן ספציפי, המשרדים להשכרה. על פי נתוני הרבעון הראשון לשנת 2018 של מאן-CBRE, עומדים דמי השכירות הממוצעים בהשכרת משרדים על קרוב ל-66 שקל למ"ר, כאשר באזורי ביקוש שיא כמו תל אביב שכר הדירה מאמיר עד 94 שקל למ"ר. משרדים הם גם נכס נדל"ני חם, כאשר כ-90% מהם מאוישים ומניבים לבעלים שכירות חודשית על פי אותם נתונים. לפי מחיר קנייה ממוצע של 16,114 שקל למ"ר, על פי נתוני מאן-CBRE, מדובר בתשואה של כ-7% שיכולה בחלק מהמקרים להגיע גם ל-10%. הרבה יותר מהתשואה הממוצעת על נדל"ן למגורים, שנעה סביב 2.5%-4%. גם בעיר פחות מרכזית כמו רחובות, עם מחיר קנייה ממוצע של 9,086 שקל למ"ר ושכירות של כ-53 שקל למ"ר, ניתן להגיע לתשואה של כמעט 7%, כאשר ההשקעה הראשונית הנדרשת קטנה יותר.

יזם הנדל"ן אלדד פרי: "התשואה בנדל"ן מסחרי גבוהה יותר"

לאור הנתונים הללו, חלה בתקופה האחרונה פריחה בשוק הנדל"ן המסחרי, בדגש על משרדים קטנים, שדורשים הון ראשוני קטן יותר ומאפשרים גם למשקיעים קטנים יותר להשקיע. "התשואה בנדל"ן מסחרי גדולה יותר מאשר בנדל"ן למגורים והביקוש למשרדים גבוה. משקיעים קטנים ובינוניים מגלים עניין רב ברכישת משרדים קטנים להשקעה בפרויקטים שלנו", אומר אלדד פרי, יזם נדל"ן ובעלי חברת אלדד פרי נדל"ן, שהחלה לשווק לאחרונה את מגדל העסקים Peri Business Place. המגדל החדש מציע משרדים להשקעה בגדלים של 14 מ"ר ויותר, והחל ממחיר של 129 אלף שקל.

השקעה במשרדים - לרכוש נדל"ן מניב בלי מינוף>>

מגדל העסקים Peri Business Place  | הדמיה: סטודיו AA
 מגדל העסקים Peri Business Place | הדמיה: סטודיו AA

בניין המשרדים החדש, שיוקם בפארק המדע ברחובות, סמוך לתחנת הרכבת ולצירי תנועה מרכזיים, יכיל טרקלין עסקים וחדר ישיבות משותף לכלל המשרדים בכל קומה, באופן שיהווה תמריץ ללקוחות לשכור גם משרדים קטנים יותר, וליהנות מהשטחים המשותפים. מדוע מתרחשת כיום עלייה בהתעניינות במשרדים קטנים להשקעה? מלבד תשואה גבוהה יותר בנדל"ן מסחרי, יש למגמה הזו סיבות נוספות.

חסמי כניסה נמוכים למשקיעים קטנים ובינוניים

אחת הטעויות הגדולות של משקיעים בנדל"ן הוא חישוב שגוי של התשואה על הנכס. במקרים רבים, משקיעים קטנים ובינוניים לא מגיעים עם מספיק כסף מהבנק כדי לרכוש נכס יקר, ונדרשים למנף את הרכישה באמצעות הלוואה מהבנק או משכנתא. במקרה כזה, לא ניתן להתייחס רק ליחס בין עלות הנכס לדמי השכירות שלו כתשואה נקייה וצריך לשקלל גם את הריבית שמשלם המשקיע על ההלוואה, מה שפוגע באופן ניכר בתשואה שלו.

משקיעים קטנים ובינוניים שיש להם סכום כסף שלא מספיק לרכישת נכס יקר, יכולים להשקיע במשרד קטן יותר, בעלות נמוכה יותר. גם עבור משקיעים שיש להם סכומי כסף גדולים יותר, השקעת סכום קטן בנדל"ן מסחרי מסוג משרד מהווה פיזור השקעות וסיכונים בין ההשקעות השונות שלהם.

שוכרים יציבים ולפרקי זמן ארוכים יותר וניהול שקט

כאמור, משרדים הם נדל"ן שלרוב מאויש. 85% מהמשרדים ברחובות מאוישים ומעניקים לבעליהם שכירות חודשית קבועה. כמו כן, מסקר שערך משרד האוצר בשנת 2016 עולה, שבעוד שבנדל"ן למגורים משך השכירות הממוצע הוא 3.5 שנים (המשמעות היא שכל 3.5 שנים בממוצע, צריך למצוא שוכרים חדשים), במקרה של נדל"ן מסחרי שוכרי המשרדים יכולים להישאר בנכס למשך תקופות ממושכות, דבר שמבטיח שקט נפשי ודמי שכירות מובטחים למשך זמן ארוך.

במקרה של בניין משרדים ולא משרד בודד, נהנים המשקיעים גם משירותיהן של חברות ניהול שאחראיות לתפעול השוטף של הבניין תמורת תשלום חודשי, מה שחוסך מהמשקיעים התעסקות עם אחזקת הנכס עצמו.

ביקוש גדול יותר למשרדים קטנים

בתקופה האחרונה מורגשת בשוק הנדל"ן נהירה של שוכרים דווקא לכיוון המשרדים קטנים, שהם חלק ממתחם או בניין משרדים, שמעניק שירותים וחללים משותפים לעובדי המשרדים. לא קיימים מספרים מדויקים שבוחנים את התופעה, אך זוהי ההערכה הרווחת.

הסיבה לכך היא פשוטה: משרדים קטנים שהם חלק ממתחם גדול ומשותף, מאפשרים לשוכרים לשלם שכירות על שטח קטן יחסית אך ליהנות משימוש במתחם גדול בהרבה, שכולל גם את החללים המשותפים כמו מטבחון, חדרי ישיבות, טרקלינים מפוארים ועוד. באופן זה, חברות וארגונים רבים לא מרגישים צורך לשלם יותר על משרדים גדולים ופונים אל המשרדים הקטנים, שמהווים חלק ממתחם או בניין משרדים.

שכירות חודשית קבועה ולטווח ארוך/הדמיה: סטודיו פיבוט
 שכירות חודשית קבועה ולטווח ארוך/הדמיה: סטודיו פיבוט

אפשרות למימוש מהיר של הנכס

הנגזרת של כל היתרונות שהוזכרו לעיל, היא בסופו של דבר גם אפשרות מימוש מהירה של הנכס, במקרה שהרוכש מעוניין למכור אותו. מאחר שמדובר בעלות לא גבוהה במיוחד, בנכס יציב עם ביקוש יחסית גבוה ותפוסה ממושכת - הביקוש, נכון להיום, גבוה. עם תנופת הנדל"ן המסחרי בשנתיים האחרונות, לא ניתן עדיין להאריך מה יהיו הביקושים בשנים הבאות, ובהחלט ייתכן שבהמשך השוק עשוי להגיע לרוויה. אך כעת, לפחות, כפי שמראים הנתונים שהוזכרו בתחילת הכתבה, המגמה היא חיובית.

בניין המשרדים החדש של קבוצת אלדד פרי הוא חלק ממתחם בן 100 אלף מטרים רבועים, הכולל גם דירות המיועדות לסטודנטים. בניין המשרדים ישתרע על פני 12 קומות ויציע את כל היתרונות להשקעה במשרדים קטנים: מחסמי כניסה נמוכים, דרך תשואה גבוהה יותר ואפשרות להסתמך על ביקושים יציבים וגבוהים. מדובר בפרויקט נדל"ן מסחרי חדש, שבהחלט יכול לפנות למשקיעים הקטנים והבינוניים ולהציע להם עוד אפיק לפיזור ההשקעות שלהם.

למידע נוסף בקרו באתר חברת אלדד פרי נדל"ן>>

פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם