תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

אפילו טראמפ לא יעצור אותם: התיירים הסינים כובשים את העולם

ארגון התיירות העולמי צופה כי ב-2020 כ-240 מיליון סינים יבקרו במדינות שונות וישנו לחלוטין את זירת התיירות העולמית, שמתכוננת למהפכה האדומה

הסינים כובשים את העולם/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
הסינים כובשים את העולם/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים

התיירות הסינית משנה את עולם התיירות כפי שאנחנו מכירים אותו. מנתונים שפרסם ארגון התיירות העולמי - UNWTO, נכון לשנת 2018 135 מיליון תיירים יצאו מסין לרחבי העולם וההערכות הן כי בשנת 2019 המספר יגדל ל-180 מיליון. אותם תיירים היו אחראים לכ-21% מכלל ההוצאות על תיירות ברחבי העולם בשנת: כ-261 מיליארד דולר.

איך כל זה קורה? נקודת ההתחלה נמצאת אי שם בשנות השמונים, כאשר הממשל המרכזי בסין החליט לאפשר לאזרחי מדינת הענק להחזיק דרכון ולנסוע למספר מצומצם של מדינות מאושרות באסיה. עד לשנת 2004 רשימת המדינות המאושרות לביקור הלכה וצמחה באופן הדרגתי אולם השינוי המהותי התרחש בשנה זו, כאשר יבשת אירופה נכנסה לרשימה הנכספת והביאה לעלייה עצומה להגשת בקשות לדרכונים. נכון לשנת 2018 רק 9% מהסינים מחזיקים בדרכון והציפיות הן כי עד לשנת 2020 רבע מיליארד סינים, המהווים כ-15% מכלל האוכלוסייה, יחזיקו בדרכון.

הכנסה עולמית מתיירות/הנתונים נלקחו מתוך אתר ארגון התיירות העולמי
 הכנסה עולמית מתיירות/הנתונים נלקחו מתוך אתר ארגון התיירות העולמי

כדי להבין את המספר הדמיוני הזה כדאי לזכור כי בצרפת, המובילה את רשימת המדינות המתויירות בעולם, בשנת 2018 ביקרו 80 מיליון תיירים, מתוכם כ-12.5 מיליון תיירים סינים. משרד התיירות הצרפתי צופה כי מספר זה יוכפל בשנת 2020.

התייר הסיני מוציא פי 3 יותר מהתייר האמריקני

מה גורם לסינים לחרוש את העולם? ובכן, סביר להניח כי גם היום, למעלה מעשור לאחר שהעולם נפתח עבורם, האפקט הפסיכולוגי משמעותי. נסיעה לחו"ל נחשבת בסין כסמל סטטוס וכל המרבה הרי זה משובח. PXCOM - חברה המספקת שירותים דיגיטליים לחברות תעופה ברחבי העולם בנתה עבור לקוחותיה את הפרופיל של התייר הסיני הממוצע. לדבריה, מדובר בתיירים בשנות השלושים לחייהם, המעדיפים טיולים מאורגנים ומשתמשים בפלטפורמות סלולריות למרבית הצרכים שלהם במהלך החופשה. לדבריהם ההוצאה הממוצעת לחופשה עומדת על כ- 4000 דולר, פי שלוש מההוצאה הממוצעת של האמריקנים לחופשת הקיץ שלהם, העומדת על 1370 דולר לערך (מקור הנתונים).

Big spender/הנתונים נלקחו מתוך אתר Access
 Big spender/הנתונים נלקחו מתוך אתר Access

תיירות כמנוף לפיתוח לאומי

התייר הסיני הפך להיות האטרקציה המרכזית בתעשיית התיירות העולמית. ארגון התיירות העולמי של האו"ם - UNWTO אף ערך את הכנס העולמי לשנת 2017 בסין משום, שלדברי מזכ"ל הארגון - טאלב ריפאי, "התיירים הסינים הם הכח החזק ביותר, שמוביל את השינוי המשמעותי בתעשיית העולמית". הכנס עסק בתרומה של הסינים לתיירות ברחבי העולם וכיצד יש להיערך על מנת לקלוט אותם.

בדרום אמריקה נערכות חברות התעופה הלאומיות לייצר מסלולי טיסה שמאפשרים ביקור בכמה מהמדינות, במטרה לשפר את האטרקטיביות בקרב התייר הסיני, בשל אורך הטיסה. בנוסף, חלק מהמדינות הלטיניות נערכות לביטול הצורך בויזות עבור התיירים הסינים, על מנת לשפר את האטרקטיביות שלהן בפניהם.

והנה עוד דוגמא פיקנטית: ונואטו, האי בלב האוקיאנוס השקט, שכמעט וחרב ברעידת אדמה בשנת 2016 רואה בתיירות הסינית את המנוף להתאוששות מהנזק העצום למדינה. הנהגת האי מקווה שתיירות הקרוזים מסין, שהחלה בשנת 2017 תספק מט"ח, מקומות עבודה ופיתוח של שירותי תיירות, בילוי ופנאי. ויש להם על מה לבנות - הממשלה המקומית מעריכה כי סוכנות תיירות מקומית בסין יכולה לספק 30 אלף תיירים מידי שנה, המהווים כ-10% ממספר התיירים המבקרים באי מידי שנה.

גידול של 10% במספר התיירים הסינים באירופה בשנת 2018

האיחוד האירופי וממשלת סין הכריזו על השנה החולפת כשנת התיירות הסינית באירופה, במטרה להגדיל את מספר התיירים הסינים באיחוד, להעצים את ההשקעות בתיירות מתואמת לשוק העצום ולשפר את ההבנה הבין תרבותית. במסגרת זו הושק קמפיין פרסום בהיקפים דמיוניים בסין, התקיימו מפגשים וכנסים מקצועיים, נערכו פסטיבלים ואירועים תיירותיים ונערך יריד תיירות וירטואלי. כל אלה הובילו לגידול של כ-10% במספר התיירים מסין, מאות הסכמים מסחריים ושיפור השירות המוענק לתייר הסיני.

החלק המעניין ביותר ביוזמה המשותפת לאיחוד ולממשלת סין הוא ללא ספק הניסיון לגשר על הפערים התרבותיים וקידום ההתאמות של התיירנים האירופאים לטובת התייר הסיני. התיירים הסינים שמגיעים היום לאירופה מוצאים מידע תיירותי בסינית כמעט בכל האטרקציות המרכזיות, ארוחות בוקר הכוללות אורז בבתי המלון ואפילו אפליקציות תיירות בסינית מותאמות.

הכירו את התייר הסיני/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב, הנתונים נלקחו מתוך אתר Access
 הכירו את התייר הסיני/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב, הנתונים נלקחו מתוך אתר Access

ומה בישראל? נכון לשנת 2018 ביקרו בישראל כ-100 אלף תיירים מסין, ירידה של כ-15% ממספר התיירים בשנת 2017. זאת בשל אזהרת המסע שהוציאה הממשלה הסינית בשנה החולפת, שבוטלה זה מכבר. משרד התיירות ביצע כמה מהלכים משמעותיים על מנת להגביר את האטרקטיביות של ישראל בקרב קהל היעד: התיירים הסינים המחזיקים באשרת כניסה לאירופה או לארצות הברית יכולים לקבל ויזה לישראל בתהליך מקוצר.

איך אומרים ירושלים בסינית?

הרשות לפיתוח ירושלים יוזמת את כנס Made for China, בשיתוף המשרד לענייני ירושלים ומורשת ומשרד התיירות. הכנס ייערך ב-28 במרץ 2019 במלון דן ירושלים ויעסוק בהיערכות תעשיית התיירות הישראלית בכלל והתיירנים בירושלים בפרט, למהפכת התיירות הסינית.

בכנס תציג הרשות את הפוטנציאל הטמון בתיירות הסינית לישראל וכיצד להיערך על מנת לממשו. בכנס ישתתפו בכירים מתעשיית התיירות הסינית והישראלית.

אילנית מלכיאור - הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים מספרת על השיקולים שהובילו לקיום הכנס: "ישראל בכלל וירושלים בפרט, מהוות יעד אטרקטיבי במיוחד בקרב התיירים הסינים בשל 3000 שנות היסטוריה אנושית ובשל החיבור הרגשי של הסינים לתנ"ך ולמורשת של עם הספר. כדי לממש את הפוטנציאל ולהפוך את המבקרים הסינים לשגרירים של ישראל במדינת המוצא, עלינו ליצור מערכת שיודעת לקלוט את התייר הסיני, ליצור תשתיות תיירותיות מתאימות ולבנות לו חוויה ישראלית המותאמת עבורו. אנחנו ברשות לפיתוח ירושלים מאמינים שאם נעשה את כל אלה גם ישראל תוכל ליהנות מהטרנד שמשנה את עולם התיירות מקצה לקצה".

לפרטים על הכנס הקליקו כאן>>