גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדיניות שהורידה את אנליסט וזו שסידרה לאלטשולר את התשואות

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

כך התהפכה טבלת התשואות של קרנות הפנסיה והגמל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
כך התהפכה טבלת התשואות של קרנות הפנסיה והגמל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי שהתשואות בחודש אפריל מחקו כשליש מהתשואות שהשיגו קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה ברבעון הראשון של השנה, כעת מתברר אילו מבין הגופים המוסדיים הצליחו לצמצם את הפגיעה, וכיצד הם עשו זאת.

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית התשואות
תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

כך, בעוד שהמסלולים הכלליים סיימו את אפריל עם ירידה ממוצעת של כ־1.5%, הגופים שבלטו לחיוב גם בחודש האדום, היו אלטשולר שחם (ירידה של 1.12%), מור (ירידה של 1.13%) ומנורה מבטחים (ירידה של 1.24%). במסלולי המניות הירידה אף הייתה כפולה עם ממוצע של כ־3% כשגם כאן בלטו אותם גופים, אליהם הצטרף בית ההשקעות ילין לפידות.

התשואות השליליות במוצרי החיסכון מגיעות לאחר חודש בו נרשמו ירידות שערים בשוקי המניות בארץ ובעולם, וירידות שערים באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל. בשוק המניות בארץ מדד ת"א 35 ירד ב־3% ומדד ת"א 125 ב־3.6%. בארה"ב, הדאו ג'ונס ירד ב־5%, מדד ה־S&P 500 ירד ב־4.2% ומדד הנאסד"ק ירד בשיעור של 4.4%.

למרות הירידה החדה במדד ה־S&P 500 המסלולים שעוקבים אחריו ירדו בכ־2% בלבד, וזאת הודות להגנה שסיפקה לו התחזקות הדולר אל מול השקל. למרות הירידה החודשית, המסלולים הללו עדיין מציגים תשואה יוצאת דופן מתחילת השנה של כ־10%. זאת לעומת 3.2% בממוצע במסלולים הכלליים ו־5.7% באלו המנייתיים.

מי התברגו בצמרת טבלת התשואות

מה הפך את שיאני התשואות לכאלה? סמנכ"לית ההשקעות של אלטשולר שחם, לאה פרמינגר, מספרת בשיחה עם גלובס כי מה שפעל לטובת בית ההשקעות היה שהוא מושקע בעיקר באג"ח לטווח קצר. "זה שיחק לטובתנו כי האג"ח ל־10 שנים, גם בארה"ב וגם בישראל לא תפקד וירד בין 2% ל־3%. בתחום המניות זו הייתה הבחירה שלנו בבנקים האירופאיים, שעלו בניגוד למדדים בארץ ובעולם. יש לנו גם חשיפה לחומרי גלם שגם סקטור זה תפקד טוב החודש". היא מוסיפה כי בית ההשקעות נמצא בקצת "חשיפת יתר" לסקטור הטכנולוגיה שלא עבד טוב באפריל, אך במאי הוא כבר מציג עליות טובות יותר.

"מה שתרם לנו באפריל היה פיזור סיכונים, ניהול אחראי ותיק מאוזן ומפוזר - בפיזור גאוגרפי, סקטוריאלי וגם בין חוב למניות", מסביר ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה. "המשמעות היא כמובן בחירה נכונה של מניות ואג"חים אבל גם ניהול מלמעלה של התיק הצורה מאוזנת".

לדברי אורן מונטל, מנהל תחום השקעות עמיתים מנורה מבטחים, מה שהביא לירידת תשואות קטנה יחסית בכל הנוגע לעולם הסחיר, היה סקטור האנרגיה שרשם באפריל ביצועים עודפים. "זהו סקטור יחסית דפנסיבי בו יש לנו החזקות גדולות", הוא אומר.

תמונת מראה של השנה שעברה

מעבר לכך, השניים מציינים את ההחזקות הגדולות שלהם בעולם הלא סחיר שבו מתחילה להתבהר תמונת מראה של שנת 2023, שבה נכסים בעולם הלא סחיר סבלו משיעורכים כלפי מטה בסוף 2022 (בעיקר בעקבות עליית הריבית). הללו הכבידו על התשואות ופגעו בעליות שייצרו שוקי המניות הסחירים - תשואה של 44% במדד נאסד"ק ו־24% במדד ה־S&P 500.

"החלק הלא סחיר לא יכול ולא צריך לתת תשואות כמו של ה־S&P והנסאד"ק. אבל הוא כן עוזר ב־2024 גם בפן של האווקיטי ובעיקר בחוב הלא סחיר כשחלק מהשיעורכים החיוביים מגיעים בפער זמנים אחרי השוק הסחיר. הנרטיב שהשווקים מבינים הוא Higher for Longer - ריביות גבוהות לאורך זמן. אנחנו רושמים כעת בציר של עסקאות חוב לא סחיר מ־2023, אבל גם של עסקאות חדשות שעשינו בחודשים האחרונים בריביות ובמרווחים גבוהים. כשעושים עסקאות כאלה, בריביות חד ספרתיות גבוהות או בדו ספרתיות נמוכות, גם אם אין עכשיו רווחי הון משמעותיים, ישנה תשואה שוטפת מאוד גבוהה שאנחנו רואים את הפירות שלה עכשיו. היא נותנת איזון ותשואה שוטפת גבוהה בתיק של כמעט 1% בחודש", אומר קלינסקי ממור.

זו הסיבה שמי שהתברג בשנה שעברה בצמרת, בית ההשקעות אנליסט, החל את השנה פחות טוב ביחס למתחרים, כשהוא מציג באפריל תשואה שלילית של 1.78% במסלול הכללי וכמעט 3.5% במסלול המניות. כך הוא ירד לתחתית טבלת התשואות בין החודשים ינואר לאפריל במסלול הכללי ובזה המנייתי הוא במרכז הטבלה. כך גם ילין לפידות שנהנה מהעדר המשקולת הזו כששוק המניות הסחיר זינק, אך כעת המדיניות הזו נמצאת בעוכריו.

עם זאת, יש לציין כי מדובר בחיסכון ארוך טווח ולכן יש לבחון תשואות לטווחים ארוכים יותר. כאן, כשבוחנים את התשואות המצטברות בשלוש השנים האחרונות, אלטשולר שחם, למרות היותו בצמרת בשנה האחרונה, עדיין בפיגור משמעותי אחרי המתחרים. בעוד הממוצע במסלולים הכלליים עומד על 12.1%, אלטשולר שחם מציג תשואה מצטברת של פחות מ־5%. במסלול המנייתי הפער בין הממוצע (13.7%) לאלטשולר שחם (5.3%), אף גדול יותר. מנגד, אנליסט וילין לפידות עדיין בפערים גדולים לעומת המתחרים במסלול המניות (20.8% ו־22.4%, בהתאמה) והם בצמרת גם במסלולים הכלליים, אחרי מור ואינפיניטי, שגם לו אין כמעט נכסים לא סחירים.

התחזית להמשך: היכונו לתנודתיות גבוהה

אז אחרי הירידות של החודש שעבר, שאלנו את אנשי המקצוע האם חודש אפריל היה חריג לרעה לאור מגמת העליות ברבעון הראשון, שחזרה גם במאי. "אני לא חושב שהוא היה חריג, והשוק צפוי להמשיך להיות תנודתי", מעריך קלינסקי ממור. "ברמות התמחור הנוכחיות, כשהריביות צפויות להישאר גבוהות למשך זמן רב, פרמיית הסיכון כמעט לא מגולמת. זה אומר שהשווקים יכולים להיות מאוד רגישים וכל אירוע יכול להפתיע אותם לשלילה, כי כשמגיעים מרמות מחירים כל כך גבוהות, אירוע שלילי יכול לייצר עוד חודשים של ירידות ותיקונים. לכן אין מנוס מתיק מאוזן ומפוזר".

נכון לשעות הצהריים ביום ראשון, מדד ת"א 125 ירד בכ־1% ומחק את העלייה המתונה שהציג מתחילת חודש מאי. ה־S&P 500 לעומתו רשם מתחילת החודש הנוכחי עלייה חדה של 5.3% והנאסד"ק עלייה של 6.3%.

מונטל ממנורה מבטחים מציין כי גם האג"חים מתקנות כלפי מעלה כשהתשואות שלהן יורדות, "בעיקר בשל נתון האינפלציה בארה"ב שהיה נמוך מהצפי".

הסקטורים המומלצים: טכנולוגיה ופיננסים

אילו סקטורים מעניינים אתם מזהים?
מונטל: "העליות בחו"ל הן יחסית רחבות, בניגוד לשנה שעברה, אז הטכנולוגיה הייתה דומיננטית מאוד. זה מעיד על החוזק של הכלכלה האמריקאית ועל כך שהחששות מהאטה משמעותית בשוק האמריקאי התפוגגו באופן יחסי. אז אנחנו רואים עליות בטכנולוגיה, בתשתיות, באנרגיה ובפיננסים.

"לעומתם, סקטור הנדל"ן עדיין חלש בגלל שהריבית נשארה גבוהה. שוב, הכלכלה האמריקאית מפתיעה לחיוב ב־2024 ולכן הריבית תרד הרבה פחות ממה שחשבו. לכן ענפים שרגישים לריבית, בעיקר נדל"ן, נפגעים. גם חברות הקשורות לעולם הצריכה כמו סטארבקס וטסלה שמשכה למטה את הסקטור, עדיין חלשות. עם זאת, צריך לזכור שהסקטור עדיין חיובי מתחילת השנה".

קלינסקי ממור: "מאי מחזק את הנרטיב של ריבית גבוהה לאורך זמן, מה שממשיך לייצר הזדמנויות באפיקי החוב השונים, בין אם הסחירים ובטח שבלא סחירים. זה משהו שנוכל ליהנות ממנו בשנים הקרובות גם בטווח הקצר וגם בבינוני. לגבי האקוויטי, השוק בארה"ב התאושש מאוד במאי על רקע דוחות חיוביים של החברות. אולם המכפילים ממשיכים להיות לא נמוכים, בטח כשמשווים אותם לאג"חים. אם אג"ח של ממשלת ארה"ב נסחרת ב־5% תשואה והמניות במכפילים של מעל 20, אז יש הרבה יותר סיכון במניות".

מה לגבי ישראל?
קלינסקי: "בישראל, למרות שהתשואה חיובית בסך הכל, היא הרבה פחות טובה מאשר בעולם, זאת כמובן בשל המלחמה וגם בשל הניהול הכלכלי. מצד שני, בישראל התמחור הרבה יותר זול והשוק כבר מתמחר חלק ניכר מ'הרע'. לכן, אם תהיה עסקת שבויים, פתרון מדיני או נורמליזציה עם סעודיה נוכל לראות התאוששות מאוד משמעותית".

עוד כתבות

סטודנטים בבראון, באפריל. האוניברסיטה תערוך הצבעה בנושא החרם על ישראל / צילום: Reuters, Anibal Martel

החרם באוניברסיטאות העילית בארה"ב מגיע לקרנות ההשקעה בהייטק הישראלי

שורת אוניברסיטאות בארה"ב הסכימו לדון, ובמקרים מסוימים אף להצביע, בנושא הסטת ההשקעות שלהן מישראל ● לפי מומחים, להחלטה כזו צפויה להיות השפעה נרחבת על ההייטק הישראלי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

המטען שנתפס על ידי השב''כ / צילום: תקשורת שב''כ

הותר לפרסום: סוכל פיגוע התאבדות של חמאס בפנים הארץ

גופתו של דולב יהוד ז"ל, שהוגדר כחטוף מאז 7 באוקטובר, אותרה בניר עוז • צה״ל חיסל פעיל צבאי במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה  דובר צה"ל עדכן כי מערכת "חץ" יירטה טיל קרקע-קרקע ששוגר מתימן למרחב ים סוף, אין נפגעים ● דיווח: כטב"ם תקף רכב באזור צור, הרוג במקום • עדכונים שוטפים 

תומר וינגרטן מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: יח''צ

חברת הסייבר שצנחה אחרי הדוחות והישראלית שבדרך לנאסד"ק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי צפויה להשלים הנפקה בנאסד"ק ●  סנטינל וואן הציגה תחזית מאכזבת ● וארבה רובוטיקס קפצה בחדות לאחר שהודיעה על קבלת הזמנות בהיקף של 103 מיליון שקל לגיוס חוב בבורסת בת"א

אננסים למכירה בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Shutterstock

שנה לפתיחת השוק ליבוא אננס: המחירים נחתכו בחצי, והצריכה הוכפלה

למרות שמשרד החקלאות פתח את יבוא האננס מקוסטה ריקה בלבד, מחיר הפרי צנח בכמעט 50% - והפרי הפך לנגיש יותר עבור הצרכן הישראלי ● הנתונים מצביעים על כך שכשמסירים רגולציות חוסמות יבוא - המחירים יכולים לרדת, לעתים אף מבלי לפגוע באופן משמעותי בייצור המקומי

מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

הסוף לחניה חינם בכחול לבן בכל העיר: עיריית תל אביב משנה מדיניות ומעלה מחירים. כל הפרטים

עיריית תל אביב הודיעה על עדכון מדיניות החניה בעיר ועל העלאת תעריפים גורפת ● החל בינואר 2025 יידרשו תושבי העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם - בהתאם לנדרש בחוק ההסדרים משנת 2021 ● מספר אזורי החניה בעיר יוכפל ● אלה התעריפים החדשים

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים שיוביל לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בתוך כך, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

ירושלים / צילום: Shutterstock

ירושלים הפכה לעיר הראשונה בישראל עם יותר ממיליון תושבים

לכבוד יום ירושלים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים שונים על עיר הבירה - בנשואי ילודה, בנייה, חינוך ואבטלה ● מהנתונים עולה בין היתר כי למרות גודלה ומיקומה המרכזי, ירושלים היא עיר בעייתית למדי מבחינת תעסוקה

ראש ממשלת ספרד עם נשיא היצרנית הסינית צ'רי בברצלונה, באפריל. החברה מתכוונת להקים מפעל ייצור במדינה / צילום: Reuters, Stringer

מיתוג מחודש וייצור מקומי: כך ינסו הסינים לעקוף את מגבלות היצוא לאירופה

יצרנים סינים פועלים לשמור על נוכחותם באירופה, חרף מגבלות היצוא שמתכננת להחיל עליהם נציבות האיחוד ● בין השיטות: הקמת מפעלי ייצור בספרד ובטורקיה, ושיתופי־פעולה שימתגו אותם כ"אירופיים" ● וגם: מותג הרכב הסיני שמצליח למכור בישראל בהיקף דומה לכל אירופה

טראמפ אכן הורשע במשפטו, אבל לא כל מה שאומרים על ההרשעה נכון

גזר הדין של נשיא ארה"ב לשעבר בפרשת דמי השתיקה יינתן רק ב־11 ביולי, אבל הרשת כבר חגגה - ולא תמיד עם העובדות ● המשרוקית של גלובס

תקיפה אוקראינית על אדמת סוריה / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי של Kyiv Post

באוקראינה מדווחים: כוחותינו פועלים נגד רוסיה בגולן הסורי

כוחות אוקראינים תוקפים בסוריה, בשיתוף פעולה עם המורדים בממשל אסד ● המטרה: לפגוע במורל הרוסי, ובכוחות סורים שנשלחים להלחם באוקראינה

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

קניון עופר בפתח תקווה / צילום: גדי סיירא

מליסרון משקיעה 65 מיליון שקל בשיפוץ קניון עופר בפתח תקווה

במסגרת השיפוץ יושלמו בשבועות הקרובים פתיחה של שבעה מותגים בינלאומיים ומקומיים בהשקעה של כ-53 מיליון שקל - הבולט בהם הוא של זארה, שפתחה בקניון את החנות הגדולה בארץ בהשקעה המוערכת בכ-25 מיליון שקל

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

הנתונים נחשפים: האח הקטן והתנודתי של S&P 500 סוחף את שוק הקרנות

בין ינואר למאי השנה גייסו קרנות הנאמנות העוקבות אחרי מדד נאסד"ק 100 כ־750 מיליון שקל - פי שניים מאשר בכל שנת 2023 ● המדד מוטה הטכנולוגיה מושך יותר ויותר ישראלים, אם כי עדיין מדובר בכסף קטן ביחס לנהירת המשקיעים לאח הגדול, מדד S&P 500 ● בשוק מסבירים כי מדובר בדרך טובה להשיג תשואות גבוהות, אבל גם מזהירים מפני הסיכונים

נטל המשכנתאות יגדל / איור: גיל ג'יבלי

גזירה חדשה: עוד לפני שהספקתם לקחת משכנתה, היא כבר התייקרה

לפי בדיקת גלובס, מי שהחל בהליך נטילת משכנתה לאחרונה עלול לפגוש התייקרות בהחזר החודשי, וגם לווים ותיקים במסלול ריבית משתנה צפויים לשלם יותר ● הסיבה: עליית תשואות האג"ח הממשלתיות מכבידה על הבנקים וגורמת לעלייה ● מה אפשר לעשות כדי לרכך את המכה?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בת"א על רקע הדיווחים על מגעים לעסקת חטופים: מדד הבנקים זינק בכ-3%

ת"א 35 עלה ב-1.1% • השקל מתחזק ב-1.5% מול הדולר ● נאווטיס דיווחה על סיום הקידוח בפרויקט שנדרואה ● סיפיה ויז'ן מזנקת בעקבות קבלת חוזה באירופה ● מיטב: "ההתאוששות במשק מתבססת בעיקר על הצריכה הפרטית" ● מדד רשתות השיווק הוא בעל התשואה הגבוהה ביותר בבורסה מתחילת השנה

משתתפי משלחת של דיפלואקט / צילום: דיפלואקט

הסטודנטים הישראלים והזרים שהופכים לשגרירי הסברה של ישראל

ארגון דיפלואקט מכשיר בימים אלה כ-180 סטודנטים, כולל משרתי מילואים, במטרה לייצג את המדינה בזירת יחסי החוץ ● בוגרי הארגון לקחו השנה חלק במשלחות להאג ולקמפוסים בארה"ב ● ישראל מתגייסת

וול סטריט, ניו יורק. מה צפוי בחודשי הקיץ? / צילום: Shutterstock, Christopher Penler

הראלי ימשיך? מה ההיסטוריה מלמדת על ביצועי וול סטריט בקיץ

וול סטריט סגרה את חודש מאי בעליות נאות ● מדד ה-S&P 500 זינק ב-4.8%, הרבה מעל הממוצע בעשור האחרון ● מה צופים האנליסטים לחודשי הקיץ, ואיזה סקטור צפוי לבלוט?

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

הכלכלן הראשי באוצר מאותת על הגזירות הצפויות בתקציב

תוך פחות מחודש ובאופן חריג, פרסם הכלכלן הראשי שמואל אברמזון שלושה מחקרים על סוגיות שעומדות כעת על שולחן הדיונים באוצר ● נתונים על תעסוקת בוגרי החינוך החרדי, רווחי השיא של יבואני הרכב והיקף הטבות המס במשק, מתכתבים עם שאיפות המשרד לקראת תקציב 2025 ● המהלכים עוד ייבחנו מול מציאות פוליטית מורכבת

קלאודיה שיינבאום, שנבחרה לנשיאה החדשה של מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo

המועמדת היהודייה נבחרה לנשיאה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו

הנשיאה הנבחרת של מקסיקו היא ד"ר להנדסת אנרגיה, שעומדת בראש מפלגת שמאל ● לפני מלחמת העולם השנייה סבה וסבתה היגרו למקסיקו בעקבות רדיפות אנטישמיות ● היא התחייבה להמשיך במידה רבה במדיניות של הנשיא היוצא וקיבלה את תמיכת מפלגת השלטון