גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם
מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

 

קניוני עזריאלי, קבוצת ביג, קניוני עופר ו-G City

לקראת יום הזיכרון התגייסו קבוצות הקניונים והמרכזים המסחריים לפרויקט "אבנים עם לב אדם", שמטרתו יצירת סולידריות עם המשפחות השכולות, חיזוק החברה הישראלית והנצחת החללים ונרצחי פעולות האיבה.

ראיון | סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה
לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

במסגרת הפרויקט, שמובילה היזמית החברתית חוי ארנפלד, מוצבים דוכנים בעשרות מוקדים, שבהם ניתן לצייר על חלוקי נחל מסרים של חום, אהבה ותקווה. לאחר מכן, האבנים יונחו על ידי מתנדבים על קברי חללים ונרצחי פעולות איבה.

מדובר בפרויקט שהחל לפני שנים אחדות, ובמסגרתו הונחו מדי יום זיכרון כ-30 אלף חלוקי נחל על קברי חללים ונרצחים. בעקבות מתקפת חמאס ומלחמת חרבות ברזל הוגדל היעד להנחת 100 אלף אבנים.

לדברי ארנפלד, "למרות האובדן והכאב העצומים שכולנו חשים, אנחנו גם נחשפים לעוצמה האדירה של החברה הישראלית, בייחוד לתעצומות הנפש האדירות של חיילנו, שמחרפים את נפשם. השנה הגדלנו את היעד להנחת האבנים, ואני מודה לגופי המסחר שהתגייסו לעזור לנו לעמוד במטרה".

מבוע

בית המדרש הישראלי מבוע עורך את אירועי "עשרת ימי תודה", הכוללים מגוון טקסים ששיאם בטקסי קריאה משותפים של מגילת העצמאות, שייערכו בבוקר יום העצמאות ברחבי הארץ והעולם. "המון קהילות, קיבוצים ואפילו משפחות מתכנסים יחד לקריאת המגילה", מספרת קרן אפלבאום ריף, סמנכ"לית המדרשה וממובילות היוזמה.

לדבריה, "הטקס נמשך כחצי שעה, ומאפשר למשתתפים בו להתחבר ליסודות המשותפים לכולנו, שעל בסיסם נחתמה מגילת העצמאות ולחדש את הברית ביננו לבין המדינה. הטקסים ייערכו ברוח של הכרת התודה על קיום המדינה, שבתקופה מורכבת זו הופכת למשימה חדשה - לקחת אחריות על כך שמדינת ישראל תמשיך להתקיים גם בעתיד, ולכונן אותה מחדש ברוח המקום והזמן הזה".

יוזמה נוספת תתקיים ערב קודם לכן, בתום אירועי יום הזיכרון ועם כניסתו של יום העצמאות, בצורת טקס מעבר ייחודי במרכז מבוע, ברחוב אחד העם 3 בירושלים. טקס המעבר יכלול מעגלי לימוד ושירה המלווים בטקסטים מארון הספרים הישראלי והיהודי, תפילת הלל משותפת ומסיבת עצמאות.

להדפסת נוסח של מגילת העצמאות: לחצו כאן

אפלייד מטיריאלס

חברת ההייטק אפלייד מטיריאלס, שארבעה מעובדיה נפלו במלחמת חרבות ברזל (שלושה עובדים נרצחו במסיבת הנובה ועובד נוסף נפל בקרב ברצועת עזה), קיימה ריצה מיוחדת תחת הכותרת "לזכרם" - בהשתתפות עשרות מעובדי החברה. בנוסף יתקיים טקס בקמפוס החברה בפארק המדע ברחובות בשיתוף מיזם "אלבום שקוף", התומך בלוחמים שעברו פוסט טראומה ומעניק סיוע לפציעות השקופות.

משתתפי המרוץ של אפלייד מטיריאלס / צילום: אפלייד מטיריאלס

מיזם מוקירים

במסגרת יוזמת ״מוקירים״, ביום שני (13.05.24) יעמדו מורי דרך בכ-80 אנדרטאות ואתרי הנצחה לנופלים ולנופלות, ויספרו עליהם ועל האירועים המונצחים במקום. השנה יוקדש המיזם למורה הדרך איתן זיו ז"ל ורעייתו תמי פלג זיו, שנרצחו בשבת ה-7 באוקטובר בביתם שבקיבוץ בכפר עזה.

רבים נוהגים לפקוד אתרי זיכרון ברחבי הארץ, ובייחוד כאלו הסמוכים למקום מגוריהם, מפאת כבוד ליום זה. הציבור מוזמן לבחור אתר, ולהצטרף למורי הדרך שיהיו בו בהתנדבות בשעות 10:00-12:00.
לאתר היוזמה: לחצו כאן

פורום "120 מנהיגות מחברות"

מטס ענק של 10,000 עפיפונים, בהכנת והשתתפות הקהל הרחב, ייערך באירוע העצמאות המרכזי בלטרון למען החטופים, הפצועים והלוחמים - שיתקיים מטעם פורום "120 מנהיגות מחברות".

מאחורי המיצג עומדת היזמת החברתית טלי דביר לבנת, שהיא ממייסדות הפורום, יחד עם קואליציית הארגונים. הציבור מוזמן להדפיס עפיפון מראש, לכתוב שם של חטוף או חלל ולהגיע איתו למטס, או להכין עפיפון במקום האירוע.

הדמיית עפיפון במטס של ​פורום ''120 מנהיגות מחברות'' / צילום: באדיבות טלי דביר לבנת

לדברי דביר לבנת, "מטס העפיפונים הייחודי יאפשר לכולנו להרגיש את החיבור הנחוץ כל כך ביום זה, לחטופים ולחללי המלחמה, ולהרגיש יחד אווירת עצמאות, בשילוב הערכים החשובים ביותר בימים אלה - אחדות, תקווה וכמיהה משותפת לימים טובים יותר".

הכניסה בתשלום סמלי, והסכום שייאסף יועבר כתרומה למשפחות החטופים והמשפחות השכולות.

לרישום ו/או מתן תרומות: לחצו כאן

מי עדן

חברת מי עדן תתרום כ-10,000 בקבוקי מים לארגון ''עזר לחייל'', לטובת חלוקה בבתי העלמין ביום הזיכרון. ארגון 'עזר לחייל' מתרכז בפרויקטים של נתינה, סיוע וחיזוק המורל של הלוחמים והחיילים והחיילות. ביום הזיכרון, הארגון מגייס מתנדבים לחלוקת בקבוקי מים בבתי עלמין ברחבי הארץ.

מי עדן יצרו קשר עם הארגון וסייעו בתרומת בקבוקים, ובנוסף החברה תתרום בקבוקי מים לטובת טקס יום הזיכרון לנופלי סיירת גבעתי שיתקיים בבית האופרה בתל אביב.

המועצה הציונית וידידים

המועצה הציונית בישראל וארגון "ידידים" מחלקים ברחבי הארץ 50 אלף צמידי הוקרה עם הכיתוב "אומרים לצה"ל תודה", באמצעות רכזי המועצה הציונית בישראל ומתנדבי ידידים. מטרת היוזמה היא להעלות על נס ולהדגיש את הוקרת התודה וההוקרה לחיילי וחיילות צה"ל, שמאז ה-7/10 שומרים על ביטחוו המדינה ומסכנים את חייהם.

סטרטסיס

חברת מדפסות התלת מימד סטרטסיס הזמינה את עובדיה להעלות סיפורים ותמונות של נופלים ונרצחים שהיו קרובים לליבם, ואספה אותם לסרטון מיוחד שיוקרן ל-600 עובדי החברה בישראל, בין היתר על גבי מסכים בכניסה למטה החברה ברחובות, בקומות המשרדים ומפעל החברה בקריית גת.

Artlist

חברת הקריאייטיב והטכנולוגיה מציינת השנה את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה בתערוכה מיוחדת תחת השם " Artlist Remembers Artists " לזכרם של 5 יוצרים שאיבדו את חייהם באירועי ה-7 באוקטובר. התערוכה מציגה את סיפורם של אמיר לביא, יהב וינר, יחזקאל רזילוב, עמרי אחרק וענבר הימן, לצד יצירות אמנות שלהם, בהן ציורים, טקסטים, קטעי וידאו ועוד. בנוסף, ייערך שיח עם שניים מעובדי החברה, נדב אלוביק ויובל סמו, שלקחו חלק בהפקת הסרט "שש וחצי", סרט תיעודי ייחודי המציג בעזרת מודלים מיניאטוריים ואנימציות עדויות של ניצולים שהותקפו באירועי ה-7 באוקטובר.

עוד כתבות

ד''ר שרון זיו ביימן / צילום: המכללה האקדמית תל אביב יפו

איך מסייעים לבני משפחה של חטופים להתמודד עם הקושי הנפשי

מכון מפרשים של האקדמית ת"א־יפו מקים את מרכז "נמל מבטחים", שיכשיר אנשי מקצוע לטיפול במשפחות חטופים, בחוזרים מהשבי ובבני משפחתם ● המטרה: התמודדות יעילה עם הטראומה ● ישראל מתגייסת

צילום: AP - Adel Hana, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסמכים שחושפים: כך קיבל רב המרצחים יחיא סינוואר חנינה מממשלת ישראל

יחיא סינוואר, האיש שחתום יותר מכל על זוועת 7 באוקטובר, היה אמור לסיים את חייו בכלא אך שוחרר בעסקת שליט ● גלובס חושף לראשונה את תיק החנינה של מנהיג חמאס: מגיליון ההרשעות, דרך סירובו לחתום על התחייבות שלא ישוב לטרור ועד לחתימה של נשיא המדינה ושר המשפטים

המדינה המפתיעה שמקררת יחסים עם ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התמיכה בישראל ביפן הולכת ויורדת וכעת לראשונה שגריר ישראלי לא הוזמן לטקס הזיכרון בנגסקי, עתירה בצרפת רוצה למנוע כניסה של כל גורם ביטחוני לתערוכת נשק והאיחוד האירופי הזמין את שר החוץ כ"ץ כדי לבחון את היחסים עם ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

כביש 1. התנועה אמורה הייתה להיעצר / צילום: תמר מצפי

מסוכן או לא? הגרסאות הסותרות של סולל בונה מאחורי עצירת העבודות הפתאומית בכביש 1

סולל בונה חזרה לעבוד על גשר מסילת הרכבת מעל כביש 1, אך כעת היא מטיחה ברכבת טענות "זה לא סוד שההחלטה של הרכבת לשנות את שיטת הביצוע, כך שתבוצע בשלבים הפכה את הפירוק למורכב ומסוכן בהרבה" ● "נראה כמו מקרה שסולל בונה עושים דאמפינג במכרז ואז מבצעים שביתות איטלקיות כדי להוציא יותר כסף מהרכבת", אמר גורם בענף

משאית חשמלית של BYD / צילום: יח''צ

המשאיות החשמליות כבר פה, ודגמי הרכב החדשים שבדרך לישראל

ברבעון הקרוב, צפויות להיכנס לפלח המשאיות החשמליות מספר יצרניות מרכזיות מסין ומאירופה, שישווקו דגמים שלהן בישראל ● וגם: המותגים הסיניים ממשיכים לזרום לארץ, יחד עם דגמים חדשים שכבר הגיעו לשוק ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הבנקים השיל 2%, השקל נחלש

בסיכום שבועי - ירד מדד ת"א 35 ב-1.6%, ת"א 90 ב-3.6% ומדד הבנקים ב-2.3%, מדד הדואליות עלה ב-0.6% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● קנון מימשה מניות בצים ● בפועלים מעריכים כי האינפלציה בחודש מאי תחצה את הרף העליון של יעד בנק ישראל ● בלומברד אודייר ממליצים על אג"ח מדינות אירופה

דן אילוז, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם הרשות הפלסטינית משלמת משכורות למחבלי הנוח'בה?

הרשות הפלסטינית מעוניינת לשלם משכורות למחבלי ה־7 באוקטובר, אבל הכסף עוד לא עבר ● המשרוקית של גלובס

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

האם עדיין יש עיכובים בשרשראות האספקה ומהן ההשלכות?

מחירי התובלה הימית עלו משמעותית עם פרוץ המלחמה בצל מתקפות החות'ים בים האדום ● ציר ההגנה האמריקאי הצליח למתן את התקיפות ואיתן את מחירי השינוע, אבל מחירי השילוח הימי עדיין גבוהים יחסית לשנים קודמות, והשוק כולו נשען על איזון רגיש של המתיחות במזרח התיכון ● שאלת השבוע, מדור חדש

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפצה חברה ב-80 אלף שקל, לאחר שהטילה עיקול "בטעות"

בית משפט השלום קבע כי "מצופה מרשות המסים לבדוק ביסודיות טענה לטעות בעיקול, מתוך הבנה שהטלת עיקול בסכום כה גבוה עלולה לגרום להפצת שמועות בקהילה העסקית, עד כדי תחילת תהליך של כדור שלג מתגלגל ומתעצם שעלול לגרום לקריסה כלכלית"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השינויים בשופרסל נמשכים: תיפרד ממשרד הפרסום גיתם

האחים אמיר ממשיכים בקיצוצים ובסבב הפרידות, ופעם – משרד הפרסום גיתם שליווה את הרשת במשך שלושה עשורים ● תקציב הפרסום של שופרסל, המוערך בעשרות מיליוני שקלים, צפוי להיחתך דרמטית

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז / צילום: Shutterstock

ספרד הודיעה שתצטרף להליכים נגד ישראל בהאג, אך לא ברור באיזה מעמד

מההודעה הספרדית שפורסמה היום לא ברור אם מדריד מתכוונת לתמוך בעמדת דרום אפריקה לפיה מתקיים "רצח עם" ברצועת עזה - או שהיא מתכוונת להשתתף בהליך בלבד ולהביע את עמדתה בנוגע למנדט של בית הדין בהאג להכריע בעניין ולספק צווים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

חברת הנדל"ן שרוצה לגייס כסף בבורסה ומיד לתת לבעלים בונוס שמן

ארבע חברות נדל"ן יזמיות פועלות לגייס לראשונה מאות מיליוני שקלים בבורסה בת"א ● הצצה לתשקיפיהן מגלה למה מיועד הכסף - החל מפירעון הלוואות מזנין בריבית דו-ספרתית, דרך עסקאות מימון עם המשפחה ועד להענקת בונוס של 10 מיליון שקל לבעלי החברה

MG4 X-RANGE / צילום: יח''צ

הסינית שהצליחה במקום שבו הרבה אחרות נכשלו. ובמחיר סביר

הגדלת הסוללה והארכת הטווח למשפחתית החשמלית של MG שדרגה אותה ● היא לא חפה מבאגים אבל מציעה פתרון שימושי והגיוני למשפחות ולנהגי ציים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אח ביקש לשלול את זכויות אחיו עם מסמכי בנק משווייץ. מה קבע ביהמ"ש?

אח טען כי קרקע שרשומה על שמו ועל שם אחיו במשותף - שייכת רק לו ● בית המשפט דחה את התביעה וגם חייב אותו בדמי שימוש והוצאות משפט, לאחר שמומחה קבע כי מסמכי בנק שהוגשו בתביעה מזויפים

עינב צנגאוקר אמו של החטוף מתן צנגאוקר / צילום: נועם חלבי סנרמן

בכירים בקטאר נזפו בראשי חמאס: "ישראל איבדה סבלנות"


נציגי המתווכות לחמאס - "מאוכזבים מהתנהלותכם בסוגיית החטופים" ●  רשמית: רה"מ נתניהו ינאם בפני הקונגרס האמריקני ב-24 ביולי  • "נפילה בקריית שמונה, נזק נגרם לקניון • דובר צה"ל על התקיפה בבי"ס של אונר"א: "חיסלנו 30 מחבלים שהסתתרו בכיתות" • דובר משרד החוץ הקטרי: "חמאס טרם הגיב להצעה להפסקת אש; מאמצי המדינות המתווכות נמשכים" • עדכונים בולטים

קוטלר והמועמדים להחליפו: דלית רביב, ידין ענתבי, רם גב / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, איורים: גיל ג'יבלי, צילום: איל ציהר

המנהלת שצמחה בבנק, סמנכ"ל הכספים והרגולטור לשעבר: מי ינהל את הפועלים?

רשימת המועמדים לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים הבא נסגרה ● תשומת הלב מופנית לשלושה בכירים מבפנים: ידין ענתבי בסיבוב השני שלו, רם גב שהובא ע"י קוטלר מישראכרט ודלית רביב שמכירה את המערכת לעומק ● וגם: הסיכויים שימונה מועמד חיצוני

סרגיי לגודינסקי, הפוליטיקאי היהודי–גרמני שמנסה להגן על ישראל בפרלמנט האירופי / צילום: Jens Oellermann

מה גרם לפוליטיקאי הגרמני יהודי לשנות את דעתו על אנטישמיות?

"אני רואה המון תבניות אנטישמיות בביקורת על ישראל", אומר סרגיי לגודינסקי, מספר 2 ברשימת הירוקים הגרמנית לפרלמנט האירופי ● בראיון לקראת הבחירות הוא מספר על המאבק בהחלטות אנטי־ישראליות ומבהיר: "אני לא חושב שישראל תוחרם, אך יש פעולות שקשה מאוד לסנגר עליהן"

הורשת נכסים רוחניים: מה צריך לציין בצוואה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

הלקח מעיזבון קפקא: מה צריך לכתוב בצוואה כשמורישים יצירות וספרים

במלות 100 שנים למותו של הסופר היהודי המפורסם פרנץ קפקא - מבט מקרוב על המאבק הסבוך על גורל עיזבונו, שנמשך שנים ארוכות והעסיק שלוש ערכאות של בתי המשפט בישראל ● וגם: מה אפשר ללמוד מכך על הורשת נכסים רוחניים?

מורגן פרימן בקמפיין תדיראן / צילום: צילום מסך

מצננים את המסך: מותגי המזגנים משתלטים על הפסקת הפרסומות

טורנדו, אלקטרה ותדיראן מתברגים במקומות הרביעי, השישי והשביעי בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק לאומי והמהלך המשותף עם ארקיע, והאהובה ביותר - בפעם השמינית - שייכת לביטוח 9