עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אין זה סוד שהרכב החשמלי הפך ללהיט בישראל בשנים האחרונות, עם נחשול אדיר של מותגים סיניים ששוטף את השוק. אך בעוד שבסיכום השנה החולפת העריכו בענף כי כל מכונית חמישית שנמכרת בישראל היא חשמלית, דווקא יצרנית האנרגיה או.פי.סי , שבשליטת חברת ההחזקות קנון של עידן עופר (כ־55%), אינה רווה נחת מתחום משלים שאליו נכנסה לפני כשלוש שנים - טעינת רכבים. ברבעונים האחרונים מחקה החברה כ־44 מיליון שקל משווי ההשקעה שביצעה בחברת ג'ינרג'י, המייצרת ומתקינה עמדות טעינה לרכב חשמלי.
● מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים
● תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?
● רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף
נראה כי סיבות מרכזיות לקשיי ג'ינרג'י וחברות נוספות הפועלות בתחום הן שתחום טעינת הרכבים החשמליים בישראל הפך לתחרותי במיוחד, לצד היעדר תמיכה ממשלתית ורגולציה מכבידה (ראו מסגרת). בין החברות הציבוריות שנכנסו לתחום הטעינה בשנים האחרונות ניתן למצוא גם את אפקון שבשליטת משפחת שמלצר ואינטר תעשיות של ברק דותן, לצד שורה של חברות פרטיות.
או.פי.סי אנרגיה המנוהלת על ידי גיורא אלמוגי רכשה בשנת 2021 את השליטה (51%) בג'ינרג'י, המפתחת, מוכרת ומתקינה עמדות לטעינת רכב חשמלי. בתמורה שילמה החברה סכום כולל של 67 מיליון שקל. בדוחות לשנת 2022 הכירה או.פי.סי במוניטין שנבע לה מההשקעה בסך של 42 מיליון שקל. אלא שכבר בדוחות לסיכום השנה שעברה, שפורסמו במרץ האחרון, בוצעה מחיקה משמעותית של 23 מיליון שקל בגין אותה השקעה.
רואי החשבון ציינו בדוחות כי לאחר בחינה, הסכום שהוא בר השבה בגין העסקה נמוך מערכו בספרים. השבוע דיווחה או.פי.סי כי היא צפויה לבצע מחיקה נוספת של 21 מיליון שקל בגין ג'ינרג'י בדוחות הרבעון הראשון של 2024, ולמעשה להשלים בתוך מספר חודשים את מחיקת מלוא המוניטין שהוכר בעסקת הרכישה.
פעילות טעינה בשוק הפרטי ב־6 מדינות
ג'ינרג'י (Gnrgy) נוסדה בשנת 2008 על ידי רן אלויה ומנוהלת על ידו עד היום. החברה מפתחת ומייצרת עמדות טעינה של רכבים חשמליים ופועלת לפי האתר שלה בשש מדינות. היא פועלת בשוק הפרטי ומקימה עמדות טעינה ללקוחות פרטיים ועסקיים, ביניהם יבואני רכב, אנשים פרטיים, מרכזי מסחר, תחנות דלק, חברות הייטק ועוד. כמו כן, יש לג'ינרג'י גם פעילות של עמדות טעינה ברשת ציבורית לגופים עסקיים וציבוריים. בנוסף היא מציעה מערכות לניהול אנרגיה בבניינים רבי קומות.
בתחילת השנה נראה היה שאו.פי.סי מחפשת את דרכה בקשר להשקעה המדוברת. בינואר נחתם מזכר הבנות לא מחייב עם מנכ"ל ג'ינרג'י אלויה, שהעמיד לאו.פי.סי את האפשרות לרכוש את חלקו (49%), ואם לא תממש את הזכות הזו יקבל אלויה את האפשרות לפרק זמן קצוב לרכוש את חלקה של או.פי.סי בחברת הטעינה.
בד בבד, התקשרה או.פי.סי עם צד שלישי, ששמו לא דווח למשקיעים, לגבי אפשרות למיזוגה של ג'ינרג'י כנגד הקצאת זכויות במיזם של אותו גורם. השבוע דיווחה החברה שמזכר ההבנות לא התממש לעסקה, ולפיכך היא צפויה לרשום את ירידת הערך הנוספת בדוחות הרבעון הראשון.
עבור עידן עופר, בעל השליטה באו.פי.סי, לא מדובר בהשקעה ראשונה בתחום הרכב החשמלי המסבה לו הפסדים. לפני כ־10 שנים קרס מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, שאותו הוביל עופר לצד יזם ההייטק שי אגסי, לאחר שצבר הפסדים של 3 מיליארד שקל מאז הקמתו ב־2007. באותו מיזם, שנועד להקים תשתית לטעינת מכוניות חשמליות ומתן שירותי דרך, השקיעה החברה לישראל שבשליטת עופר, והוא כלל פיתוח רכבים חשמליים עם חברת רנו.
או.פי.סי דווקא צומחת ומשגשגת
במקרה הנוכחי, ההשקעה בג'ינרג'י צנועה כמובן בהרבה, ובהתאם גם ההפסדים הפוטנציאליים קטנים יחסית. ג'ינרג'י מהווה השקעה זניחה במונחים של או.פי.סי, הנסחרת בשווי של כ־6.5 מיליארד שקל, כאשר בשנה החולפת עלתה מנייתה בכ־11%. עיקר פעילותה של או.פי.סי ממוקד בהקמה והפעלה של תחנות כוח. במצגת שפורסמה לאחרונה למשקיעים, ציינה החברה כי הפורטפוליו שלה כולל הקמת תחנות כוח מופעלות בגז טבעי, מיזמי אנרגיה ירוקה של פאנלים סולאריים ורוח בהיקף של 10.1 ג'יגוואט.
את שנת 2023 סיימה או.פי.סי עם הכנסות של 2.55 מיליארד שקל, צמיחה חדה של 32% ביחס לשנה הקודמת. לכך הובילו זינוק בהכנסות בישראל, כתוצאה מעלייה בצריכת החשמל, לצד גידול בהכנסות מלקוחות פרטיים בגין עלייה בתעריף השימוש בתשתיות החברה. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות קפץ ב־28% הודות לריסון בהוצאות ההנהלה, והסתכם ב־152 מיליון שקל.