גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השאלה הגדולה החוזרת ומנסרת בימים האלה היא מה היה עושה דונלד טראמפ, מפני שייתכן מאוד כי החל מינואר הבא הוא אומנם יחזור לעשות בוושינגטון. מה למשל היה עושה טראמפ במשא ומתן עם חמאס? קודם כול, ברור בהחלט שהוא היה משתתף בתהליך הזה באופן אינטנסיבי. אין דבר המעניין אותו יותר מאשר "אמנות העסקה", שם ספרו המפורסם.

WSJ | אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?
העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה  
מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים 

הוא מעולם לא התעניין בפרטי מדיניות, ומעולם לא היו לו סנטימנטים כלפי איזשהו מרכיב באיזושהי משוואה. הוא חופשי מכל אהדה. אבל הוא איש הלהוט לסגור עסקאות, והוא כמובן מאמין מושבע בסגולותיו שלו כנושא ונותן. זוכרים את "עסקת המאה", שהבטיח לפתרון השאלה הפלסטינית? או ניסיונו לשכנע את איראן שהוא יציע לה עסקה נדיבה להפליא אם היא רק תתנהג יפה? או התרברבותו שהוא יסיים את המלחמה באוקראינה ביום אחד?

יש אפילו רמז לגישתו כלפי חמאס. בשנה השלישית של נשיאותו הוא עסק במרץ בתכנון עסקה עם ארכי-טרוריסטים. הוא היה מוכן אפילו להזמין אותם לקמפ דייוויד למעמד החתימה. יועציו הניאו אותו, אבל רק בקושי.

זה היה קשור בהבטחת הבחירות שלו ב-2016 לצאת מאפגניסטן. היא לא עניינה אותו, הוא לא הבין אותה, גורל האפגנים לא נגע לליבו. הוא האיש שטס ב-2018 לסינגפור, כדי לעשות עסקה עם קים ג'ונג און, רודנה הרצחני של קוריאה הצפונית. הוא אפילו השיא לו עצות בעניין היחיד שבאמת גרם לו התרגשות: פיתוח נדל"ן.

קיווה לפרס נובל

הוא הציע אפוא למנהיג הטליבאן לבוא לקמפ דייוויד. הוא חשב כמובן על הדרמה התקשורתית. הוא חזר והביע את התקווה שהוא יקבל יום אחד את פרס נובל לשלום. שנוא-נפשו, ברק אובמה, קיבל את הפרס על, בעצם, לא כלום, אז מדוע שטראמפ לא יקבל על משהו ממשי?

התוכנית הייתה להביא את האפגני לקמפ דייוויד ב-9 בספטמבר 2019. יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, לימים מבקרו המר, ג'ון בולטון, הזהיר את הנשיא מפני הרושם הוויזואלי הקשה. היעלה על הדעת שהנשיא ירעיף חיבה וכבוד על פטרון אל קאעידה משכבר הימים, ועוד ערב יום השנה להתקפת אל קאעידה על המגדלים התאומים ועל הפנטגון? האזהרה פעלה את פעולתה. טראמפ מתעניין בטראמפ, וטראמפ הבין שטראמפ לא ייצא נשכר מן החיזיון של טראמפ מעניק אירוח נשיאותי לאחד המאפשרים של רצח המוני אמריקאים.

אבל עצם הרעיון של התנערות ארה"ב מכל אחריות לגורל אפגניסטן הוסיף לפעם בו. חודשים אחדים אחר כך ארה"ב חתמה על הסכם עם הטליבאן להסתלק מאפגניסטן במאי 2021. המשא ומתן התנהל בדוחא בירת קטר. הנושא ונותן העיקרי מטעם ארה"ב היה זלמאי חליזאד, פליט מאפגניסטן, שעלה לגדולה במדרג הדיפלומטי האמריקאי, וכיהן במשרות בכירות מאוד. הכול הניחו שהוא מכיר את הטליבאן, ואותו הם לא יסובבו בכחש. למען האמת, טראמפ נתן לו מנדט אחד בלבד: להסתלק מאפגניסטן ויהי מה.

הטליבאן עמדו ללא קושי על חולשותיהם של בני שיחם. הם נתנו להם סדרת תירוצים, כדי שיוכלו לשכנע את עצמם ואת זולתם ש"הטליבאן השתנו". הם חייכו חיוכים רחבים, לחצו ידיים, אפילו דיברו עם נשים. התמורה המיידית הייתה לחץ על ממשלת אפגניסטן לשחרר 5,000 אסירי טליבאן עם הרבה דם על הידיים. המשוחררים מילאו אחרי כך תפקיד מפתח בהפלת הממשלה.

מה היה עושה דונלד טראמפ במאי 2024? האם היה מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד, ומנסה להביא לשם גם את בנימין נתניהו? הרעיון מגוחך קצת פחות ממה שהוא נשמע. הוא אינו מתיישב עם הציפיות הטבעיות, אבל הוא בהחלט מתיישב עם "אומנות העסקה".

ממשל ביידן לא היה מרחיק לכת במידה כזאת, אבל הוא כבר הרחיק לכת במידה אחרת. בשבעת החודשים האחרונים ראינו מוטציה הדרגתית בגישת הממשל אל חמאס. באוקטובר 2023 הארגון הזה היה מוטרף מעיקרו, יעד לחיסול מלא. לשון הדיבור האמריקאית כלפי חמאס מוסיפה להיות עוינת, אבל היא הופכת בהדרגה לעוינת פרגמטית.

"להתחלק בשכונה"

וושינגטון מתלוננת על חמאס, וקוראת לו לגלות אומץ, או לשאת ולתת ברצינות. הוא אינו פרטנר מפורש של ארה"ב, אבל מה יקרה אם הוא ייענה להפצרות לשפר את התנהגותו? האם הוא יהיה ראוי לשבחים? ואם חמאס ירצה אקט כלשהו של הכרה פומבית מצד ארה"ב תמורת "גמישות", היש טעם להימנע מאקט כזה? האין זה מחיר של מה בכך לעומת התמורה?

אומנות ה"עסקה" כמובן אינה המצאה של טראמפ. אמריקה היא האומה הפרגמטית פאר-אקסלנס, הלהוטה לפתור בעיות במהלך ארוחת צוהריים אחת. הנחת הפרגמטיות של בן-השיח היא הכרחית לחלוטין לכל מגע אנושי.

האמריקאים לא תמיד עשו חיל בהבנת בני-שיח שאינם קרוצים מאותו החומר. לא רק הטליבאן הערימו עליהם ללא קושי, כי אם גם הקומוניסטים בווייטנאם. אלה גם אלה הבחינו בלהיטותה של אמריקה להיחלץ ממלכודות שהיא טמנה לעצמה בארצות רחוקות.

אגב, עצם המלה הזו, "פרגמטיזם", נולדה בארה"ב במחצית השנייה של המאה ה-19. בלשונו של דניאל בורסטין, היסטוריון חד-עין של "החוויה האמריקאית", התחילה אז להתפתח בחלקים של אמריקה (הוא ציין במיוחד את ניו אינגלנד, בצפון מזרח ארה"ב) "דרך מחשבה על בעיות חברתיות, שהתמקדה בצרכים המיידיים, המשתנים והלא חזויים". הוא כתב, כי "שופטים ועורכי דין חדלו לחפש אמיתות מוחלטות, ולא התקוטטו עוד על דוקטרינות". אין קושי להראות מה גדול הוא התפקיד שעורכי דין מילאו בפוליטיקה האמריקאית, בייחוד בוגרי הרווארד וייל שעליהם כתב בורסטין.

ברק אובמה היה אחד מהם, גם במובן של רקורד אקדמי וגם במובן של מזג אינטלקטואלי. פשרה עם גברתנים, או בין גברתנים, הייתה בעיניו גם בלתי נמנעת וגם רצויה. הוא פגש פשרות כאלה בשכונות העוני של שיקגו, כאשר היה מדריך של חבורות נוער. בהשראת שיקגו הוא קרא לערב הסעודית ללמוד "להתחלק בשכונה" עם איראן. סוף סוף, גם לבריונים יש אינטרסים, וגם בריונים יכולים להיות פרגמטיים, הלוא כן.

ההתנהלות האמריקאית כשלעצמה ראויה להערצה, מפני שהחתירה אל הסכם פשרה תמיד רצויה. אבל איפה דרום וייטנאם? ואיפה הדמוקרטים הפרו-מערביים של אפגניסטן? במהלך המשא ומתן שהניב את חורבנן של שתי הארצות האלה ארה"ב לא תמיד הצטיינה באמירת האמת לבעלי בריתה. לפעמים היא עוררה את הרושם שהיא התמכרה למטרה על חשבון האמצעים; שהיא חטאה בעודף פרגמטיות.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

בכיר במשמרות המהפכה: התקבל אות מהמסוק של ראיסי

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, באיראן מדווחים שהתקבלו אותות מהמסוק ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים מחר עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ