גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

ספינת קרוזים בנמל חיפה, ספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock
ספינת קרוזים בנמל חיפה, ספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

כמו בעולם, גם בישראל הרגישו בשנים האחרונות שגשוג בענף הקרוזים. בעולם נרשם שנה שעברה שיא חדש של הפלגות. לפי דוח CLIA, שעוסק במצב ענף הקרוזים ופורסם בחודש שעבר, מספר ההפלגות ברחבי העולם צנח ב־2020, שנת הקורונה, מכ־29 אלף הפלגות לכ־5,000 הפלגות בלבד. עם זאת, ב־2023 עלה המספר והגיע לכ־30 אלף הפלגות ברחבי העולם.

בישראל, שנת 2024 הייתה אמורה להיות שנת השיא בענף הקרוזים, לאחר שנתיים מוצלחות במיוחד שבהן כ־200 אלף ישראלים ותיירים יצאו לחופשת הפלגה. אולם המלחמה שפרצה באוקטובר האחרון גרמה לשיבושים שהחזירו את שוק הקרוזים בישראל כמה שנים אחורה. 

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים
הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

מנו ספנות: הביקוש להפלגות נותר יציב

העלייה הדרמטית בהיקף הביקוש של הישראלים להפליג הגיעה בשלהי תקופת הקורונה, בשנת 2021, שנחשבה לשנה גרועה בשוק העולמי. חברות הקרוזים הבינלאומיות הביעו אז אמון בקהל הישראלי המחוסן והציבו לראשונה את ספינותיהן בנמל חיפה. "הכניסה של החברות הבינלאומיות לשוק הישראלי שינתה את כללי המשחק", אומר זוהר רום, מנהל תחום הקרוזים בנמל חיפה. "זה יצר טרנד חזק, והישראלים כמו הישראלים מגיבים לטרנדים מהר".

בשנה האחרונה ההפלגות הסדירות בישראל היו בעיקר של חברות הקרוזים מנו ספנות ו־MSC, כשלעתים גם רויאל קריביאן, NCL וחברות קרוז קטנות יותר הגיעו לנמלי חיפה ואשדוד. בסך-הכול, ב־2023 הגיעו לנמל חיפה כ־30 חברות קרוזים, כשמתוכן 10 העלו והורידו נוסעים (כלומר התחילו וסיימו את ההפלגה בחיפה). אולם עם פרוץ המלחמה ביטלו מיד חברות השייט הבינלאומיות את פעילותן בארץ. שבועיים לאחר מכן הצטרפה אליהן גם חברת מנו ספנות הישראלית. ובכל זאת, שנת 2023 נרשמה כשנת שיא בענף המקומי.

כעת החברות הבינלאומיות לא צפויות לחזור ולהפליג בארץ לפני 2025. החברה היחידה שתחזור לפעול בארץ בקרוב היא מנו ספנות, שתשוב להפליג כבר בסוף החודש הקרוב. בחברה הישראלית משדרים כעת עסקים כרגיל. חרף הביטולים, הסרת טורקיה ממפת ההפלגות ודחיית פתיחת העונה הנוכחית (שנפתחת בדרך־כלל כבר בפסח), בחברה טוענים כי הביקוש להפלגות נותר יציב. "הביקושים לא שונים משנה שעברה, הקהל הישראלי מחפש את סוג החופשה באוניות הקרוז, והיו הרבה פניות לגבי תאריך פתיחת העונה", נמסר מהחברה.

לפי מנו ספנות, למרות עליית מחירי הדלק, המזון ושאר מרכיבי הנופש באונייה, מחירי ההפלגות השנה יישארו דומים לשנה שעברה. החברה אף סיפקה דוגמאות לפיהן הפלגה של ארבעה לילות בתחילת יוני 2023 עלתה החל מ־399 אירו, מחיר זהה להפלגה שתתקיים בתחילת יוני הקרוב. מנתונים נוספים שמסרה החברה עולה כי הפלגת 11 לילות באוקטובר 2023 נמכרה החל מ־1,217 אירו, בעוד שהפלגה של 11 לילות באוקטובר הקרוב מתומחרת ב־1,294 אירו - הבדל זעום. זאת בשונה מחברות התעופה הישראליות למשל, שהציגו עליית מחירים דרמטית מאז המלחמה.

כיום, האלטרנטיבה עבור ישראלים המעוניינים לשוט בחברה בינלאומית היא לטוס לאיי יוון, רומא או ברצלונה, ומשם להפליג לאן שירצו, אך הטיסה מייקרת משמעותית את החופשה.

למה ענף הקרוזים בישראל לא מתאושש?

חברות התעופה הבינלאומיות חוזרות בהדרגה לישראל, חלקן אף מגבירות את תדירות הטיסות (כגון אתיופיאן איירליינס, פליי דובאי ו־AZAL) ומגלות גמישות יחסית בכל הנוגע לפעילותן בנתב"ג. לעומתן, כאמור, חברות הקרוזים הבינלאומיות לא ממהרות לחזור, וזאת על אף שישראל נחשבת לאחת מ־3 היעדים המשתלמים ביותר עבור חברות הקרוזים, שמרוויחות מסיורי החוף - מוקד הכנסה מרכזי עבורן.

"דווקא בגלל שמערך התחבורה הציבורית בישראל לא טוב, בין 75%-70% מהנוסעים לוקחים סיור מטעם האונייה, מה שמאפשר להם לקחת נוסעים במחירים אטרקטיביים יותר לעומת מדינות אחרות", מסביר רום.

"בשונה מענף התעופה, קרוז הוא נופש בפני עצמו - הוא היעד. לכן הרגישות היא הרבה יותר גדולה", מוסיף רום. "גם התכנון של לוח הזמנים של האוניות מתבצע בין שנתיים לשנתיים וחצי קדימה, לכן אנחנו עם העיניים לשנת 2025. בנוסף, גם לחברות הקרוזים הגדולות ביותר יש לכל היותר 20 אוניות, לחברות ממוצעות יש בין 10-15, וזה משפיע על היכולת להסיט ספינה מיעד ליעד. כמובן שגם המלחמה משפיעה. תיירים חוששים להגיע, ולחברה לא משתלם להגיע בלעדיהם".

גורמים בענף הקרוזים מעידים כי הפעם האחרונה שחלו שיבושים בענף המקומי בסדר גודל משמעותי בעקבות המצב הביטחוני הייתה במלחמת לבנון השנייה, אז חיפה הייתה תחת איום. באותה עת הועברו האוניות לנמל אשדוד כפתרון, אולם היום לא רק נמל חיפה נמצא תחת איום.

איל אטיאס, מנכ"ל MSC Cruises ישראל, מסביר כי "חברות הביטוח פחות אוהבות לבטח אונייה שמגיעה לאזור מלחמה. במבצעים קודמים זה לא היה משמעותי כמו היום, כיוון שהם היו קצרים יותר, וההשפעה שלהם לא הייתה כל־כך רחבה. הענף הזה פועל בכמעט 98% תפוסה, וזה דורש תכנון רב מראש. גם גמישות ההזזה של ציוד נמוכה".

רום מוסיף כי אחת הבעיות בתפקוד הענף המקומי היא התשתיות של נמל חיפה. "בישראל מעולם לא נבנה טרמינל קרוזים מודרני, אלא לקחו טרמינלים ישנים והמירו אותם. אם רוצים לשרת אוניות בסדר גודל גדול יותר, צריך להתאים את התשתיות ולייצר טרמינל מודרני וחדש. כיום אנחנו מתכננים טרמינל חדש שמתוכנן להיפתח ב־2027, זה עשוי להיות גיים צ'יינג'ר משמעותי. בתשתיות הקיימות לא יכולנו להגיע להרבה יותר נוסעים, ולחברות הבינלאומיות אין הרבה אופציות במזרח הים התיכון", הוא אומר.

בענף התיירות מודאגים מהמצב

תיירים לא חוששים להגיע לישראל רק דרך הים. הערכת הנזק של התיירות הנכנסת בשנת 2024 עומדת על אובדן הכנסות של כ־7 מיליארד שקל לקופת המדינה. רק בשבוע שעבר פנתה לשכת התיירות הנכנסת ל־25 ראשי רשויות בבקשה לתמיכה מיידית מול משרד האוצר ולבניית תוכנית והקצאת תקציב להצלת הענף.

בעקבות המלחמה נגרם נזק עצום לתעשיית התיירות: תנועת התיירות לישראל נעצרה לגמרי, וכתוצאה מכך כ־25 אלף מקומות עבודה נמצאות בסכנה, בעיקר בפריפריה. התוצאה מאיימת על כ־60 אלף משפחות בישראל המסתמכות על הכנסות מענף התיירות הנכנסת.

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת, אומר כי "משרד האוצר מתחמק ואינו מציג תוכנית להקצאת תקציב מינימלי להישרדותה של התיירות הנכנסת לישראל, ובכך גורם נזק לכלכלת המדינה, לענף התיירות ולכל העסקים התלויים בו למחייתם".

לדברי פתאל, ענף הקרוזים נמצא בבעיה משמעותית, היות שפעילות חברות הקרוז הזרות מושפעת ממצב התיירות הנכנסת. "גם אם התיירות הנכנסת תחזור לשגרה, לקרוזים ייקח שנה או שנה וחצי לפחות להתאושש. תהליך השיקום יהיה ארוך מאוד, יהיו חברות קרוזים משמעותיות וגדולות שפשוט לא יחזרו לארץ למרות הביקוש הגבוה. ברגע שמורידים אותנו מהמפה ומתחילים לבנות מסלולים אחרים, המשמעות היא שמוכרים אותם שנתיים קדימה. זה לא כמו מבצעים קודמים שהיו, שמיד אחרי זה חזרו לשגרה".

עוד כתבות

"לחץ ברברי": המסר של איראן למפגינים אנטישמיים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המנהיג העליון של איראן במסר תמיכה למפגינים האנטי ישראלים בארה"ב, אלג'יריה פועלת נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם, והרס שהשאירו מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת הומבולדט בברלין • כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין חברת החשמל / צילום: צילום מסך

עם זוגיות בת יותר מ-20 שנה, שקע ותקע מככבים בפרסומת האהובה ביותר

למרות האהדה הגבוהה כלפיה, הפרסומת לחברת החשמל מתמקמת רק במקום העשירי בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● בזק השקיעה את הסכום הגבוה ביותר השבוע, 1.6 מיליון שקל, וסיבוס חוזרים עם פרסומת בת שנתיים

ישראל הפכה ליעד פורה עבור עברייני סייבר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ממשרד עורכי הדין ועד אתר מדלן: למה יש כל כך הרבה מתקפות סייבר?

יותר יותר תקיפות סייבר דווחו בישראל בחודשים האחרונים על רקע המלחמה, כאשר האחרונות היכו השבוע בפירמת עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן ובאתר הנדל"ן מדלן ● במערך הסייבר הלאומי טוענים כי הם "מזהים עצימות גבוהה ומיקוד טוב מבעבר" מצד התוקפים, אך נראה כי חברות רבות נותרות אדישות למצב ● וגם: כך המידע האישי שלכם נתון בסכנה

מטבע הדוג'קוין / צילום: Reuters, Dado Ruvic

הכלבה מיפן שעשתה סנסציה בקהילת הקריפטו וברשת הלכה השבוע לעולמה

קאבוסו, כלבת השיבה־אינו היפנית, היוותה השראה למשקיעי קריפטו והפכה לפנים של מטבע הדוג'קוין, ללא ידיעתה ומבלי שבעליה תוגמלה על כך. לאחרונה היא מתה בגיל 18 ● האם המטבע בהשראתה ימשיך להתקיים עוד הרבה אחריה?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הנתון החריג שהגיע לשיא של 13 שנה והסכנות

השקל נותר יציב יחסית בשבועות האחרונים, בעוד שתשואות האג"ח הממשלתיות שברו שיא שלילי של 13 שנה ● למה נבלמה הטלטלה בשוק המט"ח ואיך עוצרים את המגמה השלילית בשוק החוב?

דגלי גיאורגיה והאיחוג האירופי במחאה בבירה טביליסי / צילום: ap, Zurab Tsertsvadze

הקרב על הקווקז: גיאורגיה נקרעת בין השאיפה לאירופה ובין רוסיה

משבר עם פוטנציאל גורלי בגיאורגיה: המונים מחו על חוק המצמצם את הדמוקרטיה ומרחיק את המדינה מהמערב, אבל הפרלמנט לא נענה למחאות ● מה לעשות באנרגיה העצומה שהצטברה? האם פני גיאורגיה למהפכה חדשה? ואיך תגיב רוסיה?

בלונים שנושאים אשפה מצפון קוריאה תקועים בין חוטי החשמל במוג'ו, דרום קוריאה / צילום: ap, Jeonbuk Fire Headquarters

מטח הבלונים של קים ג'ונג און: שקיות של צואה עפות אל הדרום

קוריאה הצפונית שולחת זוהמה מרחפת אל מעבר לגבול, בתגובה כלפי פעילים ששלחו אליה קודם לכן עלונים נגד המשטר וקיי-פופ

עינב צנגאוקר אמו של החטוף מתן צנגאוקר

תמיכה בנפגעי הנובה ועזרה למילואימינקים: יוזמות הסיוע ברחבי הארץ

קהילת שבט הנובה ועמותת "בעצמי" פותחות את תוכנית "מגן לתעסוקה", למען אחים ואחיות שכולים של נרצחי מסיבות ה-7 באוקטובר ● מכינת גליל עליון מקיימת יריד שמטרתו להעלות לסדר היום הציבורי את השיח סביב אתגרי המילואימניקים ובעלי העסקים המפונים ● ישראל מתגייסת

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני מציג: אפשר להתגרש גם ללא עילת גירושים

שני הצדדים הבהירו כי הם מעוניינים להתגרש, אולם הבעל ביקש לעכב את הגירושים עד שהאישה תוותר על דרישתה לתשלום כתובה, ועד לקבלת דרישתו, סירב לתת לה גט ● מה קבע בית הדין הרבני?

פינוי שוכרים / איור: גיל ג'יבלי

רכשה דירה וביקשה לפנות את השוכרת. מה פסק בית המשפט?

בעל דירה מכר את זכויותיו בנכס מושכר לבעלים חדש ● האם הבעלים החדש רשאי לדרוש את פינויו של השוכר מהדירה?

כלי רכב חדשים בקונטיינרים בנמל חיפה / צילום: יח''צ

הטרנד החדש בהובלה של רכבים מסין, והמכוניות שנחתו בישראל

לאחרונה, מיובאים ארצה אלפי כלי רכב חדשים מסין שמגיעים באמצעות אוניות מכולה, במקום באמצעות ספינות ייעודיות להובלת רכב - זה מה שעומד מאחורי התופעה ● וגם: סמארט משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש בישראל, וקיה משיקה משפחתית להמונים ● השבוע בענף הרכב

משפחת חזירים כרמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

המפרץ הפרוע: עיריית חיפה ירתה במעל 100 חזירי בר. האם זה הפתרון לבעיה?

התוכנית החדשה והאמביציוזית לטיפול בבעיית חזירי הבר של ראש עיריית חיפה יונה יהב יצאה לדרך ומעוררת סערה בעיר ● תושבים מתלוננים שמשאירים את החזירים לגסוס ברחובות ודורשים דרכים הומניות יותר ● יהב הבטיח לפנות את העיר בתוך שלושה חודשים, אך ברשות הטבע והגנים טוענים: "ייקח הרבה יותר זמן"

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המטרה - בחירות עד אוקטובר: המחנה הממלכתי הגיש הצעה לפיזור הכנסת

יו"ר הסיעה פנינה תמנו-שטה הגישה את ההצעה ולפיה יש לקיים בחירות עד חודש אוקטובר • המחנה הממלכתי: "המשך למהלך שמוביל יו"ר המפלגה השר בני גנץ להגיע לבחירות בהסכמה רחבה, עד לחודש אוקטובר, שנה לטבח" • חה"כ תמנו-שטה: שבעה באוקטובר הוא אסון שמצריך מאיתנו לחזור ולקבל את אמון העם • הליכוד: "פירוק ממשלת האחדות הוא פרס לסינוואר ופגיעה אנושה במאמץ לשחרור החטופים"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בדיקות האזנה בלשכה וזימון ראשי רשויות "לבנות": כך רגב מתמודדת עם תחקיר "המקור"

בעקבות פרסום תחקיר "המקור", שרת התחבורה הזמינה את חברת בזק כדי לבצע בדיקות האזנה בלשכתה, כך נודע לגלובס ● לפי גורמים בענף, רגב מכנסת דיונים מרובי־משתתפים ומשדרת "עסקים כרגיל" ● מלשכת השרה נמסר: "שום האזנה לא מותקנת או הותקנה מאף גורם או חברה"

רובוט ה-MTGR של חברת Roboteam Defense / צילום: Roboteam Defense

טורקיה מאחרת באספקת מסוקים והרובוט הישראלי שבדרך לארה"ב

חברת "רובוטים דיפנס" הישראלית הודיעה כי קיבלה הזמנת רכש לאספקה של יותר מ־130 מערכות רובוטיות עבור חיל הנחתים של ארה"ב ● חברה אמירותית ממשלתית סגרה חוזה ענק עם הממשל באבו דאבי לרכישת 10 סירות פטרול ● צבא יפן ייפרד סופית מהטנקים המיושנים שלו ויחליפם בדגמים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-3.7%, סיילספורס צללה ב-19%

דאו ג'ונס ירד ב-0.9% ● היום הכי גרוע של סיילספורס מזה 20 שנה, השילה 55 מיליארד דולר בשווי ● בעקבות הדוחות: יו.איי פאת' התרסקה, פוט לוקר ו-C3.AI זינקו ●  ישראליות: סטרטסיס הישראלית זינקה בעקבות הדוחות, צים משלימה עלייה של 65% בחודש ● מחר צפוי להתפרסם מדד ה-PCE בארה"ב

הפעיל על פי כתב האישום 11 בתי הימורים לא חוקיים / אילוסטרציה: Shutterstock

סחיטה באיומים והלבנות הון של מיליונים: כתב אישום חמור נגד מפעיל בתי הימורים בלתי חוקיים

פרקליטות המדינה הגישה כתב אישום חמור נגד ראש מערך עברייני, בטענה שניהל בתי הימורים לא חוקיים וביצע עבירות כלכליות בהיקף 35 מיליון שקל ● בנוסף לכך, עפ"י כתב האישום, שלושה נאשמים נוספים סחטו באיומים את אחד משותפיו העסקיים

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: באדיבות אנבידיה

מניית אנבידיה לא מפסיקה לזנק? זאת התחזית של בנק אוף אמריקה

ענקית השבבים זינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים ביותר מ־20% לשווי שוק של 2.8 טריליון דולר - נושפת בעורפן של שתי החברות הגדולות בעולם ● מה הוביל לקפיצה האחרונה, מה צופים המומחים להמשך ואיך כל זה משפיע על ישראל?

מספר מחפשי העבודה בענף עריכת הדין עלה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בצל המלחמה: מספר מחפשי העבודה בענף עריכת הדין עלה ב־18% ביחס ל־2023

המשבר הכלכלי והירידה בעסקאות עם פרוץ המלחמה אילצו את משרדי עריכת הדין להדק חגורה ולעצור גיוסים ● ואולם כיום מדווחים בענף על סימני התאוששות, בעיקר בתחומי הנדל"ן, חדלות פירעון ושוק ההון ● בהייטק ההאטה נמשכת: "על כל משרה משפטית בחברה יש מאות מחפשי עבודה"

האם לכל המדינות בעולם יש גירעון ומה משמעותו?

הגירעון התופח הוא אחת הדאגות הגדולות כיום של הצמרת הכלכלית במדינה והוא צפוי להתגלגל לכיס של כולנו ● אבל האם גירעון הוא תמיד דבר שלילי? ולאילו מדינות אין גירעון? ● שאלת השבוע, מדור חדש