גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב בגלל פרשת האופיואידים

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider
חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

משרד המשפטים האמריקאי מנהל חקירה פלילית נגד חברת הייעוץ מקינזי בנוגע לתפקידה בעבר בייעוץ לכמה מיצרניות האופיואידים הגדולות ביותר במדינה. החשד נוגע לאופן שבו בחברת הייעוץ עזרו להגביר את המכירות.

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים
ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע-העל דועכת

תובעים פדרליים חוקרים האם מקינזי או מי מעובדיה שיבשו הליכי משפט בקשר לרישומיה על שירותי הייעוץ שלה ליצרני אופיואידים, על-פי אנשים המכירים את החקירה, שנמשכת כבר מספר שנים.

על-פי גורמים המעורים בפרטים, הוקם חבר מושבעים גדול בווירג'יניה כחלק מהחקירה הפדרלית בנוגע לייעוץ של מקינזי בנושא אופיואידים. משרדי התובע של ארה"ב במחוז המערבי של וירג'יניה ובמחוז מסצ'וסטס מנהלים במשותף את החקירה.

מקינזי סירבה להגיב.

החקירה הפלילית מתמקדת בייעוץ שמקינזי נתנה ליצרניות התרופות כולל פרדו, אנדו אינטרנשיונל ומלינקרודט, אשר בעבר הובילו לתביעות אזרחיות נגד חברת הייעוץ. בשנים האחרונות, גופים ממשלתיים ותובעים פרטיים הגישו מאות תביעות אזרחיות, בהן האשימו את חברת הייעוץ בהחמרת מצב ההתמכרות לאופיואידים - טענה שמקינזי הכחישה.

בשנת 2021, מקינזי הגיעה להסדר פשרה עם כל 50 המדינות בארה"ב, חמש הטריטוריות האמריקאיות, וושינגטון הבירה, לפיו היא תשלם 642 מיליון דולר כדי ליישב את התביעות האזרחיות הקשורות לאופיואידים נגד החברה, וזאת מבלי להודות בעוולה כלשהי. בנוסף, בשנת 2023, החברה הגיעה להסכמים נוספים בסך כולל של 347 מיליון דולר עם בתי ספר ציבוריים, חברות ביטוח ועוד, גם כן מבלי להודות בעוולה.

בהסדר עם התובעים הכלליים של המדינות, מקינזי אמרה כי "כדי להשיג סופיות ולהימנע מהעלות ומהסיכון הטבועים בהתדיינות משפטית ברחבי המדינה, מקינזי בחרה להיות חלק מהפתרון למשבר בריאות הציבור המורכב", על-ידי תרומה למאמצי צמצום האופיואידים מבלי להודות באחריות.

לקוחותיה לשעבר של מקינזי, פרדו, אנדו ומלינקרודט, הגישו בקשה לפשיטת רגל לפי צ'פטר 11 תוך כדי התמודדות עם תביעות המוניות, בטענה כי מכרו תרופות באמצעות פרקטיקות שיווק מטעות והזינו התמכרות.

העצות של מקינזי 

מקינזי עזרה לפרדו, יצרנית משכך הכאבים אוקסיקונטין, לפתח יוזמה להגברת מכירות התרופות והשיווק, כך על-פי רשומות שפורסמו לאחר שפרדו פשטה את הרגל ב-2019.

יועצי מקינזי המליצו לחברה כיצד להגדיל את מכירות התרופה הדגל שלה. בין ההמלצות הייתה ההצעה לפיה על צוות המכירות של פרדו לבצע שיחות רבות יותר לספקי שירותי בריאות אשר ידוע כי רשמו כמויות גדולות של מרשמים לאוקסיקונטין. מנגד, היועצים הציעו כי על הצוות להקדיש פחות זמן לרופאים שרשמו את המספר הנמוך ביותר של מרשמים לתרופת אופיואידים זו, כך עולה מהרשומות.

באוגוסט 2013, יועצים ממקינזי שלחו תזכיר למנהלים בפרדו עם 20 המלצות שלדבריהם יגבירו את מכירות אוקסיקונטין ביותר מ-100 מיליון דולר בשנה. מקינזי ייעצה לפרדו לגבי "הזדמנות משמעותית" להסיט שיחות מכירה לרושמי המרשמים בעלי הנפח הגבוה ביותר, שכקבוצה רשמו פי 25 יותר מרשמים לאוקסיקונטין בממוצע מעמיתיהם, כך לפי התזכיר, שנכלל ברשומות בית המשפט שנחשפו.

מקינזי אמרה בעבר כי היא הפסיקה לעבוד עם עסקים ספציפיים לאופיואידים ב-2019, וכי עבודתה עבור פרדו נועדה לתמוך בשימוש חוקי באופיואידים ובחולים עם צרכים רפואיים לגיטימיים.

על-פי מסמכים שנחשפו כחלק מהסדרי פשרה בין מקינזי לבין המדינות והרשויות המקומיות בארה"ב, החברה ייעצה גם לפרדו ולאנדו כיצד להתמקד במכירת מוצריהן למחלקת הווטרנים של ארה"ב. יש לציין כי ייעוץ זה התרחש במקביל לעבודתה של מקינזי כיועצת עבור מחלקת הווטרנים עצמה. עם זאת, מקינזי טענה כי הייעוץ שסיפקה למחלקת הווטרנים לא היה קשור לנושא רכישת האופיואידים.

כ־645 אלף מתו ממנות יתר 

חברות תרופות החלו לשווק אופיואידים נגד כאבים בשנות ה-90, מה שהוביל רופאים רבים לרשום את הגלולות לשלל פציעות ומחלות. נפח הגלולות של פרדו פארמה ויצרנים אחרים ששטף את ארה"ב נחשב כתורם למגפת האופיואידים.

קרוב ל-645 אלף בני אדם מתו ממנות יתר הכוללות אופיואידים מ-1999 עד 2021, כך לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן.

משרד התובע של ארה"ב במחוז המערבי של וירג'יניה העמיד לדין בהצלחה את פרדו וכמה ממנהליה בשנת 2007, כאשר החברה הודתה באשמה בסעיף פשע של סימון לא נכון של אוקסיקונטין במטרה להונות או להטעות. פרדו הודתה בנפרד בשנת 2020 בשלושה פשעים פדרליים הקשורים לשיווק והפצה של אוקסיקונטין.

ב-2021, אנדו חשפה שקיבלה זימון מאותו משרד תובע של ארה"ב בשנה הקודמת, המבקש מסמכים הקשורים למקינזי. אנדו קיבלה זימון קשור גם ב-2021, לפי תצהיר שהוגש עם ניירות ערך, אך לא נחשפו פרטים נוספים.

אנדו הגיעה להסדר פלילי מוקדם יותר השנה, הסדר שבו היא הודתה באשמת עוון אחד על הכנסת תרופות עם סימון מוטעה למסחר בין-מדינתי. במקביל להודאה הפלילית, אנדו ערכה הסכם פשיטת רגל הכולל תשלום של 465 מיליון דולר לממשלה במשך 10 שנים כדי ליישב את התביעות הכספיות נגדה הנובעות מהסדרי פשרה פליליים ואזרחיים.

מלינקרודט, עוד אחת מלקוחותיה לשעבר של מקינזי, חשפה בשנה שעברה כי היא עומדת בפני זימון של חבר מושבעים גדול ממשרד התובע של ארה"ב במחוז המערבי של וירג'יניה, המבקש נתונים ומידע על הדיווח של החברה על הזמנות לחומרים מבוקרים חשודים.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה