גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין
קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

עדכונים שוטפים

20:00 - ליל סדר ללא 133 חטופים.

משפחות החטופים עורכות הערב ליל סדר פרטי בתוך ספריית בית אריאלה שבכיכר החטופים בתל אביב. שר הביטחון גלנט הגיע למקום לתמוך במשפחות. בנוסף, כ-500 מחברי קהילת בארי התכנסו גם הם בכיכר החטופים, במתחם סמוך, שם הם מציינים "ליל סדר הקורא לעשות סדר ולהחזיר את החטופים". 

19:30 - בצה"ל מאשרים: כ-35 שיגורים זוהו מלבנון

מדובר צה"ל נמסר כי זוהו 35 שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב עין זיתים, אין נפגעים מהמטח. בנוסף נמסר כי כוחות צה"ל תוקפים את מקור הירי.

19:15 - כ-30 רקטות שוגרו במטח האחרון לגליל העליון

שיגורים של עשרות רקטות שוגר לעבר מרחב סמוך לצפת, יש נפילות בשטחים פתוחים ושרפה פרצה ביער שבין צפת למירון. לא דווח על נפגעים. המטח מגיע לאחר ש בשעות האחרונות דווח על כמה תקיפות של צה"ל בלבנון, בין היתר במרחב ארזון שם הותקפו 3 מבנים עם מחבלים.

19:00 - חשד לחדירת כלי טיס עוין ביישובים רבים בצפון - ביניהם ראש הנקרה, שלומי וערב אל עראמשה.

18:58 - אזעקות הופעלו ערב החג בצפת ובקדיתא שבגליל העליון.

18:39 - האיחוד האירופי אישר את הרחבת הסנקציות נגד איראן.

17:20 - בצל איום הסנקציות: שר הביטחון שוחח עם לוחמי גדוד "נצח יהודה"

השר גלנט קיים שיחה עם הלוחמים בגבול רצועת עזה והדגיש כי "אנחנו עומדים בפרץ במלחמה נגד שבעה צבאות וארגוני טרור. מערכת הביטחון ניצבת מאחוריכם, אף אחד בעולם לא ילמד אותנו על ערכים ומוסר". עוד הבהיר ש"צה"ל ומערכת הביטחון ניצבים מאחוריכם בביצוע המשימות ויודעים שאתם מסכנים את החיים על מנת להגן על אזרחי ישראל".

17:35 - אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס יסיים את תפקידו בקיץ - ולאחר מכן יפרוש מצה"ל.

16:26: דיווח בוול סטריט ג'ורנל: צה"ל ממשיך בהכנות לקראת מבצע ברפיח, ונערך לפינוי האוכלוסיה האזרחית מהעיר לאורך שבועיים שלושה. לאחר מכן יחל המבצע ברפיח שיימשך לפחות שישה שבועות.

14:40 - אזעקה הופעלה בשאר יישוב, מדובר בהתרעת שווא

14:33 - האזעקות האחרונות: יירוט מוצלח של מטרה אווירית חשודה. התרעה על ירי רקטות וטילים הופעלה לאחר מכן מחשש לשברי יירוט.

אזעקות הופעלו בשורת יישובים באצבע הגליל: משגב עם, קריית שמונה, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי, מטולה, תל חי, כפר בלום, שמיר, כפר סאלד, להבות הבשן, עמיר, שדה נחמיה, גונן, ונאות מרדכי". בוצע לפחות יירוט מוצלח אחד של מטרה אווירית חשודה. התרעה על ירי רקטות וטילים הופעלה לאחר מכן מחשש לשברי יירוט.

14:16 - בעקבות חשד לחדירת כלי טיס: אזעקות הופעלו בקריית שמונה והאזור

אזעקות הופעלו בשורת יישובים באצבע הגליל: משגב עם, קריית שמונה, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי, מטולה, תל חי, כפר בלום, שמיר, כפר סאלד, להבות הבשן, עמיר, שדה נחמיה, גונןנ ונאות מרדכי".

14:00 - צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה

דובר צה"ל הודיע כי הלילה אוגדה 162 בהובלת צוות הקרב של חטיבת הנח"ל, פתחה במבצע לסיכול טרור במרחב מסדרון מרכז רצועת עזה, במהלכו הלוחמים מחסלים מחבלים, מאתרים תשתיות טרור ומשמידים אותן. חוליית מחבלים שהיוותה איום על הלוחמים במהלך המבצע הותקפה תוך זמן קצר בידי מטוסי קרב של חיל האוויר.

12:20 - דיווח: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן - אך נבלמה ברגע האחרון

שלושה בכירים ישראלים ששוחחו עם הניו יורק טיימס טענו כי ישראל חזרה בה מתוכניות התקיפה הרחבות, בעקבות לחץ מדיני מצד ארה"ב ומדינות נוספות - מחשש למלחמה אזורית. לפי אותם בכירים, התוכנית המקורית כללה התקפת יעדים צבאיים ברחבי איראן ובבירתה, טהרן, "שהיו עלולים להוביל לתגובה קשה".

09:53 - יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל

ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, הודיע היום על פרישה מצה"ל - יותר מחצי שנה לאחר מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר. הוא שוחח כבר בתחילת המלחמה עם הרמטכ"ל - והודיע לו על כוונתו לסיים את תפקידו. בהחלטה משותפת עם רא"ל הלוי, חליוה יישאר בתפקידו עד שימונה מחליף בתהליך סדור. במכתב ששלח לרמטכ"ל כתב: "את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז - יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה".

מבריק ויהיר: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

08:12 - פיגוע דריסה בירושלים: שלושה הולכי רגל נפצעו קל, המחבלים נעצרו

המחבלים הגיעו לרחוב תכלת מרדכי, ודרסו שלושה הולכי רגל. בשלב הזה, המחבלים יצאו מהרכב - וניסו לבצע ירי בנשק המאולתר מסוג "קארלו" שברשותם - אך מעצור מנע מהם לירות. ברגע הזה, החליטו המחבלים להימלט, תוך כדי שהם משליכים הצידה את הנשק שבו ניסו להשתמש. מבדיקת הרכב של המחבלים עולה שהיה בידיהם גם גרזן.

כשעתיים לאחר מכן, במהלך סריקות נרחבות שערכו כוחות משטרה ולוחמי מג"ב רבים ממחוז ירושלים, ובסיוע אמצעים ומסוק היחידה האווירית של משטרת ישראל, אותרו ונעצרו שני המחבלים. שלושת הולכי הרגל שנפצעו פונו לבית החולים שערי צדק. אחד מהם, צעיר בן 18, פונה עם חבלה בראשו, ו-2 נוספים פונו עם פציעות קלות שונות.

זירת פיגוע הדריסה בירושלים ונשק שאותר במקום / צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

02:20 - צה"ל מאשר: טיל קרקע-אוויר שוגר לעבר כטב"ם של חיל האוויר שפעל בשמי לבנון. לפי דובר צה"ל "כתוצאה מכך הכלי נפגע ונפל בשטח לבנון. האירוע מתוחקר. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את אתר השיגור ממנו שוגר הטיל. חיל האוויר ימשיך לפעול בשמי לבנון למימוש משימות צה"ל". 

00:40 - חיזבאללה טוען: הפלנו רחפן ישראלי שהיה במשימה בשמי דרום לבנון

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי ארגון הטרור הלבנוני שנתמך בידי איראן טוען שהפיל "רחפן ישראלי שהיה במשימה קרבית בדרום לבנון". המל'ט, לטענתם, הופל מעל אזור אל-עישייה שבדרום המדינה.

00:30 - חיזבאללה הודיע על איש תנועת אמל שנהרג מאש צה"ל

ב"גדודי ההתנגדות הלבנונית" פרסמו את תמונתו של ההרוג, וואסים מוסא מוסא, וכינו אותה "קדוש מעונה" . בלבנון ייחסו את התקיפה לישראל.

00:07 - יממה אחרי ביקור ר"מ עיראק בבית הלבן: 5 רקטות נורו לעבר בסיס אמריקני בסוריה

לפחות חמש רקטות שוגרו מצפון עיראק לעבר בסיס הכוחות האמריקניים חרב אל-ג'יר שבמזרח סוריה - כך לפי דיווח ברויטרס. הרכב שממנו שוגרו הרקטות התפוצץ, אך לא ברור אם זה כתוצאה מכשל טכני או תקיפה אמריקנית. על פי דיווחים ערביים ייתכן שיש נפגעים מקרב האמריקנים

21:02 - נתניהו נגד צוות המו"מ: "התדרוכים השקריים פוגעים במאמץ להשבת החטופים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אמש בחריפות בפתח קבינט המלחמה את ההדלפות מתוך צוות המשא ומתן לשחרור החטופים - בעיקר כתבה ששודרה לפני כשבועיים בתוכנית "עובדה". "התדרוכים השקריים מצוות המשא ומתן רק פוגעים במאמץ להשבת החטופים", האשים נתניהו. "הם זורעים ייאוש אצל משפחות החטופים. הם רק הביאו את החמאס להקשיח עמדות, והם שקריים".

19:00 - הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

רס"ן במילואים דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו. הוא אושפז בימים האחרונים במרכז הרפואי לגליל בנהרייה, שם הרופאים נאבקו על חייו. דור ז"ל שירת במילואים בצפון, במהלך חופשה בבית הציע נישואים לחברתו והשניים היו אמורים להתחתן בעוד כחודש וחצי.

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית