גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock
המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

המדינה מאפשרת הכנסת חומרי מחצבה מהרשות הפלסטינית בהיקפים הולכים וגדלים - ומפעילי המחצבות הישראליות נפגעים. תביעה שהגישה לאחרונה חברת אליקים בן ארי, העוסקת בין היתר בתפעול מחצבות, נגד מדינת ישראל ורשות מקרקעי ישראל חושפת קפיצה אדירה בהיקפי חומרי המחצבה הנכנסים לישראל מהרשות דרך מעבר ג'למה (מעבר גלבוע) שבצפון, קפיצה שכנראה ממחישה עלייה משמעותית ב"ייבוא" ממחצבות פלסטיניות ביהודה ושומרון.

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל 
"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות 

עלייה של פי שישה בכמויות

בתביעה שהגישה חברת אליקים בן ארי היא טוענת, בין היתר, כי העובדה שהמדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות, פוגעת בה ובעיקרון התחרות ההוגנת. "בעקבות מדיניות המדינה ורשות מקרקעי ישראל נרשמה עלייה דרמטיית בכמות המחצבים ממחצבות פלסטיניות", היא טוענת, "המוכנסים לתוך שטחי מדינת ישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון הארץ ונמכרים במחירים נמוכים ממחירי עלות של המחצבות הישראליות, שכן המחצבות הפלסטיניות אינן כפופות לרגולציה המחייבת במדינת ישראל בכל הנוגע לתקנים, לדיני עבודה ולדינים סביבתיים החלים על המחצבות הישראליות, וגם לא מחויבות בתשלום ארנונה, דמי הרשאה, תמלוגים ותשלום לקרן לשיקום מחצבות". נציין כי רק התמלוגים שמחויבת כל מחצבה ישראלית לשלם עבור החצץ שהן כורות הם 11 שקלים לכל טון חצץ - תמלוג שאותו המחצבות הפלסטניות אינן נדרשות לשלם.

החברה פנתה, במסגרת הכנת התביעה, למשרד הביטחון, במסגרת חוק חופש המידע, כדי לקבל נתונים מדויקים באשר להיקפי ה"יבוא" מהמחצבות הפלסטיניות - נתונים שבדרך כלל אינם נחשפים באופן מדויק. הנתונים שקיבלה מציגים עלייה מובהקת בהיקפי המחצבים הנכנסים דרך המעבר הצפוני מהרשות לשטחי ישראל: אם בשנת 2021 כמות המחצבים שנכנסו דרך מעבר ג'למה עמדה על 12 אלף טון בחודש, בשנת 2022 היא כבר הגיעה ליותר מ־55 אלף טון בחודש. "טרם התקבלו נתונים מדויקים ומעודכנים לשנת 2023", מדגישה החברה, "ואולם על פי הערכות ובדיקות שביצעה בן ארי באופן פרטי, כמות המחצבים שנכנסה דרך מעבר ג'למה בחודשים ינואר-אוקטובר 2023 עומדת על כ־70 אלף טון לחודש". מדובר על כמות גדולה פי שישה בהשוואה לשנת 2021.

עבודה שהוכנה עבור משרד האנרגיה ופורסמה בפברואר 2023, תחת הכותרת "עדכון תחזית ביקוש לחומרי חציבה בישראל עד לשנת 2040", מחזקת את הדברים ומראה כי המגמה הזו החלה עוד קודם: "כמות חומרי החציבה המגיעה מיו"ש הינה בהיקף משמעותי", נכתב שם. "לא קיימת מדידה סדורה של כמויות חומרי החציבה והמלט המועברים מישראל לפלסטינים, אך ניתן להתרשם כי כמות חומרי החציבה בשנת 2020 הינה חריגה בהיקפה".

"מפתחים עוד תלות אסטרטגית. זו סכנה של ממש"

חברת אליקים בן ארי זכתה במרץ 2021 בזכויות להפעלת מחצבת רוויה הסמוכה לבית שאן, תמורת סכום של כ־251 מיליון שקל. היא טוענת כי בעת שניגשה למכרז הוצגה לפניה תמונה חלקית בלבד של המציאות הקיימת בשוק, בעיקר ביחס לחומרים הנכנסים מהרשות. "המתחרה המרכזי של מחצבת רוויה הן המחצבות הפלסטיניות", היא טוענת. "המדינה מתירה את הגדלת כמות המחצבים אשר מכניסות המחצבות הללו לתחומי ישראל, בשיעור שאינו סביר, ההולך וגדל, ופוגעת בתחרות, וביכולתה של בן-ארי להתחרות למול מחירי המכירה של אותן מחצבות".

בהתאחדות התעשיינים מעריכים כי היקף החצץ המגיע ממחצבות פלסטיניות מהווה כיום כ־15% מכלל החצץ הנצרך בישראל, קרי כ־9-10 מיליון טון בשנה, וכי היקפים אלו צפויים לעלות: "חצץ הוא החומר הכי בסיסי בענף הבנייה, שבלעדיו אין יכולת להתחיל כל עבודת בנייה באשר היא", אומר אורן הרמבם, מנהל איגוד תעשיות מוצרי צריכה ובנייה בהתאחדות.

"השוק הישראלי צורך 60-70 מיליון טון חצץ בשנה, ומתוך זה כ־30% מגיע מעבר לקו הירוק. מתוך חלק זה, כמחצית מגיעה ממחצבות פלסטיניות. ההיצע של המחצבות הפעילות בתוך ישראל רק ילך ויקטן, שכן קשה מאוד לתכנן ולשווק מחצבות חדשות. רוב המחצבות ששווקו בשנים האחרונות בתוך תחומי הקו הירוק הן מחצבות קיימות, שתקופת הפעלתן הסתיימה.

"כשלוקחים את כל הפקטורים שציינה חברת אליקים בן ארי בתביעתה, רואים שיש פה אפליה כלפי המחצבות הישראליות, ותחרות בלתי הוגנת", מוסיף הרמבם. "אבל יש כאן משמעות רוחבית גדולה הרבה יותר: אנחנו מפתחים שוב תלות אסטרטגית בשוק מסוים, ממש כמו שקרה עם פועלי הבנייה הפלסטינים ועם יבוא חומרי הגלם מטורקיה - וזו סכנה של ממש. חובה על המדינה לבצע מהלכים להגדלת היצע החצץ בתוך שטחי ישראל".

הדרישה: ביטול ההסכם והשבת 109 מיליון שקל

חברת אליקים בן ארי טוענת בתביעתה כי בשל העובדה שלא הוצגה בפניה, לטענתה, התמונה המלאה בעת שיווק המכרז למחצבת רוויה, נגרמו ונגרמים לה נזקים עצומים. "החברה מתחרה בידיים ובעיניים קשורות, ללא כל סיכוי של ממש לקיום תחרות הוגנת, שוויונית וראויה", היא טוענת.

בעקבות כך דורשת החברה לבטל את ההסכם שנחתם מולה במסגרת המכרז עבור מחצבת רוויה, ולהשיב לה את החלק היחסי מתשלום דמי ההרשאה וכן את מלוא השקעותיה במחצבה, בסך כולל של כ־109 מיליון שקל, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית. לחלופין, מבקשת החברה להאריך את תקופת ההרשאה שלה לפעילות במחצבה עד למיצוי כל עתודות החצץ במחצבה, או לשלם לה פיצוי בגין הנזקים (ללא ביטול ההסכם) בסך 89 מיליון שקל.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "כתב התביעה טרם התקבל במשרדי רמ"י. רמ"י פועלת בהתאם לתנאי המכרז וחוזה ההרשאה, ועומדת על קיומם המלא בהתאם לדין".

עוד כתבות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס או חזרת החטוף הראשון"

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי