גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם נחלשות

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou
בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

כמה מהבנקים הגדולים בארה"ב אמרו ביום שישי שהכלכלה ממשיכה להיראות חזקה, אך הם מתחילים להרגיש את ההשפעה של ריבית גבוהה לזמן ארוך יותר.

"איראן עשתה קידום מכירות לתעשייה הישראלית": מאחורי הזינוק במניות הביטחוניות
המניה הישראלית שמחקה 99% מערכה והגיעה לשפל של 20 שנה

ג'יי. פי מורגן צ'ייס, וולס פארגו וסיטיגרופ דיווחו כולם על רווחים והכנסות טובים מן הצפוי ברבעון הראשון של השנה, כשלדברי הבכירים בבנקים, מצבם של העסקים והצרכנים נראה בריא. עם זאת הזהירו כי הכנסותיהם מהעמדת הלוואות צפויות להיחלש בהמשך השנה, לנוכח הריבית הגבוהה, שתאלץ אותם להגדיל תשלום על פיקדונות, לחץ שלא נראה כי הולך להתמתן בקרוב.

ג'יי. פי מורגן דיווח כי הרווח ברבעון הראשון עלה ב־6% ל־13.42 מיליארד דולר, בעוד שהרווח של וולס פארגו היה 4.62 מיליארד דולר ושל סיטיגרופ 3.37 מיליארד דולר, ירידה של 7% ו־27%, בהתאמה. באופן מצרפי ההכנסות עלו ב־4%.

בעקבות הדיווחים צנחו מניות אותם בנקים והכבידו על השוק כולו. ג'יי. פי צנחה 6.5% - הירידה הגדולה של המניה זה 4 שנים. מדד דאו ג'ונס ירד בממוצע ב־475 נקודות אחוז ותשואת אג"ח ממשל ארה"ב ל־10 שנים נפלה.

מדד הבנקים האמריקאי נאסד"ק KBW נפל ב־1.5% בשישי, ומתחילת החודש ב־6.5%, כשהמשקיעים מחשבים מחדש את תחזיותיהם כי הבנקים יציגו תוצאות משופרות בהמשך השנה כשהריבית במשק תתחיל לרדת.

מניות סיטי ו־וולס פארגו ירדו ב־1% ו־0.2%, בהתאמה.

 

כלכלת "זהבה ושלושת הדובים" היטיבה עם הבנקים הגדולים עד כה. הכוונה לכלכלה מאוזנת, "לא חמה מדי ולא קרה מדי" כמו הדייסה באותה אגדת ילדים; בשוק העבודה האמריקאי נוספו משרות בקצב מוגבר והצרכנים המשיכו לבזבז וללוות גם אחרי שהפדרל ריזרב העלה את הריבית בקצב המהיר ביותר זה עשורים.

חברות נהרו לשוק החוב, ובוול סטריט החלו להתאושש משנתיים של שפל בעסקאות.

"די ברור שהכלכלה חזקה", אמר ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי. פי מורגן בשיחה עם כתבים.

מנכ"לית סיטי, ג'יין פרייזר, אמרה שנחיתה רכה נראית כתרחיש ההגיוני כרגע לכלכלה האמריקאית. אולם בהיבט גלובלי הזהירה כי הצמיחה הולכת להאט בשווקים רבים.

הצד השני של כלכלה חזקה - אינפלציה עיקשת

כלכלה תוססת יכולה להעלות את רווחי הבנקים במספר דרכים: ראלי בשוק מייקר את העמלות של ניהול כסף ללקוחות פרטיים ומוסדיים; חדרי מסחר רוחשים פעילות ומנכ"לים אופטימיים מגייסים הון ונוקטים צעדים אסטרטגיים נועזים, כמו מיזוגים.

צרכנים בעלי תחושת ביטחון צוברים רכישות בכרטיסי האשראי שלהם.

אך הכלכלה ה"עדיין־חזקה" משמרת גם את האינפלציה ברמות גבוהות משציפו, מה שמאלץ את הפד להותיר את הריבית במשק ברמה גבוהה גם היא. נתונים שהתפרסמו בשבוע החולף ציננו את הציפיות להורדת ריבית ביוני, כפי שסברו רבים בשוק, והשווקים משלימים עם הרעיון שהריביות הגבוהות כאן כדי להישאר.

ביום שישי אמרו הבנקאים שהלקוחות "מזיזים יותר כספים" כדי להתמודד עם הריביות הגבהות, וזה מכרסם בשולי הרווח להמשך השנה.

מדד רווחיות מרכזי שנקרא הכנסות מריבית (נטו), המודד את הפער בין הריבית שהבנק משלם על פיקדונות לבין מה שהוא גובה על הלוואות, התכווץ ברבעון הראשון אצל ג'יי. פי מורגן לראשונה מאז 2021. אצל הבנקים האחרים - וולס וסיטי, הוא רשם ירידה מרבעון קודם.

לשנה כולה, בג'יי. פי מורגן צופים כי לא יהיה שינוי מהותי במגמה, ובשניים האחרים - הצפי הוא לירידה במדד זה.

מנהל הכספים של וולס פארגו אמר בשיחה עם אנליסטים לאחר הדוחות כי "הריביות עשויות להיות גבוהות יותר ממה שאנשים צפו רק לפני שבוע, ואנחנו נצטרך לראות איך הלקוחות מגיבים לכך".

חולשה בפעילות האשראי, בעיקר לנדל"ן

ברבעון הראשון ג'יי. פי ו-וולס פארגו הפרישו להפסדי אשראי בצעד שהפגין ביטחון בכך שהפד (הבנק המרכזי) יכול לרסן את האינפלציה מבלי להביא למפולת בשוק.

ישנם סימנים לכך שחלק מהאמריקאים נלחצים יתר על המידה, לאחר מספר שנים של אינפלציה גבוהה והאטה בגידול בשכר. צרכנים, במיוחד בעלי הכנסה נמוכה יותר, החלו להוציא את המזומנים שחסכו בתקופת התפרצות הקורונה, כשהוצאות כרטיסי האשראי עלו ב־8% בשלושת הבנקים יחד. במקביל ההלוואות גדלו ב־13% משום שהצרכנים נושאים בהוצאות גבוהות יותר.

החיובים נטו עלו בחדות לעומת שנה קודם לכן בכל שלושת הבנקים.

עסקי המשכנתאות במגה־בנקים נמצאים עדיין בשפל, גם לאחר נסיגה קצרה בריבית בתחילת השנה. פתיחת תיקי משכנתאות ברבעון הראשון עלתה ב־16% בג'יי. פי מורגן וירדה ב־38% בוולס פארגו, שהודיע בשנה שעברה על צמצום פעילות המשכנתאות שלו. בסיטיגרופ היקף פתיחת התיקים ירד ברבעון ב־6%. אצל שלושת הבנקים נתון פתיחת תיקי המשכנתאות היה נמוך ביחס לרמות שלפני המגפה.

החולשה בנדל"ן המסחרי ממשיכה להוות מקור לחץ עבור המערכת הבנקאית, אם כי זה מתמקד בעיקר בכמה בנקים קטנים יותר, שהעניקו הרבה יותר אשראי עבור משרדים ועסקי קמעונות מאשר בנקים גדולים. סמנכ"ל הכספים של ג'יי.פי מורגן, ג'רמי בארנום, אמר שמאזן האשראי לנדל"ן מסחרי של הבנק לא נפגע באופן משמעותי, אך עדיין מתמודד עם אתגרים, ו"לא נראה כרגע אור בקצה המנהרה".

הגודל והמגוון של מגה־בנקים עוזרים להם להסתדר בתקופות טובות ופחות טובות. אולם בנקים אזוריים וקהילתיים עשויים לחשוף את פגיעת הריבית הגבוהה בעסקיהם, כישתחילו לדווח בשבוע הבא את תוצאות הרבעון הראשון.

בנקים קטנים יותר תלויים מאוד בהכנסות מריבית. הם גם נתונים לביקורת רבה יותר לאחר הכישלונות הבולטים של שלושה בנקים אזוריים בשנה שעברה. הפסדים מפתיעים לבנק New York Community ברבעון הרביעי, העלו מחדש את החששות מפני משבר נוסף בבנקים בקשר עם אשראי לנדל"ן מסחרי.

ברבעון הראשון, שוב נגבו מהבנקים הגדולים ביותר בארה"ב תשלומים לתאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות ( Federal Deposit Insurance Corp) עבור חלקם בסיוע הממשלתי לפתרון משבר הבנקים האזוריים אשתקד. זאת לאחר שגם ברבעון הרביעי נאלצו הבנקים לשלם חשבונות גדולים.

עסקי בנקאות ההשקעות במגמת צמיחה

בוול סטריט, פעילות מוגברת בשוקי החוב ברבעון הראשון סייעה להגדיל את העמלות לבנקים. כך ג'יי. פי מורגן רשם מעט יותר מ־2 מיליארד דולר בעמלות מבנקאות השקעות, עלייה של 21% לעומת רבעון מקביל, בעוד סיטיגרופ הכניס 977 מיליון דולר, עלייה של 32%.

אך ריביות גבוהות יותר צפויות לפגוע גם בפעילויות הללו. התשואות על אג"ח קונצרניות עולות שוב לאחר שהמשקיעים צמצמו את הציפיות להורדת הריבית השנה. המשמעות היא שהכנסות מעמלות מהנפקת חוב עשויות לרדת שוב.

בתחילת השנה, חלה עלייה בעסקאות מיזוגים ורכישות, אשר הגבירה את תקוות הבנקאים לצמיחה לאחר מספר שנים רזות בתחום. אך העמלות משולמות רק כשהעסקאות נסגרות, והבנקים עדיין לא גבו את העמלות על עבודתם. בינתיים, מגבלות רגולטוריות על עסקאות בהיקפים גדולים גורמות לחלק מהגופים בתחום להישאר בצד בינתיים, אבחן בארנום מג'יי. פי מורגן. "זה היה רבעון נחמד עם מומנטום, אבל אנחנו מעדיפים להיות עוד קצת זהירים", לדבריו.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים