גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגב נאבקת בהקמת תחנת כוח בשרון בניגוד לעמדת אנשי משרדה

ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה, שהתפטר השבוע מתפקידו, הודיע היום כי התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר בדרום השרון לא תפגע בהכרח בתוכניות משרד התחבורה ● עמדה זו שהציג, מנוגדת בתכלית לזו של שרת התחבורה מירי רגב, שמבקשת להביא את תוכנית תחנת הכוח לדיון מחודש בממשלה

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ימים ספורים לאחר שראש האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם, הודיע על התפטרותו, הוא שלח אתמול (ד') מכתב לאבנר פלור, ראש מינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד, בו הוא מציין כי התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר (תת"ל 91) בדרום השרון אינה פוגעת בהכרח בתוכניות משרד התחבורה.

הנטישה במשרד התחבורה נמשכת: ראש האגף לתכנון תחבורתי התפטר
פרשנות | שלושה מכרזים במשרד התחבורה מעלים את השאלה האם בהנהלה מריחים את הסוף 
ההיטל שיכניס 20 מיליארד שקל למדינה חוזר: כך הוא ישפיע על בעלי העסקים

עמדת קדם מנוגדת בתכלית לזו של שרת התחבורה מירי רגב, שפנתה השבוע למזכיר הממשלה יוסי פוקס כדי להביא את תוכנית תחנת הכוח לדיון מחודש בממשלה. "משרד התחבורה מתנגד לקידום תת"ל 91 - תחנת הכוח ריינדר, ואבקש לערוך דיון בנושא זה בישיבת הממשלה הקרובה על־מנת להוריד תוכנית זו מסדר היום באופן סופי", הבהירה רגב את מטרותיה במכתבה. בעקבות זאת, תוכנית ריינדיר אכן צפויה לעלות לממשלה ביום ראשון, ואם היא לא תאושר - זו תהיה החלטה לצמיתות.

רגב משכה את הדיון על ריינדיר בחזרה לממשלה

לצד טיעון ביטחוני חדש ותמוה למדי בהתחשב במועד העלאתו, שלפיו יש לבטל את התוכנית בשל "קרבת התחנה במאות מטרים ספורים מבתי העיר קלקיליה ואיום הרחפנים שעלול לכפות ניתוק התחבורה בצירים מרכזיים אלה בעת חבלה בתחנה במיקומה זה", כתבה רגב לפוקס כי "הטיעונים המרכזיים להתנגדות הם, בין היתר, כי התחנה פוגעת באפשרות ההרחבה ושדרוג של כביש הרוחב 55 - המחבר את השומרון עם אזור המרכז, חיבור חיוני בכל האזור לכביש 6, אשר אליו עולה הצורך האקוטי והברור כבר כעת".

כעת, במכתב שקדם שלח לפלור הוא מציין "לנוכח הסוגיה המקצועית שבנדון, שעניינה השפעת תת"ל 91 על האפשרות העתידית לתכנון וביצוע מחלף בחיבור הדרכים 6 ו־55, וכן השפעה אפשרית של התת"ל על פיתוח דרך 444 ודרך 55, הנחית כי נדרש דיון מקצועי בסוגיה". 

קדם מציין במכתב כי בעקבות ההנחיה, ביקש מגורמי המקצוע בחברת חוצה ישראל האמונה כביש 6 ומחברת נתיבי ישראל שאמונה על כבישים 55 ו־444, וכן מקדמת את תוכנית המתאר שעוסקת, בין השאר, בהרחבת כביש 55 והקמת מחלף בחיבור עם 444, לבחון את ההשפעות של תחנת הכוח. ב־12 במרץ, הוא העביר לגורמים הרלוונטיים בחברות את המצגת שהוכנה על ידי חברת ינון, ומציגה סקיצות אפשריות לקידום מערך הדרכים במרחב לצד תוכנית תחנת הכוח ריינדיר. "הצגת הציגה מספר חלופות לפיתוח מערך הדרכים, בדגש על קידום מחלף חדש בחיבור הדרכים 6 ו־55, אותן ביקשתי שגורמי המקצוע בחברות יבחנו לעומק", הוא כותב. 

שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי העוזב / צילום: רון רקח

כעבור חמישה ימים, הוא קיים שיחות הן עם גורמי המקצוע בנתיבי ישראל והן עם גורמי המקצוע בחברת חוצה ישראל, ומסקנתם לנוכח החומרים שהועברו, הייתה כי מבדיקה ראשונית תוכנית ריינדיר לא פוגעת ביכולת להקים מחלף בחיבור הדרכים 6 ו־55, ולא פוגעת במימוש הרחבת הדרכים 55 ו־444 ומחלוף החיבור ביניהן. "כן יצוין שגורמי המקצוע קבעו כי נדרשת הסטה של הכניסה לתחנת הכוח המזרחית דרומה, כדי להרחיקה מהמחלף המתוכנן", מציין קדם. 

יממה לאחר אותן שיחות, אישרה הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) את הקמת ריינדיר והרחבת תחנת הכוח OPC חדרה. אלא, שלפי חוק יכולים בממשלה - לאחר שלא אישרו את התוכניות הללו לפני כשנה - למשוך אותן לדיון מחודש בין השרים בטווח של עד שלושה שבועות. כך, רגב משכה את הדיון על ריינדיר בחזרה לממשלה. "במסגרת הדיון, כפי שניתן ללמוד מהחלטת הוועדה שהמליצה על העברת התכנית לאישור הממשלה, הציג היועץ התחבורתי למינהל התכנון את מסקנותיו וקבע כי אישור תת"ל 91 לא יפגע במערך הדרכים במרחב, ובאפשרות הקמתו של מחלף בין דרך מס' 55 לדרך מס' 6".

מהמכתב של קדם עולה כי ביום ראשון העבירה חברת חוצה ישראל לפלור מצגת מפורטת שבוחנת את היתרונות והחסרונות של חיבורים שונים בין השומרון לכביש 6, הן במחלף 6/55 והן כהתחברות למחלף אייל. "מבלי להתייחס להמלצות המקצועיות המנתחות את התועלות של הפתרונות השונים", כותב קדם, "עולה כי על בסיס עבודת חברת ינון, מימוש תת"ל 91 בתצורתה העדכנית, לא פוגע בישימות עתידית של מחלף 55/6 ולא פוגע בהרחבת מערך הדרכים באיזור".

ראש האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה מסכם כי לאחר התעמקות בסוגיה והיוועצות עם גורמי המקצוע השונים בחברות ועם יועצים לאגף, "עולה כי קידום תחנת הכוח המזרחית לא יפגע בישימות עתידית של פרוייקטי משרד התחבורה במרחב (הרחבת דרך מס' 444 ודרך מס' 55 ומחלוף החיבור בין שתי הדרכים), וכן לא יפגע בישימות חיבור הדרכים לדרך מס' 6 באמצעות מחלף חדש ככל ויוחלט על קידומו. אין ספק כי בכדי לאפיין את תצורת המחלף ורשת הדרכים במרחב, ולהבין את המשמעויות התנועתיות ההנדסיות והתקציביות של מחלף שכזה (תנועות אפשריות, פגיעה בפרוייקטים קיימים וכד'), נדרש לקדם תכנון ראשוני, אך נראה כי תת"ל 91 היא לא הגורם לאילוצים בקידום של מחלף שכזה".

אין מניעה להרחיב את כביש 55

נזכיר כי כבר בחודש יוני נחשף בגלובס המאבק של רגב נגד תחנת הכוח ריינדיר, באופן תמוה נגד עמדות מקצועיות של משרדה. בישיבת הממשלה הקודמת שעסקה בריינדיר במאי אשתקד היא לא נכחה בשל ביקור במרוקו, אבל דאגה לשלוח מכתב לשרים. במכתב היא שטחה את טענותיה, ובמרכזן: התחנה תמנע את הרחבת כביש 55, "שהינו כביש רוחב ארצי מרכזי וחשוב לחיבור יהודה ושומרון לשאר חלקי הארץ", ואת חיבורו לכביש 444 ולכביש 6.

אלא שבפועל - אין מניעה להרחיב את כביש 55, או לחברו לכביש 444. בנוסף, ובניגוד לטענת השרה, לא רק שאין צורך לחבר בין כביש 55 לכביש 6 המרכזי, במשרד התחבורה עצמו הביעו בעבר התנגדות מקצועית לחיבור, משום שמדובר בכביש אורך ארצי שלא מיועד לתנועה אזורית, ובשל סמיכות למחלפים אחרים שמובילים לכביש.

כך למשל, בשנת 2020 התקיים דיון במינהל התכנון בהשתתפות ראשי רשויות וגורמי מקצוע על הכבישים הללו. ראש רשות קרני שומרון, כמו גם ראש עיריית כפר סבא וראשי רשויות אחרים, ביקשו שהרחבת כביש 55 תכלול מחלף שיחבר בין כביש 55 ל־444 ולכביש 6. ואולם נציגת משרד התחבורה אמרה כי "גורמי המקצוע סבורים כי אין מקום לחיבור נוסף על כביש 6 מבחינת היבטי בטיחות ותחבורה". נציג חברת חוצה ישראל הוסיף כי "קיימת בעיה עקרונית היות ודרך מהירה צריכה לכלול מינימום מחלפים וחיבורים, שכן כל חיבור מאט את הנסיעה ופוגע בבטיחות".

פרויקט ריינדיר מיועד לספק כ־1,300 מגה־וואט, במתקן שיוקם במועצה האזורית דרום השרון - יותר מ־12% מאספקת החשמל בשנה שצפויה להיות שיא הביקוש, שנת 2030. בהיעדר תחנות חשמל חדשות, ישראל עלולה למצוא את עצמה במשבר אנרגיה של ממש.

תגובת משרד התחבורה: "פניית השרה למזכיר הממשלה הינה בהתאם לעמדת גורמי המקצוע ולחוות הדעת שקיבלה. יצוין כי גם משרדי ממשלה נוספים הביעו את עמדתם כנגד הקמת תחנת הכוח במיקום זה, בהתאם לשיקולים הביטחוניים".

עוד כתבות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם