גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרטיסי האשראי הפכו לביצת הזהב של חברות הצריכה. מי מציעה את התנאים הכי משתלמים?

לא לחינם משקיעות חברות הפועלות בתחומי המזון, האופנה והתיירות בטיפוח מועדוני לקוחות, שגולת הכותרת שלהם היא הנפקת כרטיס אשראי ממותג ● פעילות הפיננסים הפכה בשנים האחרונות נדבך מרכזי ברווחי החברות הללו, ולעתים אף תורמת לשוויין יותר מהפעילות הקמעונאית עצמה

מועדוני לקוחות / אילוסטרציה: Shutterstock
מועדוני לקוחות / אילוסטרציה: Shutterstock

"יש לך כרטיס מועדון?" - השאלה הזו מופנית ללקוח הישראלי בכל פעם שהוא שולף את ארנקו בעמדת התשלום של כל סניף של רשת קמעונאות מובילה - מזון, הלבשה או מוצרים לבית. 

אותו לקוח רואה לנגד עיניו מן הסתם את האפשרות לקבל הנחה, לנצל מבצע או לצבור נקודות זיכוי. מה שהוא פחות מודע לו הוא תרומתם העצומה של אותם מועדונים, בעיקר דרך כרטיסי האשראי המונפקים לחבריהם, לחברות עצמן.

החרם הערבי מאחורי ההחלטה הדרמטית של מקדונלד'ס בישראל
רשתות הקמעונאות רוצות מידע מהסלולרי שלכם, לפני שהן מחליטות איפה לפתוח חנות
כשהשכר הוא רק בונוס: הכירו את שיאני השכר בבורסה של תל אביב

אותם כרטיסי אשראי חוץ־בנקאיים שמונפקים ללקוחות הרשת (בשיתוף־פעולה עם חברת האשראי) מאפשרים לרשתות ולחברות הקמעונאיות להגדיל את הכנסותיהן באמצעות תשלומים קבועים של דמי כרטיס לצד עמלות שונות הנובעות מעסקאות המבוצעות בהם.

מועדוני הלקוחות הם גם הדרך של חברות למשוך אליהן צרכנים באמצעות הטבות המוצעות אך ורק למחזיקי הכרטיסים. לדוגמה, לא פעם באתרים של אותן חברות או רשתות אפשר למצוא שני תעריפים להופעה מסוימת - אחד לחברי המועדון הרגילים והשני למחזיקי כרטיס האשראי של המועדון, כשהפערים ביניהם עשויים להגיע לעשרות אחוזים.

קשה אולי להאמין, אבל בחלק מהמקרים הפכו אותם מועדוני לקוחות למקור הרווח ואף השווי העיקרי של החברה. קחו כדוגמה את חברת התעופה אל על, שהיום חוגגת את מעמדה הבלעדי בנתב"ג, בעקבות המלחמה, עם רווחי שיא וזינוק אדיר בשווייה.

מדובר בהיפוך מושלם לעומת תקופת השפל של החברה בשנים 2020-2021, בעקבות התפרצות הקורונה. באותה תקופה עמדה אל על בפני קריסה, כשהשמיים נסגרו, והחברה רשמה הפסדים עצומים של כמיליארד דולר בשנתיים. כדי להמשיך לשרוד, אל על נזקקה לסיוע כספי מהמדינה ומבעל מניות חדש, קני רוזנברג, שהזרימו לחברה מאות מיליוני דולרים.

לצד זאת, אל על הצליחה לרשום באותה תקופה קשה הכנסות נאות ממקור פעילות נוסף - שיתופי־פעולה שעשתה עם חברות כרטיסי האשראי, כשלקוחות השתמשו בכרטיס האשראי שהנפיקה, "פליי קארד", לטובת קניות שוטפות - תרומה שאין לזלזל בה כשההכנסות מפעילות הליבה שאפו לאפס.

עד כמה פעילות כרטיסי האשראי בכלל, ופעילות מועדון הנוסע המתמיד של אל על בפרט, חשובה לחברה, אפשר היה ללמוד גם מפרטי עסקה למכירת חלק ממניות המועדון לידי קבוצת הביטוח הפניקס שנחתמה ביוני 2022 - מהלך שהיה חשוב לחילוץ אל על מקשייה הפיננסיים.

באותה עסקה הפניקס העניקה לאל על הלוואה בהיקף של 130 מיליון דולר כנגד אופציה לרכוש רבע ממניות מועדון הנוסע המתמיד לפי שווי של כ־400 מיליון דולר - הרבה יותר משווייה של אל על עצמה בבורסה באותה עת. בהמשך מימשה הפניקס אופציה לרכישת כ־20% ממניות המועדון בהנחה מסוימת.

השווי הגבוה של מועדון הנוסע המתמיד נגזר בין היתר מכ־3 מיליון חברי מועדון, מתוכם כ־380 אלף כרטיסי אשראי ממותגים שיכולים להמיר את הנקודות שהם צוברים על קניות בכרטיס טיסה.

הרווח מעסקי המימון גבוה מפעילות הכלבו

אל על היא כמובן רק דוגמה אחת לערך העצום שתורמים מועדוני הלקוחות וכרטיסי האשראי המונפקים לחבריהם, לשווי של חברות בתחומי הקמעונאות ולתוצאותיהן העסקיות.

כך למשל, רשת שופרסל רכשה בשנת 2018 את מניות המיעוט במועדון שמנפיק את כרטיס האשראי של הרשת מידי שותפותיה להקמתו, פז ולאומי קארד, לפי שווי של כ־800 מיליון שקל למועדון. בשופרסל, על יותר מ־2 מיליון חברי המועדון שלה, רואים עד כמה חברים במועדון מנצלים את ההטבות שהרשת מציעה באמצעות מבצעים ייחודיים ומותאמים אישית.

הצצה לדוחות רשת בתי הכלבו המשביר, שבשליטת רמי שביט, חושפים עד כמה חשוב מועדון הלקוחות, וכרטיס האשראי שהוא מנפיק, לשורה התחתונה של הרשת. בשנת 2023 תרמה פעילות בתי הכלבו לרווחי המשביר סכום זעום של כרבע מיליון שקל, בעוד שמועדון "פיננסים 365" סיים את השנה עם רווח של 5 מיליון שקל.

גם בקבוצת האופנה הגדולה בישראל, פוקס שבשליטת הראל ויזל, לא מזלזלים בתרומת מועדון "דרים קארד" שכולל יותר מ־2 מיליון חברים. ב־2018 חתמה פוקס על שיתוף־פעולה עם חברת כרטיסי האשראי מקס להנפקת כרטיס האשראי DreamCard VIP, שאשתקד תרם להכנסותיה 24.3 מיליון שקל, גידול של 21% לעומת ההכנסות מהכרטיס בשנה שקדמה לה. אם נחזור אחורה לתקופת הקורונה, שנת 2020 רוויית הסגרים וההגבלות, בדוחותיה אז ציינה פוקס כי הגדלת מועדון הלקוחות הייתה גורם הצלחה קריטי לתוצאותיה המשופרות באותה שנה.

מגדילים רווחים בעולמות הפיננסים

לזכותה של פוקס ייאמר כי היא בין החברות היחידות שמצהירות במפורש על תרומתם של כרטיסי האשראי ומועדוני הלקוחות לתוצאותיה. "אצל רובן זה מוחבא בצורה מאוד מתוחכמת בתוך ההכנסות, אבל זו דרמה. ההשפעה שלהם היא מאוד משמעותית, ויש להכללת התוצאות הללו בסך ההכנסות הקמעונאיות סיבות ממש טובות", אומר גורם בשוק.

עם זאת, גם חברות שלא מצהירות על סך ההכנסות מפעילות המועדון, מכירות בחשיבות שלו. "הקבוצה רואה במועדון הלקוחות כלי משמעותי להגדלת נאמנות הלקוחות ולמתן פתרונות לצורכי הלקוח הייחודים", ציינו לדוגמה ברמי לוי. "החברה מפתחת כל העת כלי זה לשימושים נוספים המיטיבים עם הצרכן, אף מחוץ לקניותיו בחנויות הקבוצה".

במועדון של רשת רמי לוי חברים יותר ממיליון איש, כמחצית מהם ביצעו לפחות רכישה אחת אשתקד. כרבע מהחברים מחזיקים בכרטיסי אשראי של הרשת.

גורמים בשוק מציינים כי "כל אחד מהגופים הקמעונאיים נכנס לתחום כרטיסי האשראי מתוך אינטרס להגדיל רווחיות מעולמות הפיננסים, ובמקביל לייצר נאמנות מצד הלקוחות או חיבור חזק יותר עמם, מה שמכונה 'סטיקינס' (stickiness), כי התחרות מאוד גדולה".

 

"רוב הלקוחות ממשיכים לשלם דמי כרטיס"

את הרווחים שלהן מפעילות המועדון מייצרות החברות הקמעונאיות מדמי הכרטיס שהן גובות, הן כתשלום חודשי והן כדמי הצטרפות, וכן מהקניות ברשת ומחוצה לה (עמלה שבה הן מתחלקות עם חברת האשראי מנפיקת הכרטיס).

רוב הרשתות מעניקות פטור מדמי הכרטיס בשנה הראשונה, ולאחר מכן גובות תשלום שנע בין כ־12 שקל לחודש לכ־16 שקל. חריגה בנוף היא אל על, שגובה בין 18 עד כ-40 שקל מדי חודש.

האם התשלום מהווה חסם בפני הרצון של הציבור להצטרף למועדון? לדברי גורם בענף הקמעונאות, "תמיד יש את אלה שאחרי שנגמרת תקופת הפטור מדמי הכרטיס, מסרבים להתחיל לשלם. במועדונים שיודעים לתת ערך, החברות יודעות להסביר מהו הערך, ורוב הלקוחות ממשיכים לשלם. עם זאת, מי שלא רואה מלכתחילה את הערך, אז דמי הכרטיס בהחלט מהווים אצלו חסם, אבל דווקא הלקוחות של המועדונים עם דמי הכרטיס הכי גבוהים, הם אלה שלא מתרגשים ומוכנים לשלם 25 ואף 50 שקל בחודש, כי הם רואים את הערך שזה נותן להם".

לטענת הגורמים עמם שוחחנו, מועדוני הלקוחות הופכים לרווחיים עבור החברות רק אחרי שנתיים או שלוש של פעילות. בשנה הראשונה יש להם הוצאות הקמה, שיווק, גיוס לקוחות ותפעול, שמייצרות הפסדים בשנתיים הראשונות.

בנוסף, ככל שהמועדון חדש יותר, הוא נמצא בצמיחה חדה יותר, כמובן אם הוא נותן ערך אמיתי ללקוחות. כך לדוגמה, מועדון הלקוחות של קרפור הושק בהשקה שקטה באמצע אוגוסט 2023, וב־17 במרץ השנה הוא הושק באופן מלא. נכון לסוף מרץ עמד מספר החברים בו על כ־125 אלף.

מעבר לכך, הבשורה הטובה עבור הצרכנים היא שהתחרות הגדולה על כיסו של הציבור גורמת לחברות לעבוד הרבה יותר קשה בשביל לגייס לקוחות חדשים, ובעיקר כדי לשמר את הקיימים.

"אם לפני 15 שנה התחום של מועדוני לקוחות רק פרץ והביא לקוחות רבים, היום חלק מהמועדונים נמצאים בסוג של רוויה, כך שכמות הלקוחות החדשים שהם מגייסים מכסה וקצת מעבר על אלה שאומרים מכל מיני סיבות שהכרטיס הפך לפחות רלוונטי, ואתה מגלה שיש דלת מסתובבת. זה עדיין מייצר הכנסה יפה לשותפים ולמועדונים, אבל בגלל שהשוק הגיע ליותר בגרות, הערך שהמועדונים נדרשים לתת ללקוחות הולך ועולה", אומר גורם בתחום.

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית